2026-09-14, 21:54
Medlem
Skaggstromps avatar
I väntan på spaningsfilmen från 1996 (kör hårt, Otto!) passar jag på att ladda upp detta som jag fått ut. Det är Christers licensansökan för pistolen och revolvern. Och det syns tydligt att serienumren (tillverkningsnumren) inte var ihopblandade i de papper som skickades in till polisen.

https://s.stashr.wtf/76xAQ1jF
Senast redigerad av Skaggstromp 2026-09-14 kl. 22:05.
Citera
2026-09-15, 09:30
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaggstromp
I väntan på spaningsfilmen från 1996 (kör hårt, Otto!) passar jag på att ladda upp detta som jag fått ut. Det är Christers licensansökan för pistolen och revolvern. Och det syns tydligt att serienumren (tillverkningsnumren) inte var ihopblandade i de papper som skickades in till polisen.

https://s.stashr.wtf/76xAQ1jF

Toppen. Det här dokumentet är känt sedan tidigare, förutom att den person som intygade medlemskap m.m. i APK var maskerad. Som du skriver är vapennumren i hans ansökan 1980 korrekta.
Citera
2026-09-15, 09:55
Medlem
Kjamfossftws avatar
Vad i den sk spaningsfilmen gör CA misstänkt? Att han på tioårsdagen av mordet, i likhet med mängder av stockholmare, går förbi mordplatsen och då har en ytterrock, byxor, mössa och en vanlig axelremsväska?

En liten handledsväska, gubbkeps med spännen och åtsittande tunn rock, antagligen lågskor och spänst i benen är signalementet på GM.
Citera
2026-09-15, 10:27
Medlem
Skaggstromps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Toppen. Det här dokumentet är känt sedan tidigare, förutom att den person som intygade medlemskap m.m. i APK var maskerad. Som du skriver är vapennumren i hans ansökan 1980 korrekta.

Aha. Du och många andra gjorde ju så mycket gräv där i början av tråden som glömts bort. Ledsen att tröska samma grejer igen. Men iallafall - en maskning mindre!

Är det också klarlagt i vilket steg numren rördes ihop?
Citera
2026-09-15, 10:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Vad i den sk spaningsfilmen gör CA misstänkt? Att han på tioårsdagen av mordet, i likhet med mängder av stockholmare, går förbi mordplatsen och då har en ytterrock, byxor, mössa och en vanlig axelremsväska?

En liten handledsväska, gubbkeps med spännen och åtsittande tunn rock, antagligen lågskor och spänst i benen är signalementet på GM.
Hur kan gubbkeps med spännen vara gms signalement?
Citera
2026-09-15, 14:56
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaggstromp
Aha. Du och många andra gjorde ju så mycket gräv där i början av tråden som glömts bort. Ledsen att tröska samma grejer igen. Men iallafall - en maskning mindre!

Är det också klarlagt i vilket steg numren rördes ihop?

Alltid bra med gräv! Det som åtminstone återstår är fotoklubben. På 1980-talet var många fotoentusiaster med i klubbar där man ordnade kurser i framkallning och bildkomposition samt tävlingar.

Det kan finnas medlemslistor, fotografier och annat som visar ett eventuellt deltagande 1986.

Jag har kollat klubbarna för Hasselbladfotografer, utan resultat.

Jag hade personligen gärna sett hans bilder, om inte annat som en kuriositet kring Palmemordet.

Man ska nog vara öppen för att det vi vet om CA bara är en mycket begränsad bild, framkallad av polisen inom ramen för utredningen av honom.

Därför vore det bra om fler ville träda fram och nyansera bilden av honom – till hans fördel eller nackdel.
Citera
2026-09-15, 16:36
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Bra fråga men var han kobent? Om det är en tydlig detalj i hans gångstil så märks det ju tydligt när han springer. Och det intressanta är om han springer efter MOP utmed flyktvägen.
Så svarar AI: "Att springa med en kobent löpstil (funktionell valgus), där knäna faller inåt mot varandra, kan ofta kännas både klumpigt och tungt".
Citera
2026-09-15, 17:02
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2026/02/klas-gustavsson-om-engstrom-800x600.webp

Spännen, lappar som man fäster, kalla det vad du vill, du vet mycket väl vad jag syftar på eller hur.
Citera
2026-09-15, 18:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2026/02/klas-gustavsson-om-engstrom-800x600.webp

Spännen, lappar som man fäster, kalla det vad du vill, du vet mycket väl vad jag syftar på eller hur.
det är alltså inte signalement på gm utan på SE. Bilden du visar är heller inte en gubbkeps med spännen, men det kanske inte är så viktigt.

Sedan blir det ot här i tråden om SE ska diskuteras. Men av någon anledning ska det hela tiden spillas över i andra trådar. Ni får hänga på rätt ställe om ni ska diskutera honom. Eller varför ska tråden om CA späs ut med diskussioner om vad SE hade på sig.
Citera
2026-09-15, 20:10
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
det är alltså inte signalement på gm utan på SE. Bilden du visar är heller inte en gubbkeps med spännen, men det kanske inte är så viktigt.

Sedan blir det ot här i tråden om SE ska diskuteras. Men av någon anledning ska det hela tiden spillas över i andra trådar. Ni får hänga på rätt ställe om ni ska diskutera honom. Eller varför ska tråden om CA späs ut med diskussioner om vad SE hade på sig.

Har du följt tråden om Skandiamannen? Den domineras av tillmälen som ”SEkten”, av lögner från åtminstone en skribent och förminskande av den som har fräckheten att anse att SE med största sannolikhet är GM.
Citera
2026-09-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Ja, här vill jag såklart tjafsa då det är du som saknar argument här mot det jag påstod, men förstår nog själv innerst inne att du kör med dubbla måttstockar på ett oseriöst sätt.
Det är inte att diskutera det du gör... vad "jag gör" har du totalt missförstått uppenbarligen.

Återigen, det är fint hur du ger CA alibi här....
Jag kan ge några argument till för det, men knappast som dig att påstå att vi skulle veta att han inte var vid Grand etc.
Varför hittar du på saker både här och i SE-fallet (men åt olika håll)?

Nej- du med flera SE-förnekare kör med dubbla måttstockar eftersom det är ok att spekulera och önsketänka att CA eller CP med flera kan vara misstänkta som Palmemördare- men inte SE.

CA var hemma och var sjuk- sannolikt sov han när Palme mördades. Har du/ni något bevis att CA var på mordplatsen tiden för mordet vill jag gärna se det. Vill gärna se bevis att CA var utanför Grand när Palme var där också faktiskt. Vill se bevis att CA var ute på mordkvällen m.m. CA:s revolver låg i ett bankfack på mordkvällen. CA hade inget motiv och han hade fel signalement m.m.
Senast redigerad av Niklasgl87 2026-09-17 kl. 08:06.
Citera
2026-09-17, 10:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

En Sherlock Holmes-mössa, d.v.s. deerstalker, har uppknutna öronlappar. Det är även med i första veckans signalement i Aftonbladet. Polisen frågar specifikt SE om detta i förhöret den 25:e april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in