2026-09-12, 22:06
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Jag satt och fundera på hur I-länderna Japan och Sydkorea kan ha billigare elpriser än oss (båda tar enbart 1 kr per använd kWh i slutändan på elfakturan)?

Är det för att de har en billigare propp för hela deras olika bostadskomplex som finns i deras städer och orter? Jag själv bor i bostadsrätt i västerås och vet att bostadsrätten har 20 A som elpropp.
Vet inte hur det ligger till med den sak i dessa ovannämnda länder.
Jag vet att vi betalar mycket skatter i vårt land, men jag räknade ut att jag betalar i slutändan hela 5 kr för varje jxla kWh el jag har använt här i västerås. Det väldigt mycket för en enkel bostadsrätt som använder mindre än 100 kWh varje månad.
Finns det någon jxvla förklarning för att jag blir bara arg och förbannad när jag tänker på detta förräderi och bedrägeri.

Källa (här har jag utgått i från 300 kWh el per månad ):

KEPCO:s (Sydkoreas största elbolag) tariff :

0 till 300 kWh: 120 won/kWh
301 till 450 kWh: 214,6 won/kWh
Över 451 kWh: 307,3 won/kWh
grundavgift: 1 600 won
klimat/miljö + bränsletillägg: ungefär 14 won/kWh
därefter 10 % moms och 3,7 % elindustrifond.

Om vi tar det billigaste förbrukningen på 300 kWH i månaden

Det ger ungefär:

40 000–45 000 won/månad ≈ 288–325 kr

eller cirka

ca 1,00 kr/kWh totalt.

Beräkning för en elfaktura i Tokyo utifrån TEPCO (Japans största elbolag) :

Beräkning Yen
Grundavgift 30 A 935,25

300 kWh 300 × 36,40 10920
Elhandel totalt 11855

Bränslekostnadsjustering 300 × −10,96 −3 288,00 (någon avgift som minskas för att reglera tariffen)
Förnybarhetsavgift 300 × 4,18 +1 254,00 (japanska regeringen hjälper till och subventerar)
Slutpris 9 821 yen

Det ger ungefär:

9821 yen/månad ≈ 620 kr

eller cirka

ca 0,74 ≈ 1 kr/kWh totalt.
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-12 kl. 22:23.
Citera
2026-09-12, 22:27
Medlem
Det är för att Japan och Korea ligger så långt från Tyskland.

Tyskland suger musten ur vår moder Sveas elproduktion.
Vår el går till tyskarna i huvudsak, men även till Finland, Baltländerna, England och övriga Eu.

Sedan undrar jag varför du har en 20Amp huvudsäkring till en lägenhet?

Jag bor i en stor villa med bergvärme, elvärme alltså, ändå räcker det med 16Amp huvudsäkring åt oss.

Vad drar såå mycket ström hos dig att det ska behövas 20Amp?
Minear du Bitcoin?
Citera
2026-09-12, 22:32
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är för att Japan och Korea ligger så långt från Tyskland.

Tyskland suger musten ur vår moder Sveas elproduktion.
Vår el går till tyskarna i huvudsak, men även till Finland, Baltländerna, England och övriga Eu.

Sedan undrar jag varför du har en 20Amp huvudsäkring till en lägenhet?

Jag bor i en stor villa med bergvärme, elvärme alltså, ändå räcker det med 16Amp huvudsäkring åt oss.

Vad drar såå mycket ström hos dig att det ska behövas 20Amp?
Minear du Bitcoin?

Där ser man, nedrans eländig och shit hole countries i EU suger ut all blod som detta land har för fan!

Ang. 20 A så gjorde den ändringen för ca. 5 år sedan från 16 A till 20 A. Vet inte varför.
Citera
2026-09-12, 22:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Jag satt och fundera på hur I-länderna Japan och Sydkorea kan ha billigare elpriser än oss (båda tar enbart 1 kr per använd kWh i slutändan på elfakturan)?

Är det för att de har en billigare propp för hela deras olika bostadskomplex som finns i deras städer och orter? Jag själv bor i bostadsrätt i västerås och vet att bostadsrätten har 20 A som elpropp.
Vet inte hur det ligger till med den sak i dessa ovannämnda länder.
Jag vet att vi betalar mycket skatter i vårt land, men jag räknade ut att jag betalar i slutändan hela 5 kr för varje jxla kWh el jag har använt här i västerås. Det väldigt mycket för en enkel bostadsrätt som använder mindre än 100 kWh varje månad.
Finns det någon jxvla förklarning för att jag blir bara arg och förbannad när jag tänker på detta förräderi och bedrägeri.

Källa (här har jag utgått i från 300 kWh el per månad ):

KEPCO:s (Sydkoreas största elbolag) tariff :

0 till 300 kWh: 120 won/kWh
301 till 450 kWh: 214,6 won/kWh
Över 451 kWh: 307,3 won/kWh
grundavgift: 1 600 won
klimat/miljö + bränsletillägg: ungefär 14 won/kWh
därefter 10 % moms och 3,7 % elindustrifond.

Om vi tar det billigaste förbrukningen på 300 kWH i månaden

Det ger ungefär:

40 000–45 000 won/månad ≈ 288–325 kr

eller cirka

ca 1,00 kr/kWh totalt.

