Detta är något av en mardröm, samtidigt som det är uppfriskande att se den fyrkantiga svenska politiken infekteras av drama. Det är nog nyttigt i längden. Tråkigt blir det inte iaf.
Samtidigt som det är mkt jämnt mellan blocken, bryter sig C ut och har stark aversion mot två partier, varav det ena gjort ett historiskt skrällval: V. Ska man distansera sig mot SD och navigera i den trånga svenska politiken, får man inte vara för kräsen men det verkar C vara. V är också paria!
Partierna hon inte vill ta i med tång, är fn kaxiga och svåra att tas med. SD gjorde ett fisljummet val men sitter tryggt på högerkanten. SD är nu en institution. JÅ kan lugnt spela på det kommande kaoset, som inte blir nådigt.
L:s och C:s ledare är blåbär som partiledare och kommer att göra grova tabbar i offentlighetens obarmhärtiga ljus. Frågan är om de överlever de kommande fyra åren. Båda är svaga. Den ena höll på at åka ur riksdagen och den andra ska navigera på ett ganska hopplöst politiskt hav.
Jag tror att C kommer att krypa till korset och agera stödparti åt vänstern. Detta bör resultera i att C:s offentliga profil slutligen mals sönder totalt. Jag tror att C är ett av de mittenpartier som riskerar att åka ur riksdagen i nästa val.
Jag är inte så bra på politiska förutsägelser (jag har fått 50% rätt under åren) men jag tror att de närmaste fyra åren kommer att präglas av tjafs, kaos och trög politik.
Det kommer inte att bli en stark, produktiv regering iaf.
De två svagaste partiledarna (för C och L) har för svaga psyken och för lite erfarenhet och deras ovana kommer att bli ett större problem än man kan tro.
Det är fö intressant att notera att 6 av 8 partiledare är kvinnor. Upp till bevis

Under hela mitt liv har jag fått hör att allt blir bättre om kvinnor bestämmer. Ok då är det dags. Upp till bevis.