2026-09-15, 14:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Det kan vi ju inte då S bara har Miljöpartiet och Centerpartiet isåfall.

Nu är det ju dock så verkligheten ser ut.

Det blågula laget är fortfarande det allternativ som ligger närmast till för att kunna bilda en majoritetsregeringen. Men nära skjuter ingen hare. Dessutom skulle Kristersson högst sannolikt falla vid en statsministeromröstning.
Citera
2026-09-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Vill ingen ha kärnkraft?

Nja.. få är väl helt mot. Alla vill ha billig energi så ekonomin går bra.
Utom miljömupparna men de är inte normala.

Lönen borde höjas och även kraven på utbildning.
Idag är det ju inte de smartaste och mest kompetenta som söker sig till politiken.

Nä men så e det ju. Som exempel så borde tex vätgas vara ett bättre alternativ då vi mer eller mindre vaskar el på sommaren. Det är billigare att använda värgas än kärnkraftsel ifall vi bara haft ett bättre sätt att spara vätgasen på. När de löser den problematiken så kommer inget parti vilja driva linjen att bygga dyra reaktorer, men vi är ju inte där än.

Billigaste lösningen idag är just kärnkraft, även om det kommer betyda en extrem ökning av elkostnader för den gemene svensken. Hörde nåt om 4 kr/kWh om det skall byggas, så många svenskar kommer nog bli sura för det ökade priset. Men nån måste ju betala kalaset också. Jag är fine med att betala dessa extra kronorna eftersom jag redan satt upp solceller och funderar även på att sätta in en kamin i huset, men vissa grupper i samhället som har det sämre ställt kanske inte förstår kopplingen mellan prishöjningen och de reaktor-byggen som skall göras. Alternativet är att höja skatten, men jag tror att folk hellre betalar mer för elen än via skattsedeln. Det vi istället får är en mer neutral prisbild som även löper på vintern.
Citera
2026-09-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är OT, men det kan inte finnas ett bestående elöverskott annat än i obyggden. Desto mer el som produceras desto mer el kommer att konsumeras.

Men vi kan bortse från MP och V (och SD) i processen att bilda regering. Det blir en borgerlig budget, förutsägbart, och därmed högst troligt en borgerlig minoritetsregering.

Man kan ju hoppas på det. Men Magda är sugen på makten tror jag.
Citera
2026-09-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Nä men så e det ju. Som exempel så borde tex vätgas vara ett bättre alternativ då vi mer eller mindre vaskar el på sommaren. Det är billigare att använda värgas än kärnkraftsel ifall vi bara haft ett bättre sätt att spara vätgasen på. När de löser den problematiken så kommer inget parti vilja driva linjen att bygga dyra reaktorer, men vi är ju inte där än.

Billigaste lösningen idag är just kärnkraft, även om det kommer betyda en extrem ökning av elkostnader för den gemene svensken. Hörde nåt om 4 kr/kWh om det skall byggas, så många svenskar kommer nog bli sura för det ökade priset. Men nån måste ju betala kalaset också. Jag är fine med att betala dessa extra kronorna eftersom jag redan satt upp solceller och funderar även på att sätta in en kamin i huset, men vissa grupper i samhället som har det sämre ställt kanske inte förstår kopplingen mellan prishöjningen och de reaktor-byggen som skall göras. Alternativet är att höja skatten, men jag tror att folk hellre betalar mer för elen än via skattsedeln. Det vi istället får är en mer neutral prisbild som även löper på vintern.

Jag är inte imot vindkraft.

Men bygg åtminstone ett kärnkraft i södra Sverige där det går åt mycket ström.

Elpriset i Sverige beror ju på de idiotiska elpris områdena. Och efterfrågan från länder runt om.
Tanken från EU var väl att priser skulle utjämnas men när det är brist i Tyskland höjer det ju bara vårt pris.

