2026-09-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Återigen svarade du inte på frågan. När insåg tjejen enligt dig att hon (enligt henne) skulle bli våldtagen?

Spelar ingen roll, det var inte hon som valde att våldta.
Citera
2026-09-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
förstår du inte ens det är det ingen ide jag förklarar.

Men här visar du ju verkligen du är en mindre begåvad kvinna som valt bli nazifeminist om du inte ens förstår sambandet mellan ökade fall av falsk angivelse och den givmilda samtyckeslagen, jag tror många andra i tråden kan se den kopplingen

Av den enkla anledningen att den inte finns.

Dina infantila invektiv säger en hel del om din mentala status.
Citera
2026-09-15, 18:25
Medlem
Citat:
Tolkar jag rätt om jag tolkar dig som att du inte tycker att ett brott begåtts om en kille haft sex med en tjej med ett rimligt upplevt samtycke och utan uppsåt att våldta henne? (Hon har alltså anmält våldtäkt eftersom hon säger att en del av sexet inte var frivilligt från hennes sida, hon har varit passiv).

När är det enligt dig rimligt att anta att du har ett samtycke?

Noterar även att du var svarslös gällande inlägg #8034 samt #8035.
Citera
2026-09-15, 18:32
Medlem
Citat:
Tänk om det var så att det som hände med hans uppfattning att det hände frivilligt?

Så du menar att kan med uppsåt hela tiden tänkte att nu ska jag våldta den här tjejen och jag får väl lov att göra det inne på toaletten. Spelar ingen roll att det finns en hel del vittnen inne på krogen och precis utanför toaletten. Jag gör det ändå.

Varför tror du han makerade sig och lämnade inte bara krogen, utan lämnade hela ön. Inte för att ta sig hem, utan för att gömma sig på Arlanda.
Citera
2026-09-15, 18:43
Avslutad
Citat:
Varför gör BRÅ en skillnad på uttrycken samtycke och frivillighet? Jag har frågat om denna skillnad tidigare i tråden och vad som trumfar vad men tycker mig inte riktigt ha fått svar från er som tycker att allt är glasklart. Ni borde ju kunna svara på frågan.

Frivillighet, inte samtycke, är det begrepp som utgör grunden för reglernas utformning. Det är alltså frivilligt deltagande som är det rättsliga begreppet och därmed också det tekniskt korrekta ifall vi ser till juridiken.

Samtycke är dock ett vardagligt begrepp som också används i BRÅ rapporten och verkar mer användas för ett pedagogiskt ändamål (det är min uppfattning när man läser mellan raderna) men det är inte det rättsliga begreppet som regeländringarna vilar på.

Det är ungefär den tolkning jag gör. Har dock inte läst igenom hela rapporten och jag är inte jurist.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-15 kl. 18:47.
Citera
2026-09-15, 18:52
Medlem
Inspirit81s avatar
(FB) Kalmar: Tjej ljög om våldtäkter – man satt häktad i 50 dagar (2026-09-15)

Då var vi där igen, den nya samtyckeslagen gjorde det möjligt för en ung kvinna ljuga om hon blivit våldtagen flera gånger, så en oskyldigman häktades lång tid.
Citera
2026-09-15, 19:03
Medlem
Citat:
Varför gör BRÅ en skillnad på uttrycken samtycke och frivillighet? Jag har frågat om denna skillnad tidigare i tråden och vad som trumfar vad men tycker mig inte riktigt ha fått svar från er som tycker att allt är glasklart. Ni borde ju kunna svara på frågan.

Ditt svar ovan tolkas ju som att du tycker att samtycke och frivillighet är samma sak.
Är det en korrekt tolkning av ditt svar?

Därför att ett samtycke som inte skett frivilligt är inte ett samtycke i egentlig mening.

Man kan säga att ett frivilligt samtycke visas aktivt, till exempel genom att svara ja, delta i handlingen eller visa entusiasm och medtycke.

Man kan förlkara som att om en person är helt passiv, uppträder tveksamt utan att aktivt delta eller utsatts för påtryckningar kan det sannolikt saknas frivillighet.
Citera
2026-09-15, 19:11
Medlem
Citat:
Tänk att du inte kunde bemöta det som stod i BRÅS rapport.
Hur tolkar du de feministiska forskarnas syn?

