2026-09-15, 13:07
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Har man inte haft någon kapacitet från början är väl en sak, nu belönas slösaktiga människor som sen står med mössan i hand och tycker staten ska försörja den när de festat upp pengarna.. Hört talas om spara? Buffert?

Sossarna bryr sig inte (kanske de gjorde till en början). De vill att du ska bli ett viljelöst våp beroende av staten så du ska rösta på partiet. Dessutom göra dig oberoende av familj, grannar, kyrka, civilsamhälle, men beroende av staten från vagga till grav. Ser ingen medmänsklighet i institutioner som sis, hvb, äldrevården, psyk. Tvärtom snarare.
Sen när brydde sig brunskjortorna? Dom slår ner och tar bort alla som inte kan leverera.
Du kanske kan det ännu så länge… eller just idag, vem vet imorgon?
Citera
2026-09-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avocado88
Eh, på Pensionsmyndighetens hemsida står det att man kan få som mest 11998 kr i garantipension. Vet inte var du har fått dina siffror ifrån, men många har idag en väldigt låg pension, även såna som har jobbat. För dom skulle en pension på 18 tusen vara himmelriket. Många här inne verkar leva i nån sorts annan galax.
Siffrorna kommer från SPF och Expressen. Jag tror dom räknade på en hyra kring 7000:- (som ju är utöver beloppet för livets nödvändigheter).
Just det där med att mänga har en låg pension är väl en av dom saker som jag påpekat: I GENOMSNITT får den som jobbat hela livet 500:- mindre än den som aldrig jobbat. Och detta inklusive tjänstepension (och efter skatt). I alla fall enlit artiklarna. Så ja, för många som jobbat så vore det ju "himmelriket" att få lika mycket som garantipensionären. Och utan att ens ha lyft ett finger hela sitt liv, dessutom.

Eftersom garantipensionen är inflationsskyddad; tänk vad mycket inflationen måste ha urholkat de vanliga pensionerna de senaste 40 åren (sedan pensionsreformen).
Citera
2026-09-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tror ganska säkert att du blandar hej-vilt nu.. Pension är pension, försörjningsstöd är "socialbidrag", inte pension. Garantipension får man bara i Sverige, inte utomlands.
Läs länken i TS.
1,1 miljoner "svenskar" får garantipension (se länk till Pensionsmyndigheten). 140.000 av dessa får hel garantipension.
Och om dom som får garantipension faktiskt är i landet är ju en samvetsfråga för dem.... Idag kollas väldigt få!
Citera
2026-09-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClownKommun
Lever man i Sverige så betalar man skatt.

Nej. Inte om man inte lyfter ett finger.

Och försörjningsstöd ("Socialbidrag") är inte skattepliktigt.

Så det går bra att slippa skatt och ändå klara sig OK. Om man kan se sig själv i spegeln, alltså.
Citera
2026-09-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Siffrorna kommer från SPF och Expressen. Jag tror dom räknade på en hyra kring 7000:- (som ju är utöver beloppet för livets nödvändigheter).
Just det där med att mänga har en låg pension är väl en av dom saker som jag påpekat: I GENOMSNITT får den som jobbat hela livet 500:- mindre än den som aldrig jobbat. Och detta inklusive tjänstepension (och efter skatt). I alla fall enlit artiklarna. Så ja, för många som jobbat så vore det ju "himmelriket" att få lika mycket som garantipensionären. Och utan att ens ha lyft ett finger hela sitt liv, dessutom.

Eftersom garantipensionen är inflationsskyddad; tänk vad mycket inflationen måste ha urholkat de vanliga pensionerna de senaste 40 åren (sedan pensionsreformen).
Garantipensionen ligger på ca 12 inte 18!! 18 tusen vore en dröm både för nån med garantipension och ett antal personer som jobbat hela livet.
Citera
2026-09-15, 14:06
Medlem
Citat:
Läs länken i TS.
1,1 miljoner "svenskar" får garantipension (se länk till Pensionsmyndigheten). 140.000 av dessa får hel garantipension.
Och om dom som får garantipension faktiskt är i landet är ju en samvetsfråga för dem.... Idag kollas väldigt få!

Många är ju "periodare" dvs på besök i hemlandet 5-6 månader sen hem till läkarbesök,
tandläkare etc en period och sen tillbaka igen.

Vi har ju en kategori till och det är Äldreförsörjningsstödet.
De får Hassan som kom till sverige som 60 årig flykting från Syrien.
Citera
2026-09-15, 14:06
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Eh, på Pensionsmyndighetens hemsida står det att man kan få som mest 11998 kr i garantipension. Vet inte var du har fått dina siffror ifrån, men många har idag en väldigt låg pension, även såna som har jobbat. För dom skulle en pension på 18 tusen vara himmelriket. Många här inne verkar leva i nån sorts annan galax.
De har räknat med max bostadstillägg vilket inte alla har rätt till.
Citera
2026-09-15, 14:08
Medlem
Citat:
Garantipensionen ligger på ca 12 inte 18!! 18 tusen vore en dröm både för nån med garantipension och ett antal personer som jobbat hela livet.
Läs artikeln i TS.
Citera
2026-09-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
De har räknat med max bostadstillägg vilket inte alla har rätt till.

Men 12 papp plus hyra är ju inte heller illa. Inte "den fattiges" fel att hen inte har fått tag på en dyrare bostad.

För villaägaren är det dock kärvt. För om man äger något som är värt mer än 100.000 så får man varken garantipension eller hyresstöd, har jag förstått.
Då hör man till "dom rika", och borde kanske skattas hårdare!?
Citera
2026-09-15, 14:23
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Men 12 papp plus hyra är ju inte heller illa. Inte "den fattiges" fel att hen inte har fått tag på en dyrare bostad.

För villaägaren är det dock kärvt. För om man äger något som är värt mer än 100.000 så får man varken garantipension eller hyresstöd, har jag förstått.
Då hör man till "dom rika", och borde kanske skattas hårdare!?
Du ska betala skatt på de 12k.

Så artikeln är missvisande.
Citera
2026-09-15, 14:25
Medlem
Jag har inte handlat mat på fem veckor (förutom lite bröd och bananer osv. Totalt utlägg för fem veckor 3000:-), men nu har jag gjort en ny beställning på 3000:- som skall räcka ytterligare fem veckor. De är väl ett hyfsat ekonomisk utlägg, betydligt under Konsumentverkets rekommendationer som är på 3700 nånting för fyra veckor, och detta då utan hushållsprodukter som schampo, toapapper etc. I min beställning ingår det. Ingår gör även plock, kassar och hemkörningsavgift på c:a 200:- totalt.
Lär er leva ekonomiskt!
Senast redigerad av brakfesten009 2026-09-15 kl. 15:23.
Citera
2026-09-15, 15:03
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag har inte handlat mat på fem veckor (förutom lite bröd och bananer osv) men nu har jag gjort en ny beställning på 3000:- som skall räcka ytterligare fem veckor. De är väl ett hyfsat ekonomisk utlägg, betydligt under Konsumentverkets rekommendationer som är på 3700 nånting för fyra veckor, och detta då utan hushållsprodukter som schampo, toapapper etc. I min beställning ingår det.
Lär er leva ekonomiskt!

Beror det på låg pension eller utan jobb eller självmant levnadsätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in