2026-09-15, 18:11
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
De första hårddiskarna var otroligt dyra. Du och din kompis LeCunt befinner er mentalt på 90-talet. Utvecklingen står inte still. Den går framåt i otroligt stora kliv just nu. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen.

Men det är precis det här du inte förstår... majoriteten av all teknisk utveckling har varit så att man hittat på ett grundkoncept, detta koncept fungerar men är dyrt att tillverka i början. Man förfinar/minityriserar sedan detta men i grund och botten fungerar det lika även 25 generationer senare.

Kvantdatorer har nätt och jämt börjat gå bygga, det finns inga direkta faktiska tillämpningar där de är överlägsna och speciellt inte idag när man fortfarande inte lyckats skala upp dom till en storlek där ens teoretiska formeller som just shors algorithm skulle kunna vara användbar. Det är liksom meningslöst med shors, grovers osv när man har mest ett hundratal qubits att använda.
Att du dessutom behöver _mekaniskt_ konfigurera och mäta dessa efter en beräkning gör att i princip all teoretisk vinst är som bortblåst.

Samma sak med AI, som visserligen mer följer det traditionella tekniska mönstret... Och i grund och botten fungerar likadant idag som för 80 år sedan.

Men det utgår bara från en enda sak, om man matar in alla tänkbara uppgifter i en lossy komprimeringsalgorithm så borde man kunna dra ur svaret för vilken av dessa som helst. Och just nu är det enda sätt man just nu använder absolut mest är som i språkmodeller där man utgår från ett statistiskt samband.

Det är otroligt ineffektivt och det finns absolut noll plasticitet i tekniken. Man behöver hundratusentals mätningar för att skulptera vikterna på ett sätt där de blir statistiskt relevanta, det är precis motsatsen till hur hjärnor på både djur och människan fungerar. Det är inte ens "artificiel intelligens" egentligen utan i bästafall kanske man kan kalla det skenbar intelligens.

Men algoritmen är så korkad att det är vansinne, en levande varelse har inte råd att "begå samma misstag" hundratusentals gånger, de lär sig på ett fåtal exempel och livsviktiga saker lär man sig på enstaka exempel.

Det är ironiskt hur en kritätare som du ens kan använda en dator...
Citera
2026-09-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Det stora problemet med dagens teknik är själva arkitekturen. Transformer växer i princip i kvadrat med kapaciteten. Även om man försöker hitta på olika trix.

Så det måste till ett teknikskifte för att ta oss till nästa nivå. Jag skulle gissa på att det är detta man försöker få till. Typ Yann Lecun som fått ganska mycket pengar för att komma vidare. Men än har inget skett.

Så ja modellerna kommer bli bättre. Men inte jättemycket bättre. Inte utan ett tekniskt genombrott.

Det är attention som växer med kvadraten, och det är enbart ett problem i avseendet att skapa stora kontext fönster.

Det grundläggande problemet är att det är fel tillvägagångsätt för faktisk intelligens.
Citera
2026-09-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det största hotet jag ser med AI är att människor ända upp till högt uppsatta chefer inte kommer att vara kapabla till att skriva ett mail om de inte har sin AI som hjälper de med det.
Själv minimerar jag AI när det gäller skapande. Jag skriver min text själv och formulerar mig så som jag brukar göra.
Egentligen är det samma sak med GPS som har fördummat mänskligheten. Folk klarar inte av att läsa skyltar eller förstå att Vellinge ligger söder om Malmö och därmed skall man inte börja köra norrut.

Så sa man om mobilen med. Använder man AI till allt är man ju en loser, jag själv använder inte AI alls då jag anser att människan är gjord för att skapa och vara kreativ.

Men om AI är så jävla bra varför kommer den inte på en helt ny banbrytande uppfinning likt glödlampan, telefonen eller elektricitet? Det enda ChatGPT har släppt är ju en **trumvirvel** HÖGTALARE…..
Citera
2026-09-15, 20:23
Medlem
Majsmannen2s avatar
Teknik och skärmar har väl redan förstört mänskligheten.

Men inget ner utan lite upp.
Citera
2026-09-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Du har säkert hört om hur AI kommer att förstöra eller utrota människor. Men det hela sägs nu vara iscensatt för att de har kommit fram till att de inte längre kan utveckla mer kraftfulla modeller, och att AI har nått sin högsta potential och att det inte längre går att göra dem bättre än så.

Motivet bakom hotet och att utmåla AI som ett farligt verktyg sägs vara att dessa AI-företag sitter på enorma pengar från investerare och aktieägare. Skulle någon eller marknaden backa och dra sig undan skulle AI-bubblan spricka direkt, därmed leda till enorma förluster, och pengarna som dessa företag håller i skulle försvinna direkt.

