De har ju redan gjort precis det för 8 år sen. Varför skulle det inte kunna hända igen?
Detta är inte korrekt. 2018/19 krävde V politiskt inflytande och vägrade vara ett ”tyst stödparti”, men man hade inget kongressbeslut som sade ”regeringsplats eller röd knapp”.
Och din tolkning av det blir alltså att C kan tänka sig att sitta i samma regering?
Om nu C kan tänka sig att överge denna röda linje, varför då ha med KD? S-V-MP-C får ju egen majoritet som det ser ut som. Varför ens försöka med att knö in KD i en regering där MP inte vill regera med KD och KD inte vill regera med MP? Och dessutom skulle KD överge det blågula samarbetet bara så där. Helt ologiskt. Ain't gonna happen!
Nej, det är inte jag. Jag tror faktiskt att C har låst sig. Olyckligt nog.
Det är min rågranne som tror det. Men han har suttit i åratal och smidit ränker tillsammans med KD i kommunalpolitiken, och har nu varit "pensionerad kommunpolitiker" i över 10 år. Jag tror inte han har så mycket pejl som han själv tror.
SD kommer naturligvis inte agera dörrmatta i 4 år utan att varken ingå i regeringen eller få genom något av sin politik. Då kommer de vara nere på enkelsiffrigt väljarstöd i nästa val. Och kräver SD att få genom något av sin politik så kommer C säga nej. Så allt snack om en M-ledd regering med någon form av stöd från både C och SD är orealistika fantasier. Bara glöm det.
Händer inget mirakulöst med mandatfördelningen när de sista rösterna räknats så blir det en S-ledd regering i någon form eller går det till nyval, men det troliga är att V eller C viker ner sig innan dess. Sen återstår att se hur länge en sådan regering överlever. Jag betvivlar att den kommer klara sig i 4 år.
SD kan få igenom sin politik utan att ingå i regeringen. Det skulle vara en stor seger för hela tidö att bryta upp C från de rödgröna och förhindra en uppluckring av migrationspolitiken som bli resultatet av ett regeringsskifte.
De har ju redan gjort precis det för 8 år sen. Varför skulle det inte kunna hända igen?
Decemberöverenskommelsen berodde just på att C inte ville att SD skulle ha inflytande. Kan du inte tänka själv? C och SD är fundamentala motpoler. De kommer aldrig att kunna ingå i samma regeringsunderlag.
Detta är inte korrekt. 2018/19 krävde V politiskt inflytande och vägrade vara ett ”tyst stödparti”, men man hade inget kongressbeslut som sade ”regeringsplats eller röd knapp”.
Nu var diskussion att C skulle svänga i regeringsfrågan igen.
En ren S regering tror jag på, S får ge något till alla sina stödpartier. I slutändan är det sakpolitik
som de pysslar med. Ministerposter och sådant är bara fåfänga
V eller C måste ta bort sina röda linjer. Det kommer bli kaos annars. Ta gärna extraval!
Hur ska de samarbeta?
Men jag vet - maggan säger "jag lyssnar på er båda" och sen kör S sin politik som vanligt. Som de alltid gjort. Och C och V är glada för att få vara med.