2026-09-15, 12:14
Medlem
Bassplays avatar
Svartskallar som dricker te och röker vattenpipa hela dagen borde få noll och inget. en vanlig svensk pensionär som slitit hela livet borde minst få 17776kr i månaden.
Citera
2026-09-15, 12:18
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Har man inte haft någon kapacitet från början är väl en sak, nu belönas slösaktiga människor som sen står med mössan i hand och tycker staten ska försörja den när de festat upp pengarna.. Hört talas om spara? Buffert?
Det är väldigt få människor som skulle klara tillvaron, oavsett ekonomi, om de helt plötsligt blir hårt beroende av sjukvård och omvårdnad. Det är dyrt.
Citera
2026-09-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hahaha, gjorde exakt samma och var nästan identiska summor också. Det funkade. Jag har dessutom de senaste åren levt extremt fattigt så jag har erfarenhet av det. Jag har gått runt på under 100 spänn i veckan många gånger. Man överlever även om det inte är kul. Och är det nåt man ska ha när man blir äldre så är det att ha kul och unna sig nåt. Jag ser gärna att garantipensionen utökas men då måste vi först ta tag i alla som inte ska vara i landet, de vill jag inte ge en krona till.

100:- i veckan? Det går väl inte utan att även ta av bunkerförrådet av livsmedel som man har?
Citera
2026-09-15, 12:22
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
100:- i veckan? Det går väl inte utan att även ta av bunkerförrådet av livsmedel som man har?
Jodå. En falukorv för 30 spänn, pasta för 20. Och sen ja, nåt bunkrat får man väl ta ibland men generellt går det. Men torftigt blir det och tro mig, jag känner inte ens av hunger längre, jag är van även om jag har det bättre nu.
Citera
2026-09-15, 12:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dyr tandvård? När 67+ betalar endast 10% av kostnaden.. 🤔 och får 600kr/år ytterligare bidrag för att ta hand om tänderna.
Högkostnadsskydd gäller både för mediciner och läkarbesök.

Jag säger inte att våra pensionärer har det flott, men man måste ändå hålla sig till sanningen.
Det är två olika poster, slår du i taket för Mediciner så får du fortsätta betala för för läkarbesöken tills du slår i taket även där. Minns inte de exakta summorna nu, men de är separerade från varandra. Är du multisjuk med låg pension så blir det snabbt dyrt. Läkarbesök var gratis efter man fyllt 85år men sjukhus var inte gratis. Så tillkommer sjuktransport 200kr enkel väg också. Färdtjänst 65kr eller vad det är gäller inte till och från vårdinrättningar av någon oklar anledning?
Citera
2026-09-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?

Man får rätta mun efter matsäck så det tror jag funkar. Med billig boendekostnad.
Citera
2026-09-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dyr tandvård? När 67+ betalar endast 10% av kostnaden.. 🤔 och får 600kr/år ytterligare bidrag för att ta hand om tänderna.
Högkostnadsskydd gäller både för mediciner och läkarbesök.

Jag säger inte att våra pensionärer har det flott, men man måste ändå hålla sig till sanningen.

När det gäller tandvård så görs alltid en undersökning först ca 1000 kr och den ingår inte i de 10 % som jag förstått det.🤔
Citera
2026-09-15, 12:49
Medlem
Vad man klarar sig på kan bero på hur dyrt man bor. Det är väl inte så att de med garantipension inte arbetat alls Kan ske för litet tid och med för låg lön. Den som har vanlig pension, lägre än exemplet, kan också få bostadstillägg.
Citera
2026-09-15, 12:50
Medlem
Citat:
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?
Eh, på Pensionsmyndighetens hemsida står det att man kan få som mest 11998 kr i garantipension. Vet inte var du har fått dina siffror ifrån, men många har idag en väldigt låg pension, även såna som har jobbat. För dom skulle en pension på 18 tusen vara himmelriket. Många här inne verkar leva i nån sorts annan galax.
Citera
2026-09-15, 12:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Riksnormen täcker bara

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/riksnormen-for-forsorjningsstod-2026.pdf

De flesta har ju kostnader som hyra, el etc.
Det är artiklarna jag refererar till som specifikt nämner beloppet 17 776:-/mån.
Kanske är det ett genomsnitt? Eller så har socialtanten beviljat lite extra för semesterresa till hemlandet eller nå't?

Jag tror ganska säkert att du blandar hej-vilt nu.. Pension är pension, försörjningsstöd är "socialbidrag", inte pension. Garantipension får man bara i Sverige, inte utomlands.
Citera
2026-09-15, 12:59
Medlem
ClownKommuns avatar
Citat:
För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen!
Lever man i Sverige så betalar man skatt.

Citat:
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget.
Det är din tolkning.

Citat:
Bli ett socfall då om du anser det är bättre.

Citat:
Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)?
Om man utgår från Konsumentverkets hushållskostnader för en 71-åring plus en hyra på 8 000 kr så blir det 1 856 kr kvar i månaden. Så ja det går men det blir inget lyxliv.
Senast redigerad av ClownKommun 2026-09-15 kl. 13:05.
Citera
2026-09-15, 13:00
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Grattis! Nu känner jag inte dig men är glad att du slipper AF och kan få slappna av på ålderns höst (nåja, så gammal är du inte men du vet vad jag menar). Gör nåt kul.
Tack,känner så jag med jag går 2 år tidigare
än vad jag egentligen ska göra,
men,får ekonomiskt bättre ändå.

Och jag får friheten att göra vad jag vill
det är guld värt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in