Citat:
Ursprungligen postat av
noden
Man får komma ihåg att L var nere runt 1% i nån mätning. Sådant kan nog göra den mest hårdhudade mör. C är bara ett väldigt märkligt parti. Vad vill de ens egentligen? Vara ett högerparti som ska regera med vänstern... Helstolligt.
Min tro är att C kommer att satsa hårt på småföretagen och deras villkor. Det finns onekligen en bortglömd nisch där. Minns från vilken sektor C:s partiledare kommer ifrån.
Invandring kan betyda många olika saker. En invandring där arbetstagaren tvingas till sämre arbetsvillkor hos bonden eller skogsägaren är också på sitt sätt en invandring.
Tänk dig, daglönare som får jobb med temporär skogsplantering, bärplockning, städjobb etc. Gästarbetare helt enkelt som lyder under annan lagstiftning. Genom åren har Bondeförbundet-Centern varit de som har varit mest aggressiva gentemot fackföreningarna. Jag kan ana en önskan om en återkomst av storbondens röst.
När uppdraget är klart tvingas de åka hem igen i.o.m att bidragssverige inte kommer att stå med öppen dörr för dem. Arbetsgivaren har stått för kost och logi i barackläger och det utan att myndigheterna har lagstöd att göra något.
Uppenbarligen förekommer det arbetssystemet ute i Europa för jag har alltid undrat över vem som plockar vindruvorna och apelsinerna som vi har hemma i fruktskålen? Knappast infödda italienare eller spanjorer. Vilka arbetsvillkor gäller för dessa arbetsuppgifter?
Det är min tro om C:s politiska framtida tankar just nu.
Maud Olofsson talade om nybyggare på sin tid. Hon blev utskrattad men det berodde nog mer på storstadsfixeringen hos de flesta av de nutida politikerna. Jag vill inte förhäva mig men jag anade nog vad hon egentligen ville ha sagt och vilken vision som låg bakom tankarna.
Läs på om kronotorp.