2026-09-15, 16:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du bryr dig ju inte om ifall motparten deltar frivilligt . Alltså samtycker.

Varför gör BRÅ en skillnad på uttrycken samtycke och frivillighet? Jag har frågat om denna skillnad tidigare i tråden och vad som trumfar vad men tycker mig inte riktigt ha fått svar från er som tycker att allt är glasklart. Ni borde ju kunna svara på frågan.

Ditt svar ovan tolkas ju som att du tycker att samtycke och frivillighet är samma sak.
Är det en korrekt tolkning av ditt svar?
Citera
2026-09-15, 16:42
Medlem
Citat:
Ja det vore något för lille Guzman att besvara. Mycket intresserad av svaret.

Han har duckat frågan hittills, detta är 3e försöket. Vi får se om han har förmågan att lägga skulden där den hör hemma.
Citera
2026-09-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför gör BRÅ en skillnad på uttrycken samtycke och frivillighet? Jag har frågat om denna skillnad tidigare i tråden och vad som trumfar vad men tycker mig inte riktigt ha fått svar från er som tycker att allt är glasklart. Ni borde ju kunna svara på frågan.

Ditt svar ovan tolkas ju som att du tycker att samtycke och frivillighet är samma sak.

För 1000e gången. Frivillighet och samtycke går hand i hand. Vad BRÅ menar får du skriva till dem och fråga om. Vi här jobbar inte på BRÅ.
Citera
2026-09-15, 16:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Men du om du skulle ta och sansa dig lite och inte kasta ut en massa text utan adressat. Vad tänker du om det här scenariot gällande Visbyfallet?

Antag att han (den vuxna 30 åringen), hur intresserad och kåt han än var på 17 åringen, tog ett annat beslut än att våldta henne på toaletten. Så istället för att välja att våldta så skulle han tänkt för sig själv: "Nä jag får gå hem och dra en lina till och runka istället för att skada en annan människa för lång tid framöver"

Tänk om det var så att det som hände med hans uppfattning att det hände frivilligt?

Så du menar att kan med uppsåt hela tiden tänkte att nu ska jag våldta den här tjejen och jag får väl lov att göra det inne på toaletten. Spelar ingen roll att det finns en hel del vittnen inne på krogen och precis utanför toaletten. Jag gör det ändå.
Citera
2026-09-15, 16:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:

Det är ungefär samma sak. Skillnaden är att man kan tvinga eller tjata sig till samtycke och då är det inte frivilligt.

Men vi kan använda frivillighet istället.

Du måste försäkra dig om att personens frivillighet till sex.

Det är lättare att använda samtycke .
Citera
2026-09-15, 16:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja det vore något för lille Guzman att besvara. Mycket intresserad av svaret.

Du får gärna svara på mitt svar till GUM69mo. Ge en rimlig förklaring ställt utom rimligt tvivel att killen tänkte att han ska våldta det spelar ingen roll att det finns folk precis intill.
Citera
2026-09-15, 16:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men du om du skulle ta och sansa dig lite och inte kasta ut en massa text utan adressat. Vad tänker du om det här scenariot gällande Visbyfallet?

Antag att han (den vuxna 30 åringen), hur intresserad och kåt han än var på 17 åringen, tog ett annat beslut än att våldta henne på toaletten. Så istället för att välja att våldta så skulle han tänkt för sig själv: "Nä jag får gå hem och dra en lina till och runka istället för att skada en annan människa för lång tid framöver"

Tänk att du inte kunde bemöta det som stod i BRÅS rapport.
Hur tolkar du de feministiska forskarnas syn?
Citera
2026-09-15, 16:50
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Tänk om det var så att det som hände med hans uppfattning att det hände frivilligt?

Så du menar att kan med uppsåt hela tiden tänkte att nu ska jag våldta den här tjejen och jag får väl lov att göra det inne på toaletten. Spelar ingen roll att det finns en hel del vittnen inne på krogen och precis utanför toaletten. Jag gör det ändå.
Han har inte försäkrat sig om det.
Citera
2026-09-15, 16:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hur ska vi här som inte har någon utbildning inom juridik, inte har någon erfarenhet på området, kunna svara på dessa frågor?

Hur kan du ha varit här och skrivit 100 tals inlägg om hur fel vi har och så kommer det ett sådant här inlägg????????

När jag har hänvisat till vad brottmålsadvokater som har utbildningen och praktisk erfarenhet på området säger så avfärdas ju bara det och jag ombedes plocka fram domar.
Citera
2026-09-15, 16:52
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du får gärna svara på mitt svar till GUM69mo. Ge en rimlig förklaring ställt utom rimligt tvivel att killen tänkte att han ska våldta det spelar ingen roll att det finns folk precis intill.
När man torrknullar någon som inte deltar i samlaget så är det inte frivilligt.
Citera
2026-09-15, 16:53
Medlem
Citat:

Hade han försäkrat sig om samtycke? Eller var det hennes torra fitta som han tolkade som samtycke eller att hon bara höll hans kuk passivt i munnen efter att han tryckt in den där som han tolkade som samtycke?

Vad tror du Jocke? Jag tror definitivt inte han var oskuld, jag tror han visste exakt hur en villig kvinna känns och jag tror han visste exakt vad han gjorde.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-15 kl. 16:56.
Citera
2026-09-15, 16:59
Medlem
Citat:
Hur kan du ha varit här och skrivit 100 tals inlägg om hur fel vi har och så kommer det ett sådant här inlägg????????

När jag har hänvisat till vad brottmålsadvokater som har utbildningen och praktisk erfarenhet på området säger så avfärdas ju bara det och jag ombedes plocka fram domar.

Du har fått hundratusentals olika svar på exakt alla dina frågor och inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in