2026-09-14, 22:51
Medlem
DD-rikss avatar
Hur många vill egentligen ha mer demokrati?
Dvs få rösta själva i sakfrågor?

Ofta får vi i DD intrycket att människor egentligen vill ha ledare som bestämmer - bara de får gnälla lite ibland.

Hur är det med folket på Flashback?
Senast redigerad av DD-riks 2026-09-14 kl. 22:55.
Citera
2026-09-14, 22:56
Medlem
Matadhamsters avatar
Klart som fan inte folk vill gå och rösta stup i kvarten.
Citera
2026-09-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DD-riks

.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-14 kl. 23:04.
Citera
2026-09-14, 22:58
Medlem
DD-rikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Klart som fan inte folk vill gå och rösta stup i kvarten.
Man bör kunna rösta digitalt.
Citera
2026-09-14, 23:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Man bör kunna rösta digitalt.
Går inte. Risken för att resultatet hackas är överhängande.
Citera
2026-09-14, 23:05
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Ofta får vi i DD intrycket att människor egentligen vill ha ledare som bestämmer - bara de får gnälla lite ibland.

Hur är det med folket på Flashback?

Mer demokrati vill de flesta av oss nog ha, men det finns ju ett antal stora problem med direktdemokrati.
Citera
2026-09-14, 23:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Kan inget annat än att hålla med, men nu kommer tråden fyllas med lufthuvuden som ska prata om judar och hemliga dokument bakom svenskarnas ryggar från SD.

För att dom var i Israel på besök under Israel - Palestina konflikten.

Det hade vart gött o se Åkesson som Migrationsminister nu, helt strypt Anhöriginvandring och en väljarbas som imploderar för Sossarna.

Nu kommer sossarna börja med bidragen igen för att locka mer invandrare och för att få de andra att stanna så de inte behöver leta jobb och misslyckas.

Vi kunde haft en helt annan situation nu och valet 2030 hade kunnat va vunnet också genom att Sossarnas väljarbas både flyttar och inte ökat på samtidigt, så hade det fortsatt med konstanta högerregeringar, men istället så det är vuxna barn som sitter och tror på konspirationer på Twitter som tyvärr också får lov att rösta.

Och de går till partier som AfS och ÖP.
Viss poäng i det du säger! Nu gick ju inte mer än kanske 1% till AfS. eller ÖP, så skadan hade ändå skett i vilket fall. Valet hade inte kunnat vinnas ens med deras röster. Folk får helt enkelt leva med en rödgrön regering i fyra år och allt det innebär.
Citera
2026-09-14, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Viss poäng i det du säger! Nu gick ju inte mer än kanske 1% till AfS. eller ÖP, så skadan hade ändå skett i vilket fall. Valet hade inte kunnat vinnas ens med deras röster. Folk får helt enkelt leva med en rödgrön regering i fyra år och allt det innebär.

Behövs bara 0,6 % för att få 175 mandat just nu så nej tror ej det.

En rödgrön regering leder bara till en Tidöregering, det börjar bli som en universal lag med tanke på rödgrönas destruktiva hatpolitik mot alla svenskar och Sverige.
Citera
2026-09-14, 23:22
Medlem
Sqrbankens avatar
Som politiskt intresserad gillar jag tanken på direktdemokrati. Hade varit skitkul att läsa på inför, och delta i varje, votering. Men... hur många är vi som känner så egentligen?

Min morsa röstade på L i år för att "Simona är gullig och verkar trevlig" medan hon för några val sedan gick förbi sedelbordet (fattar inte ens hur det är möjligt) och la ner det som låg kvarglömt i skärmbåset i sina kuvert istället.

Tror hennes _totala_ politiska ointresse inte är unikt. Osäker på hur direktdemokrati skulle funka i praktiken med lallar-väljare i kåren likt min kära mor.
Citera
2026-09-14, 23:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Går inte. Risken för att resultatet hackas är överhängande.
Skatteverket dit vi skickar in våra deklarationer har inte hackats. Inte heller mina ca 10 banker och kreditinstitut har hackats, än i alla fall. För att prata för mig själv skulle jag tycka det senare vore klart värre än om valmyndigheten hackades.

Även om det blev digital röstning, vilket det kommer att bli så gäller det verkligen att vara på tå för att rösta i varenda fråga som läggs fram i riksdagen. Skulle säkert bli minst en omröstning i veckan. De flesta av oss har ett liv också. Därför har vi politiker som för fram våra frågor. Även om det sällan händer något konkret. Sista halvåret har Tidö levererat. Innan dess, inte så mycket tyvärr.

Nu återstår att se hur och vad vänstersidan levererar, om de ens lyckas bilda regering.
Citera
2026-09-15, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skatteverket dit vi skickar in våra deklarationer har inte hackats. Inte heller mina ca 10 banker och kreditinstitut har hackats, än i alla fall. För att prata för mig själv skulle jag tycka det senare vore klart värre än om valmyndigheten hackades.

Även om det blev digital röstning, vilket det kommer att bli så gäller det verkligen att vara på tå för att rösta i varenda fråga som läggs fram i riksdagen. Skulle säkert bli minst en omröstning i veckan. De flesta av oss har ett liv också. Därför har vi politiker som för fram våra frågor. Även om det sällan händer något konkret. Sista halvåret har Tidö levererat. Innan dess, inte så mycket tyvärr.

Nu återstår att se hur och vad vänstersidan levererar, om de ens lyckas bilda regering.
Det finns stora skillnader när du jämför med deklarationer och bankärenden, och det är kravet på anonymitet.
Citera
2026-09-15, 00:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det finns stora skillnader när du jämför med deklarationer och bankärenden, och det är kravet på anonymitet.
Ingen kan göra mina bankärenden eller deklarera för mig om jag inte ger dem mitt Bank-id, Vilket jag aldrig kommer att göra. Skulle jag bli senil och stollig på ett boende så vad spelar det för roll?
Kan jag inte torka mig i rumpan eller sköta mina bankärenden själv kan jag nog inte rösta heller, vet jag ens vad jag röstar på då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in