2026-09-15, 17:11
Medlem
Barentss avatar
Från dagens expressen, så här går det till:

Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/politik/viktiga-datumen-sa-valjs-en-ny-statsminister-och-da-blir-det-nyval/
28 september
Upprop i riksdagen. Talman väljs.

Sedan är det talmannen som lägger fram ett förslag på ny statsminister till riksdagen. Det görs efter de så kallade talmansrundorna, där partiledarna möter talmannen och får ge sin syn på vilka som kan samarbeta.

Den nya riksdagen röstar sedan om förslaget.

Då används så kallad negativ parlamentarism. Det innebär att en majoritet måste tolerera, det vill säga inte rösta nej, till statsministern.

Det krävs alltså inte att en majoritet säger ja – utan räcker med att mer än hälften säger ja eller röstar gult och släpper fram kandidaten.

Blir det nej i statsministeromröstningen lägger talmannen fram ett nytt förslag. Totalt har talmannen fyra omröstningar på sig.

Finns det fortfarande ingen statsminister efter fyra omröstningar blir det nyval – eller extra val som det formellt heter.
Så det behöv fyra rundor med "Nej tack till denna statsminister", innan det blir nyval.
Citera
2026-09-15, 17:14
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Men i Sverige hatar man extraval. Det partiet som orsakar det tappar oftast röster/stöd.
Denna gång kan det bli tvärtom, enligt mig
Citera
2026-09-15, 17:14
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror Centern viker ner sig och säger att "vi tar ansvar för landet", för att mota SD från inflytande plus att de får igenom några för sossarna ganska ofarliga hjärtefrågor, några lättnader för småföretagare till exempel.

Jo, men det förändrar inget av det jag skrev.

Vänsterpartiet och sossarna kommer aldrig kunna få igenom någon betydelsefull ekonomisk vänsterpolitik eftersom Centerpartiet skulle tillsammans med Tidö rösta nej till det.

Det kommer att bli en borgerlig budget också som extra förnedring.

Det är därför sossarna och Vänsterpartiet hellre väljer extraval än att bli totalt förnedrade i 4 år.
Citera
2026-09-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om man tar en kik på prognosmarknaderna, så säger de så här:

https://polymarket.com/event/which-parties-will-be-in-next-swedish-government

De bedömer det i skrivande stund som sannolikt att S, MP och C kommer sitta i nästa regering, men ser det samtidigt som osannolikt att V kommer göra det. Det verkar som om ”marknaden” antar att V, trots sitt kongressbeslut, ger vika och väljer att stöta en S+MP+C-regering utan att själva ha några ministrar i den. För annars ser jag inte riktigt hur de har tänkt att få det slutresultatet.
Då är det kört för Nooshi
Citera
2026-09-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Har du skrapat ihop några kronor på ett isk-konto så hör du automatiskt till "de rikaste" enligt röd-gröna sidans definition.

Det har jag inte, ändå är ensamstående lärare numera tydligen egoistisk överklass. Tiderna förändras onekligen.
Citera
2026-09-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Köp en elcykel och gå upp ett par timmar tidigare. Klimatomställningen kan inte ställas in för gnälliga troll som dig.
Så du menar att han ska cykla från låt oss säga Motala eller Mjölby ända ner till Huskvarna eller Jönköping? Hör du ens dig själv?
Citera
2026-09-15, 17:18
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, det är inte jag. Jag tror faktiskt att C har låst sig. Olyckligt nog.

Det är min rågranne som tror det. Men han har suttit i åratal och smidit ränker tillsammans med KD i kommunalpolitiken, och har nu varit "pensionerad kommunpolitiker" i över 10 år. Jag tror inte han har så mycket pejl som han själv tror.
Om C släpper in V är de totalt rökta till nästa val
Citera
2026-09-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravson
Men skulle de verkligen tjäna på det?

Extraval går ju till lite snabbare, eller? Jag tror de inte skulle ha tid att mobilisera igen, och jag tror inte många invandrare heller skulle bry sig om det skulle hända ett extraval.
Jodå, V hade mobiliserat som in i helsike vid ett extraval och då hade jag inte blivit förvånat om de krossar 10%
Citera
2026-09-15, 17:21
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jo, men det förändrar inget av det jag skrev.

Vänsterpartiet och sossarna kommer aldrig kunna få igenom någon betydelsefull ekonomisk vänsterpolitik eftersom Centerpartiet skulle tillsammans med Tidö rösta nej till det.

Det kommer att bli en borgerlig budget också som extra förnedring.

Det är därför sossarna och Vänsterpartiet hellre väljer extraval än att bli totalt förnedrade i 4 år.

Så kan det bli, en ren IS regering på borgerlig budget och trollpackan blir en lame duck.
Citera
2026-09-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Hmm, du har nog rätt. Låter väldigt logiskt. Så V sitter i en väldigt stark position. Men jag undrar om de vågar att utlösa ett nyval.
Har de vågat fälla Löfvens regering så kommer de våga nyval
Citera
2026-09-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RGB-belysning
V står fast vid att de ska sitta i regering. Men det är väl bara att glömma, inte kommer väl S att ge med sig. Eller?
S är så pass svaga att de inte har råd att hålla V borta
Citera
2026-09-15, 17:23
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
C accepterar inte ens att SD ska agera stödparti. De ska isoleras, punkt.

Pedofilpartiet är helt sjuka i huvudet, jag är övertygad om att C hellre går till extraval än ens låter Sd agera stödparti. Till och med risken att rödgröna förlorar struntar C i, deras livsluft är hatet mot Sd. 😳
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in