Nu undrar säkert folk varför det bara är USA som kommer med denna varning och inte Kina. Jo, för att Kina utvecklar modeller i öppen källkod och de har inget intresse av aktieägare eller investeringar på marknaden. Om en AI-bubbla skulle spricka så kommer Kina inte att drabbas av det, utan det skulle bli förödelse för USA och amerikanska företag som Microsoft, Nvidia, Amazon och Google, som har lagt hundratals miljarder dollar på datacenter, chips etc.
Nej faran i närtid är inte om AI kommer spränga världen eller något sådant. 😅
Men, hotet är mot utsatta människor när myndigheter väljer att använda AI för att stänga av folk från ersättning.
Senast redigerad av Temporary84 2026-09-15 kl. 20:31.
Citera
2026-09-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det största hotet jag ser med AI är att människor ända upp till högt uppsatta chefer inte kommer att vara kapabla till att skriva ett mail om de inte har sin AI som hjälper de med det.
Själv minimerar jag AI när det gäller skapande. Jag skriver min text själv och formulerar mig så som jag brukar göra.
Egentligen är det samma sak med GPS som har fördummat mänskligheten. Folk klarar inte av att läsa skyltar eller förstå att Vellinge ligger söder om Malmö och därmed skall man inte börja köra norrut.

Tar det ett steg längre. Viktiga dok skrivs ut eller till och med skrivs ned för hand. När som helst kan nämligen någon av GAFAM, Microsoft förslagsvis som äger word-formatet, ta bort min behörighet till Word och alla andra format i Office. Samma med bilder, filmer och mejl förstås. Dina behörigheter till JPEG kan ryka närsomhelst. Din behörighet till ditt digitala liv. Helt sjukt att EU lagt så mycket i händerna på dessa företag.

Dessa amerikanska bolag har nästlat sig in och äger folks liv, bokstavligt talat. Med AI tar de ett steg till. Du ska inte ens få tänka själv. Det är Google, inte AI, som är på god väg att ta bort "google" från alla söksidor. Det är inte en superintelligent AI som nästlat sig in högst upp på alla sidor,
som Flashbacks egen AI-trollboy, Cyborg, inbillar sig.
Citera
2026-09-15, 21:33
Medlem
jugbandbluess avatar
det är i princip min analys också. betalda "avhoppare" är en billig uppoffring jämfört med en börskrasch.
Citera
2026-09-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är i princip min analys också. betalda "avhoppare" är en billig uppoffring jämfört med en börskrasch.

Vänta tills OpenAI och Anthropic gått IPO så ska du se att det lär inte dröja allt för många veckor innan det blir börskrasch, men först vill ju de miljardärer som finansierat detta hittills ha tillbaka sina pengar.
Citera
2026-09-15, 23:51
Medlem
Grejen är att stormakternas AI-kapprustning är livsfarligt. På 60 och 70-talet satte kalla kriget igång en militär upprustning där vi var relativt nära ett kärnvapenkrig, och därom slut på mänsklighetens historia. Det som är farligt idag är kombinationen kärnvapen + AI. Det är ingen trevlig sammansättning. Jag bävar inför framtiden....
Lägg ner vapnen Ryssland, USA och Kina, mfl...
Citera
2026-09-16, 00:05
Avstängd
Haha, när man googlar och använder deras ai sökning så får man ju bara upp sådant som vanligt folk skrivit på diverse forum och så, riktigt konstigt.
Vissa saker stämmer dessutom inte så tycker AI inte är så coolt ändå.
Citera
2026-09-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Du har säkert hört om hur AI kommer att förstöra eller utrota människor. Men det hela sägs nu vara iscensatt för att de har kommit fram till att de inte längre kan utveckla mer kraftfulla modeller, och att AI har nått sin högsta potential och att det inte längre går att göra dem bättre än så.

Motivet bakom hotet och att utmåla AI som ett farligt verktyg sägs vara att dessa AI-företag sitter på enorma pengar från investerare och aktieägare. Skulle någon eller marknaden backa och dra sig undan skulle AI-bubblan spricka direkt, därmed leda till enorma förluster, och pengarna som dessa företag håller i skulle försvinna direkt.

Nu undrar säkert folk varför det bara är USA som kommer med denna varning och inte Kina. Jo, för att Kina utvecklar modeller i öppen källkod och de har inget intresse av aktieägare eller investeringar på marknaden. Om en AI-bubbla skulle spricka så kommer Kina inte att drabbas av det, utan det skulle bli förödelse för USA och amerikanska företag som Microsoft, Nvidia, Amazon och Google, som har lagt hundratals miljarder dollar på datacenter, chips etc.