Det funkade utmärkt på 70- talet när strömmen mest användes inom Sverige. Låga priser till industrin byggde välstånd.
( Och min far hade råd att bada bastu utan att bli pungslådd.)
Senast redigerad av Svempa2014 2026-09-15 kl. 14:19.
Citera
2026-09-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Viktigast nu är en regering som ser till att minska klassklyftorna genom skatter och att klimatmålen nås. Sen måste det bli en mer human migrationspolitik och kriminalpolitik. Några kronor högre bensinpris är inget att gråta över.
Förhållandena mellan klasser kommer att vara den samma men med skillnaden att alla kommer att få det sämre. Men det kanske känns bättre för bidragstagare att folk med jobb får det sämre trots att man själv också får det sämre?
Citera
2026-09-15, 14:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Tror du man kan hoppas på några politiska vildar från C ?

Det skulle jag knappast tro, men jag kan inte heller se att det skulle göra någon skillnad vid en regeringsbildning.

Däremot helt klart vid enskilda riksdagsbeslut.
Citera
2026-09-15, 14:21
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Viktigast nu är en regering som ser till att minska klassklyftorna genom skatter och att klimatmålen nås. Sen måste det bli en mer human migrationspolitik och kriminalpolitik. Några kronor högre bensinpris är inget att gråta över.

Man har redan försökt med det du kallar en human migrationspolitik och kriminalpolitik. Du vet ju hur det gick. Om du inte vet det är det helt otroligt.

S med stöd av högerpartierna vore det bästa alternativet för Sverige med de förutsättningar vi har nu.
Citera
2026-09-15, 14:22
Medlem
Den Tobias Baudin som lurat svenska pensionärer på miljoner och som gett sina döttrar lägenhetskontrakt förbi bostadskön står i TV ochljuger och raljerar. En ohederlig sosse som inte förtjänar en sekund till i rampljuset. Måste finnas mycket personlig skit på honom!

Surrar om rensadel när han själv ansvarat för lotteribedrägerier i mångmiljonklassen mot pensionärer.
Senast redigerad av Proliferate 2026-09-15 kl. 14:25.
Citera
2026-09-15, 14:23
Medlem
LRF ryter ifrån mot Centerledningen:
Citat:
Vem kan och vill genomföra? Magdalena Andersson eller Ulf Kristersson?

Om det i någon form innebär samarbete med Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna, må så vara. De är också invalda i Sveriges riksdag och deras mandat räknas lika mycket som alla andras.

https://www.atl.nu/valj-forhandlingsbordet-inte-barnbordet
Citera
2026-09-15, 14:24
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Man har redan försökt med det du kallar en human migrationspolitik och kriminalpolitik. Du vet ju hur det gick. Om du inte vet det är det helt otroligt.

S med stöd av högerpartierna vore det bästa alternativet för Sverige med de förutsättningar vi har nu.
Vad som är humant med våldtäkter, misshandel, dödsskjutningar, islamsering av flickor, judehat och resten så får någon vänstersidan gärna förklara det för mig.
Citera
2026-09-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu är det ju dock så verkligheten ser ut.

Det blågula laget är fortfarande det allternativ som ligger närmast till för att kunna bilda en majoritetsregeringen. Men nära skjuter ingen hare. Dessutom skulle Kristersson högst sannolikt falla vid en statsministeromröstning.

De enda som röstar för Magdalena som statsminister med Miljöpartiet och Centern är de tre partierna. Resten hade röstat emot vilket fällt henne. Vänstern röstar bara för henne om de är med i regeringen med ministerposter. Centern röstar bara ja om V är uteslutna.
Citera
2026-09-15, 14:30
Medlem
V och M borde kräva nyval gemensamt, det har båda partierna att vinna på, eftersom mittenväljarna, framför allt de som varit korkade nog att rösta C (som är ett icke-parti) då skulle bli tvungna att välja sida.

Hellre ett halvnöjt styre än att det blir någon larvig koalition som lutar sig mot C, som alla andra partier är missnöjda med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in