Citat:
Det öppna sinnet behövs alltid, att det inte passar in i ditt sätt att reducera och förenkla frågeställningar tills slutsatserna blir irrelevanta är noterat.
Syftet med mina exempel var att belysa nödvändigheten av att ta hänsyn till de aspekter mina uppräknande filosofer formulerat. Skall vi bedöma om lidandet i naturen är försvarbart så måste vi i ekvationen ta med alla aspekter av vad naturen, ja vad liv ger.
Så jag tog upp kända exempel på filosofiska sätt att värdera naturen, vad den betyder för oss människor, för alla levande organismer men även systemets värde inte minst i dess potential.
"Arter har ett värde i sig själva... ett värde som sprider sig från en arts långa evolutionära arv och potential."
Kanske borde jag här inte förutsatt en viss nivå av förkunskaper utan varit tydligare med min poäng och hur den kopplas till dina resonemang.
Skillnaden mellan dig och Benatar är väl som jag ser på det att han argumenterar för en asymmetrisk bedömning av lidande.
Dvs allt lidande är oacceptabelt och livet bör därmed upphöra.
Du anser att om lidandet är större än njutningen bör livet upphöra.
Enligt dig så borde man sprängt jorden i dess ungdom om planeten till övervägande del bestod av lidande vilket förstås skulle göra vår existens omöjlig.
I båda fallen landar ni i det rimliga i att människan aldrig föds och tillåts existera, inte exakt samma sak men tillräckligt nära för att dra liknelser.
När det gäller flyttfåglar kan jag bara råda dig att läsa min text igen, den här gången med öppet sinna kanske? Min text i ämnet är ingen åsikt utan verifierbar fakta (vi är till och med överens om mycket).
Ännu ett exempel på varför du hamnar snett:” Jag lär mig inget av existentiellt slag från naturen”
Ställer man upp en ekvation utan alla nödvändiga variabler så blir resultatet korrupt hur korrekt matematiken än är.
När vi ”förbättrar” naturen genom att asfaltera regnskogen så utplånar vi inte bara miljontals arter vi avbryter även evolutionen, samma evolution som get födsel åt oss.
Men visst att lidande är dåligt håller jag med om, skillnaden är hur man väljer att hantera det faktum att välden innehåller både ont och gott.
Syftet med mina exempel var att belysa nödvändigheten av att ta hänsyn till de aspekter mina uppräknande filosofer formulerat. Skall vi bedöma om lidandet i naturen är försvarbart så måste vi i ekvationen ta med alla aspekter av vad naturen, ja vad liv ger.
Så jag tog upp kända exempel på filosofiska sätt att värdera naturen, vad den betyder för oss människor, för alla levande organismer men även systemets värde inte minst i dess potential.
"Arter har ett värde i sig själva... ett värde som sprider sig från en arts långa evolutionära arv och potential."
Kanske borde jag här inte förutsatt en viss nivå av förkunskaper utan varit tydligare med min poäng och hur den kopplas till dina resonemang.
Skillnaden mellan dig och Benatar är väl som jag ser på det att han argumenterar för en asymmetrisk bedömning av lidande.
Dvs allt lidande är oacceptabelt och livet bör därmed upphöra.
Du anser att om lidandet är större än njutningen bör livet upphöra.
Enligt dig så borde man sprängt jorden i dess ungdom om planeten till övervägande del bestod av lidande vilket förstås skulle göra vår existens omöjlig.
I båda fallen landar ni i det rimliga i att människan aldrig föds och tillåts existera, inte exakt samma sak men tillräckligt nära för att dra liknelser.
När det gäller flyttfåglar kan jag bara råda dig att läsa min text igen, den här gången med öppet sinna kanske? Min text i ämnet är ingen åsikt utan verifierbar fakta (vi är till och med överens om mycket).
Ännu ett exempel på varför du hamnar snett:” Jag lär mig inget av existentiellt slag från naturen”
Ställer man upp en ekvation utan alla nödvändiga variabler så blir resultatet korrupt hur korrekt matematiken än är.
När vi ”förbättrar” naturen genom att asfaltera regnskogen så utplånar vi inte bara miljontals arter vi avbryter även evolutionen, samma evolution som get födsel åt oss.
Men visst att lidande är dåligt håller jag med om, skillnaden är hur man väljer att hantera det faktum att välden innehåller både ont och gott.
Du begriper inte evolutionär dynamik på ens den allra mest basala nivån (tror exempelvis att individer avstår reproduktion för artens bästa) och uppenbarligen inte heller mekanismer såsom att populationer med nödvändighet alltid befinner sig på marginalen eller att varje reproducerande individ i en över tid stabil population inte kan ge upp till mer än en reproducerande individ i snitt i nästa generation. Vi är överhuvudtaget inte överens när detta inte begrips.
Jag vet inte vad dina häckande eller flyttande fåglar har med saken att göra, om de ska motbevisa denna dynamik eller vad det är. Jag kunde be om en precisering av den saken, men eftersom det är dig jag diskuterar med så är det lönlöst. Jag har bett om svar på frågan om du tror att en reproducerande individ i en stabil population kan ge upphov till mer än en reproducerande individ i snitt, men givetvis inget svar. Och varför skulle du som med ditt "öppna sinne" antar vadsomhelst och lika ogenerat som fullständigt struntar i om saker går ihop eller inte vad det än gäller så länge de låter bra göra det.
Det är imponerande att försöka likställa två raka motpoler, det vill säga en asymmetrisk och en symmetrisk syn.
Enligt min syn, den symmetriska, så är det så att livet inte är önskvärt till vilket pris som helst, utan det handlar om en avvägning. Att utveckla människan är likaså inte värt vilka offer som helst. I avvägningen ingår givetvis framtida positiva utfall och alla andra positiva och negativa konsekvenser av att livet finns.
Något facit finns inte. Men jag påpekar att givet en förståelse av evolutionär dynamik, som somliga besitter och andra inte, så kan man befara att priset för årmiljoner av evolution är vidunderliga ackumulerade kvantiteter av lidande. I vilken mån detta kan uppvägas eller inte kan man blott sia om. Framtiden är okänd.
Du har givetvis ingen aning om hur ditt förslag ser ut och struntar såklart i det. Jag kommer inte att efterfråga det, eftersom det är lönlöst. Jag kommer inte att fråga om liv eller natur är värda vilken grad av lidande som helst, eftersom det är lönlöst. Det är säkert en gottpåse full med med olika saker som låter bra och som ditt "öppna sinne" antagit. Diverse gotter som har "värde i sig" och sen ändå lite avvägning till det om man pressar det lite och inget går ihop med något annat, inget kan preciseras, inga frågor besvaras. Jag lämnar dig själv med gottpåsen och tänker inte rota i den.
Till sist kan det påpekas att det är nu egalt om livet var från början önskvärt eller inte. Relevant är det rådande tillståndet här och nu. Och min huvudsakliga poäng är att insikten att arttillhörighet är en moraliskt irrelevant egenskap bör appliceras även på det som sker i naturtillståndet. En bred och djup förståelse av evolutionär dynamik innebär emellertid att uppsättningen av möjliga insatser är begränsade.