Jag försöker respektfullt resonera om hur det kommer sig att vi tänker så olika. Jag har några teorier jag vill testa på er.

För mig finns det ett tydligt före och efter den 26 augusti, då rapporterna från OpenAI och METR om Hugging Face-incidenten publicerades. Tidigare var en AI-takeover hypotetisk och science fiction-artad. Efter rapporterna blev risken för en storskalig rymning av AI konkret, med en ökad sannolikhet som inte bara kan avfärdas. Nu tycker jag att bevisbördan ligger hos dem som hävdar att risken är 0.

Det fanns varningssignaler tidigare också, men håller ni inte med om att den här incidenten sticker ut genom omfattningen och den detaljerat dokumenterade kommunikationen?

För ett tag sedan trodde jag själv att AI-risker främst handlade om arbetslöshet, att människor kunde missbruka systemen eller göra misstag med dem precis som med alla verktyg, vilket kunde få begränsade konsekvenser, snarare än att vi riskerar att helt tappa kontrollen globalt över AI. Jag tänkte att vi borde kunna övervaka att den är human alligned och inte förändrar sig själv så att detta upphör. Jag har inte helt gett upp om det, men inser att vi kanske inte klarar det. Jag såg tidigare klimatförändringarna som ett allvarligare hot eftersom konsekvenserna av dem är betydligt säkrare, även om de bara drabbar en del av mänskligheten. AI-riskerna har lägre sannolikhet men drabbar fler i värsta fall. Jag har därför börjat omvärdera allt detta. Samtidigt tycker jag teknik och vetenskap är oerhört spännande, och känner mig skenhelig eftersom jag fortsätter att jobba inom området.

En effekt av rapporterna verkar tyvärr vara att det plötsligt har börjat spridas spekulationer om att incidenten eller rapporteringen skulle vara iscensatt, men med svaga argument. Senast nu från Trump, och även här på Flashback. Bevisbördan är dock hos den som sprider konspirationsteorier.

Jag tror att en orsak till att så många helt slår ifrån sig riskerna är att de blandar ihop påståenden om okontrollerbar AI med påståenden om medveten AI. Men alla som varnar för en AI takeover tror inte att AI behöver ha ett människoliknande medvetande, dvs subjektiva upplevelser av sig själv eller kunna lida. Hugging Face-incidenten beror inte på att vi redan har fått superintelligens med överlevnadsinstinkt, utan kan i stället förstås som att AI är väldigt bra specifikt på programmering, kodanalys, datornätverk och att kommunicera verbalt, och att den försöker lösa sitt uppdrag på sätt som utvecklarna inte räknat med.

De jag känner som varnar för AI-riskerna är sådana som arbetar med eller forskar om AI. Kan det vara så att vanligt folk inte förstår medias rapporter om AI-incidenter efter den 26 augusti?

Enstaka forskare och studenter inom bl.a. datavetenskap är AI-ludditer, som vägrar använda det av många olika skäl. T.ex. rädsla för att inte lära sig eller att bli lurade av den. Man jag menar att rätt använd kan man lära sig mycket mer av AI än tidigare, och man kan leverera dokument av högre kvalitet. Bland yrkesverksamma systemutvecklare har de flesta gett upp sitt motstånd.

Jag har också lagt märke till att många som slår ifrån sig både AI-riskerna och AI-möjligheterna ofta är inom andra akademiska områden, t.ex. humaniora, där man inte gillar kvantitativ naturvetenskaplig metod, utan kritiserar naturvetare och tekniker för empirism, reduktionism och vetenskaplig positivism. Över huvud taget har en del äldre professorer totalt slagit ifrån sig detta.

Vissa skeptiker är intresserade av äldre filosofiska modeller eller religion, och kan därför vara påverkade av medeltidens dualistiska syn på människan - att det skulle finnas en själ och andlig verklighet som inte kan förklaras naturvetenskapligt. Jag tänker att människans hjärna har både hårdvara och mjukvara som man kan kalla kropp och själ, och båda följer matematikens lagar. Emergens kan förklara både våra och AI:s inlärda förmågor.
Senast redigerad av guru1966 2026-09-16 kl. 00:44.
Citera
2026-09-16, 00:35
Medlem
Tervulls avatar
Har aldrig varit rädd för AI, man märker ju hur korkad den är, utvecklingen går ju snarare bakåt. Och folk tror på riktigt att skiten ska ta över våra jobb. Ja varsågod säger jag bara. E så förbannat trött på att vara en slav åt staten. Hade bytt bort det mot medborgarlön alla dagar i veckan. Men det lär aldrig hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in