2026-09-15, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det finns stora skillnader när du jämför med deklarationer och bankärenden, och det är kravet på anonymitet.
Digital röstning i vallokal är nåt som borde tas fram. Det kan heta "projekt demokrati". Satsa det som krävs för att ta fram nåt om gör att folket får fullt förtroende för processen, kosta vad det kosta vill.
Citera
2026-09-15, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ingen kan göra mina bankärenden eller deklarera för mig om jag inte ger dem mitt Bank-id, Vilket jag aldrig kommer att göra. Skulle jag bli senil och stollig på ett boende så vad spelar det för roll?
Kan jag inte torka mig i rumpan eller sköta mina bankärenden själv kan jag nog inte rösta heller, vet jag ens vad jag röstar på då?
Jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga här, men det verkar inte relaterat till det jag påpekade.

När du gör dina bankärenden är det viktigt att det går att spåra vem som gjort vad. När det handlar om val är det viktigt att det INTE går att spåra vem som gjort vad.

Förstår du att det har betydelse för svårigheterna att implementera det hela?
Citera
2026-09-15, 00:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga här, men det verkar inte relaterat till det jag påpekade.

När du gör dina bankärenden är det viktigt att det går att spåra vem som gjort vad. När det handlar om val är det viktigt att det INTE går att spåra vem som gjort vad.

Förstår poängen, men det går säkert att ordna med lite vilja. Sedan är jag inte så mycket för "valhemligheten" i dag heller. När jag var facklig var det såklart viktigt för det jag röstade på och fortfarande röstar på var inte populärt. Idag skiter jag i vilket... Ja, jag är Miljöpartist so what?

Citera
2026-09-15, 00:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Med lite teknik går det att dölja vem som loggat in och röstat för vad. Omvandla inloggningens ID till ett nummer och resultatet är inte identifierbart.
Citera
2026-09-15, 02:00
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DD-riks
Hur många vill egentligen ha mer demokrati?
Dvs få rösta själva i sakfrågor?

Ofta får vi i DD intrycket att människor egentligen vill ha ledare som bestämmer - bara de får gnälla lite ibland.

Hur är det med folket på Flashback?

Mer? Hur vore det med något? Jag vill. Jag vill ha ett samhälle där folket formar samhället och folkvett hörs högst.
Citera
2026-09-15, 02:28
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Går inte. Risken för att resultatet hackas är överhängande.

Fungerar ju för arbetsförmedlingen försäkringskassan Samt skatteverket .
Så varför skulle ett val inte fungera ?
Citera
2026-09-15, 05:54
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Digital röstning i vallokal är nåt som borde tas fram. Det kan heta "projekt demokrati". Satsa det som krävs för att ta fram nåt om gör att folket får fullt förtroende för processen, kosta vad det kosta vill.

Det kan bli fel även då, exempelvis Belgien 2003. Då fick en kandidat 4096 röster förmycket.
Citera
2026-09-15, 07:25
Medlem
Sant. Män på detta forum vill ha en äldre man som säger åt dem hur de ska leva. Någon som ger dem lite mer makt och pengar. Det är ju skönt att vara SD för då får man se ner på andra människor. Sen när ledaren säger sug så måste man ju suga. Men det livet är ju bättre än att vara en nobody som de flesta här är...

Citat:

Ofta får vi i DD intrycket att människor egentligen vill ha ledare som bestämmer - bara de får gnälla lite ibland.

Citera
2026-09-15, 08:00
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:

Hej DD, jag har röstat på er de senaste tre riksdagsvalen, men i år gick min röst till ÖP. De är också förespråkare av fler folkomröstningar och de hade en reell chans att komma in i riksdagen, något ni är ljusår ifrån. Utöver det är de ett parti som faktiskt har (vettiga) åsikter om saker å ting.

Citera
2026-09-15, 08:39
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Fungerar ju för arbetsförmedlingen försäkringskassan Samt skatteverket .
Så varför skulle ett val inte fungera ?

Finns betydligt större intresse av vad man kan åstadkomma genom att påverka ett val.

Vad hade du som rikets fiende varit mest intresserad av?

1. Få tillgång till information om aktivitetsrapporter, underhållsstöd och en fattigpensionärs deklaration

2. Avgöra ett svenskt riksdagsval
Citera
2026-09-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det kan bli fel även då, exempelvis Belgien 2003. Då fick en kandidat 4096 röster förmycket.
Det borde vara så pass viktigt att man kan avvara en stor summa varje år för att redan nu ta fram det som krävs för att göra hela systemet rättssäkert. Utvecklingen går dessutom framåt, och ett av målen har länge varit att samhället ska bli mer digitaliserat.

Finns viljan så kommer det att fungera.

2030 är det 27 år sedan 2003. Om man redan nu börjar arbeta med det här och avsätter en miljard kronor per år finns det gott om tid att utveckla, testa och säkerställa ett fungerande system. Man kan ha grupper som arbetar i skift dygnet runt och successivt bygga upp och testa systemet innan det tas i bruk.
Citera
2026-09-15, 10:07
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Man bör kunna rösta digitalt.
Håller med. Det mesta är ju digitalt nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in