2026-09-15, 09:39
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
C är ett borgligt parti och V är ett vänster/kommunistiskt parti.
De står rätt långt ifrån varandra inom många områden.
C är borgerlig främst på grund av deras syn på ekonomi som ligger närmast Tidö. Men Centerns väljare är så blinda att det är värderingar och medmänsklighet som väger tyngre än just ekonomi. Lööf bör hållas ansvarig för allt sabotage som hon har utfört mot C. Om inte den gingeraktiga idioten så hade vi redan haft en fortsatt Tidö-regering som skulle vara mycket stabil och kraftfull.
Citera
2026-09-15, 09:40
Medlem
Centern är ett parti som förstört politiken. Det borde vara ett högerparti som förr.
Citera
2026-09-15, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
C är borgerlig främst på grund av deras syn på ekonomi som ligger närmast Tidö. Men Centerns väljare är så blinda att det är värderingar och medmänsklighet som väger tyngre än just ekonomi. Lööf bör hållas ansvarig för allt sabotage som hon har utfört mot C. Om inte den gingeraktiga idioten så hade vi redan haft en fortsatt Tidö-regering som skulle vara mycket stabil och kraftfull.

Ja Lööf är ansvarig för eländet vi har nu.
Citera
2026-09-15, 09:41
Medlem
Citat:
Hur skulle de kunna vika sig när det finns ett kongressbeslut på att de ska sitta med i en regering?

De måste kalla kongress för att ändra besluten.
Samtidigt Cs mål är att bilda regering med S och Kd. Inte med hamaskramare V.
Citera
2026-09-15, 09:42
Medlem
Snubchurps avatar
Tror ni C kommer lyckas dämpa det värsta kaoset gällande ekonomi? Kommer S dämpa försöken att öppna gränserna helt?

Jag står fast vid S+V+MP+C i regering.
Citera
2026-09-15, 09:43
Medlem
Citat:
Hur skulle de kunna vika sig när det finns ett kongressbeslut på att de ska sitta med i en regering?
Jag förstår det. Men det finns de som ändå tror att kongressbeslutet inte gör det möjligt att V skulle kunna backa. Det kommer de aldrig göra och sedan Nooshi tog över rodret så har S fått uppleva att Nooshi agerar och inte bara pratar. Därför tycker jag att det är C som kommer behöva inse läget och släppa fram V. Alternativet är att C mobiliserar med S och MP och går med på extraval, för att kasta ut L och försvaga KD.
Citera
2026-09-15, 09:43
Medlem
Francos avatar
Jag hoppas du läser här Nooshi, eller någon av dina judehatare inom (V) som står dig nära. Rötterna går aldrig ur, (V) kommer som alltid att backa, lägga sig som en pundarhora och släppa fram (S)+ (Mp) och (C) utan att själva få ministerposter. (V) har inte ballarna i detta läge att fälla Magdalena, jävla fegisar!
Citera
2026-09-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
V har kongressbeslut att ska rösta nej till varje regering som de inte ingår.
Glöm inte också politiska vildar inom C så kan gå emot linjen.
C gick till val för att bilda regering med S och KD, inte med V.
Har du ens följt valrörelsen?
KD i regeringen kommer inte accepteras av MP. Både V och MP ser KD som kramare av Netanyahu
Citera
2026-09-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Ett alternativ är att S+MP blir tolererade av C samt V och sedan görs olika enskilda förslag upp mellan blockgränserna. Frågan är vad S behöver ge MP så att nya reaktorer får byggas på Ringhals. Utan ström så finns mindre incitament för folk att köpa MP:s elbilar så paradoxalt så borde ju MP tjäna på denna utbyggnad.

MP är en sekt som vill ha ett helt annat samhälle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
De måste kalla kongress för att ändra besluten.
Samtidigt Cs mål är att bilda regering med S och Kd. Inte med hamaskramare V.
Fast KD blir inte möjligt att få över. KD och M är som nåt sorts förhållande. KD (frun) rör sig inte nånstans utan M (maken)
Citera
Medlem
Citat:
V och C står långt ifrån varandra politiskt och speciellt ekonomiskt.
Och med S som blivit betydligt svagare kommer det bli massa käbbel och en svag regering. Men det verkar vara så svenska folket vill ha det.

V är bevisligen ett parti utan koll vilket vi sett senaste tiden och en del sådant finns även inom SD

Om Maggan lyckas sy ihop det borde hon få medalj precis som Simona Mohamsson.
Citera
2026-09-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta är något av en mardröm, samtidigt som det är uppfriskande att se den fyrkantiga svenska politiken infekteras av drama. Det är nog nyttigt i längden. Tråkigt blir det inte iaf.

Samtidigt som det är mkt jämnt mellan blocken, bryter sig C ut och har stark aversion mot två partier, varav det ena gjort ett historiskt skrällval: V. Ska man distansera sig mot SD och navigera i den trånga svenska politiken, får man inte vara för kräsen men det verkar C vara. V är också paria!

Partierna hon inte vill ta i med tång, är fn kaxiga och svåra att tas med. SD gjorde ett fisljummet val men sitter tryggt på högerkanten. SD är nu en institution. JÅ kan lugnt spela på det kommande kaoset, som inte blir nådigt.

L:s och C:s ledare är blåbär som partiledare och kommer att göra grova tabbar i offentlighetens obarmhärtiga ljus. Frågan är om de överlever de kommande fyra åren. Båda är svaga. Den ena höll på at åka ur riksdagen och den andra ska navigera på ett ganska hopplöst politiskt hav.

Jag tror att C kommer att krypa till korset och agera stödparti åt vänstern. Detta bör resultera i att C:s offentliga profil slutligen mals sönder totalt. Jag tror att C är ett av de mittenpartier som riskerar att åka ur riksdagen i nästa val.

Jag är inte så bra på politiska förutsägelser (jag har fått 50% rätt under åren) men jag tror att de närmaste fyra åren kommer att präglas av tjafs, kaos och trög politik.

Det kommer inte att bli en stark, produktiv regering iaf.

De två svagaste partiledarna (för C och L) har för svaga psyken och för lite erfarenhet och deras ovana kommer att bli ett större problem än man kan tro.

Det är fö intressant att notera att 6 av 8 partiledare är kvinnor. Upp till bevis Under hela mitt liv har jag fått hör att allt blir bättre om kvinnor bestämmer. Ok då är det dags. Upp till bevis.

Dilemmat är väl att V och kanske även S kommer att ägna de fyra kommande åren åt att rekrytera ännu mer islamister och allehanda grupper som bor i ytterområden och går till moskéer, vilket ytterligare kommer att försvåra ett regeringsskifte. Tidögänget måste vara på tårna och mycket tydligare med att de inte vill skrämma bort välfungerande människor som vill bidra. Den informationen behöver komma ut till Rinkeby och Rosengård mm, om det inte redan är försent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in