Beräkning för en elfaktura i Tokyo utifrån TEPCO (Japans största elbolag) :

Beräkning Yen
Grundavgift 30 A 935,25

300 kWh 300 × 36,40 10920
Elhandel totalt 11855

Bränslekostnadsjustering 300 × −10,96 −3 288,00 (någon avgift som minskas för att reglera tariffen)
Förnybarhetsavgift 300 × 4,18 +1 254,00 (japanska regeringen hjälper till och subventerar)
Slutpris 9 821 yen

Det ger ungefär:

9821 yen/månad ≈ 620 kr

eller cirka

ca 0,74 ≈ 1 kr/kWh totalt.

Därför att Japans energi kommer från kol, gas och kärnkraft och inte vind som i Sverige.
Citera
2026-09-12, 22:56
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Därför att Japans energi kommer från kol, gas och kärnkraft och inte vind som i Sverige.

Är du verkligen 100% säker gällande vinden i Japan?

PS. https://www.elbruk.se/ denna sida säger emot dig idag så har enbart 39,6% av elen som vårt land fått kommit från vindkraft!
Citera
2026-09-12, 23:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Är du verkligen 100% säker gällande vinden i Japan?

PS. https://www.elbruk.se/ denna sida säger emot dig idag så har enbart 39,6% av elen som vårt land fått kommit från vindkraft!
Ja, det är extremt mycket. Vinden borde vara nere på 1-5% för att det ska vara hållbart.
Citera
2026-09-12, 23:29
Medlem
För att våra korrupta politiker låter facebook och andra bygga datacenters som drar enorma mängder el.

Om sundsvall låter amerikanerna bygga världens största ai center så kommer det dra el som en stor stad.

Sånt höjer elpriserna.

Lägg på exporten av el och monopolliknande situation där elbolag tillåts ta för mycket och svenska elskatter för vanligt folk.
Citera
Igår, 09:23
Medlem
Svenska politiker verkar inte för svenska intressen.
Det ges tillstånd till utländska bolag att bygga elledningar från Sverige där man kan föra över vår el till övriga Europa.
Det ges tillstånd till utländska bolag som facebook att bygga energikrävande datorcentraler som drar el som mindre städer. Dessutom med förmånliga avtal där de näst intill slipper all elskatt.

Man har avvecklat flera kärnreaktorer.
Man har indelat landet i fyra olika elzoner.
Då blir det dyrt med elen.
Citera
Igår, 10:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
Igår, 10:38
Medlem
Japan och Syd Korea får majoriteten av sin energi från att elda importerad olja. Deras priser blir då relativa till oljepriset som ligger över kärnkraft och vattenkraft.

Här hemma så har vi förvisso fortfarande en stor del kärnkraft och vattenkraft. Men tyvärr också på tok för mycket vindkraft och nästan ingen lagring av energi. Våra priser blir därför beroende av hur mycket det blåser. Vilket betyder väldigt mycket dyrare när det inte blåser eftersom att det då blir effektbrist.
Citera
Igår, 10:59
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det ges tillstånd till utländska bolag att bygga elledningar från Sverige där man kan föra över vår el till övriga Europa.
Det ges tillstånd till utländska bolag som facebook att bygga energikrävande datorcentraler som drar el som mindre städer. Dessutom med förmånliga avtal där de näst intill slipper all elskatt.

Håller med detta inlägg! Bra! Vill bara komplettera.

I Elområde 1 i Norrland byggde de en elledning över till Finland. Direkt när den var klar steg elenergipriserna i översta Norrland.

När Bolund (mp) var energiminster i den sista sosse-regeringen ville han stänga 2 reaktorer i Ringhals. Vattenfalls styrelse vägrade. Då bytte de ut styrelsen till den nuvarande med kärringen Borg som generaldirektör. Hon drev igenom nedläggningen av två reaktorer vilket är mer än 2000 MW. Bolund och de andra idioterna i mp sa att det är inga problem, det finns vindkraft i Norrland. Men överföringen har en flaskhals mellan elområde 2 och 3 kring Söderhamn. Maximalt 7000 MW kan överföras där och det var redan hårt lastat. Så ytterligare 2000 MW gick inte. Då fick de köpa elen från Norge och andra länder i södra Sverige när det var brist.

Vad gäller nedläggningen av två reaktorer i Ringhals så är reaktorerna ej sabbade. Det kräver tillstånd från Strålskyddsmyndigheten och det har de inte. Nej, det är enbart ett ställverk som de förstört med ”slägga”. Att bygga ett nytt ställverk tar cirka två månader. Frågan är varför de inte fixar igång Ringhals? Vem motarbetar?

Vad gäller elområden så är det ett påhitt av Svenska kraftnät för att danskarna anmälde Sverige till EU för att vi inte ville sälja el billigt till dem när vi behövde den i Sverige. Då hittade svk på elområden där priset var högre i söder där danskarna får el. Finland har bara ett elområde i hela landet.

Att de bygger serverhallar med billig el till amerikanska bolag förstår jag inte. Varför tar de inte riktigt bra betalt? I Norrland finns det även serverhallar som håller på med bitcoin-mining med subventionerad el. Men sosse-politikerna tycker väl denna skit är en viktig elektrifiering av vår industri!

Men om nu sosse-packet och miljömupparna vinner valet idag kan vi nog räkna med att de kör landet åt helvete.
Citera
Igår, 11:27
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Finns det någon vettig och logisk förklarning eller är det så att om swedenistans regeringen backar från sådana "hjälp" så kan USA/andra illasinnade stater starta krig mot Swedenistan eller göra statskupp i vårt land?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in