På ungefär samma sätt som du tolkar Louise Lennartsson i youtube klippet du ideligen länkar.

Både de forskare (som du inte nämnt vilka de är) och Louise Lennartsson drar långtgående slutsatser.
Citera
2026-09-15, 19:15
Medlem
Citat:
Anser du att din syn på att han var så desperat o kåt på just den tjejen att han tyckte det var värt att chansa att våldta en tjej inför publik i stort sett är mer trolig än min teori att han kan ha uppfattat det som att tjejen var införstådd med syftet att gå in på toaletten (vilket hon ju faktiskt var även enligt er) och att hon gjorde det frivilligt?

Vad innebär frivillighet enligt dig?
Citera
2026-09-15, 19:29
Medlem
Citat:
Varför kan du bara inte förstå att det kan ses som väldigt konstigt och svårförklarat hur man kan låta sig våldtas utan att något våld, hot eller utsatt situation förekommit.

Om du tänker efter och läser FUP igen så tror jag att även du kan se att tjejen faktiskt säger att hon redan ute i korridoren utanför toaletten omgiven av andra människor förstod att hon skulle bli våldtagen (enligt henne) inne på toaletten men ändå följer hon med in utan minsta som helst motstånd och hon låter det som sker ske utan minsta som helst motstånd.

Jag är genuint intresserad av att försöka hitta förklaringar till hur en person kan bli så fylld av skräck utan att något våld, hot eller utsatt situation förelegat samt som i det här fallet att det fanns andra människor runtomkring.

Ponera att någon som är väldigt mycket större än dig om och om visar att personen fullständigt struntar i din vilja. Personen har dig inlurad till ett ställe där det saknas flyktvägar. Personens våldskapital är enormt mycket större än ditt.

Skulle det vara en hotfull och utsatt situation för dig Jocke?

Vad är enligt dig en hotfull och/eller utsatt situation?
Citera
2026-09-15, 21:18
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Av den enkla anledningen att den inte finns.

Dina infantila invektiv säger en hel del om din mentala status.

Invektiv skulle du aldrig ägna dig åt eller hur?
Citera
2026-09-16, 06:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ponera att någon som är väldigt mycket större än dig om och om visar att personen fullständigt struntar i din vilja. Personen har dig inlurad till ett ställe där det saknas flyktvägar. Personens våldskapital är enormt mycket större än ditt.

Skulle det vara en hotfull och utsatt situation för dig Jocke?

Vad är enligt dig en hotfull och/eller utsatt situation?

Jag säger ju det att ni feminister anser att en kille ligger dåligt till från start i sådana här situationer enbart på grund av att han är en kille.
Vi kan ju lika gärna ponera att killen även fast han är längre än tjejen är världens snällaste kille och aldrig skulle göra ens en fluga förnär.

Varför menar du att tjejen som frivilligt följt med till korridoren där det finns andra människor runtomkring skulle befinna sig i sen utsatt situation?
Varför menar du att tjejen som frivilligt följer med in på toaletten med folk utanför befinner sig i en utsatt situation?
Killen har inte visat några tecken på att vara våldsam eller hotfull. Att du envisas med att skriva att killen fullständigt struntar i hennes vilja är ditt sätt att vara. Ljuga och förvärra för att ditt narrativ ska låta mer troligt.
Tjejen hade alla möjligheter i världen att inte följa med in på toaletten om hon verkligen inte ville.
Men hon väljer att inte göra ett pip.

Jag kan inte heller tolka det hela på något annat sätt än att hon och du tycker att det är värre att få ett blåmärke på armen eller rivsår eller vad det eventuellt skulle ha kunnat utmynna i om hon hade gjort motvärn och gått därifrån än att bli "våldtagen".

Kan inte du som vet allt i det här fallet (fast egentligen borde vi samtala om samtyckeslagen i stort fast jag förstår varför du inte vill göra det) berätta när tjejen inser att hon kommer att bli "våldtagen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in