2026-09-14, 23:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Återigen så visar du hur enormt okunnig du är...
Jag ska förklara en gång för alla..om rätten förkastar det första omhändertagandet så blir inte Elsa omhändertagen... hur i helvete ska man då kunna ha den förhandlingen om fortsatt omhändertagande... hon har ju aldrig blivit omhändertagen... obegripligt att du inte kan fatta detta... det var sista gången som jag skrev om detta...du får sätta dig på skolbänken
Det är helt onödigt att du gång på gång ”förklarar” det som alla redan har förstått från början. Det verkar bara vara ni tre som inte förstår domskälen. Det kan inte vi andra hjälpa.
Citera
2026-09-14, 23:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Det är inte ovanligt att personer som inte förstår sammanhanget man rör sig i upplever att någon som förstår sammanhanget ”ljuger” när man har en annan uppfattning om ett händelseförlopp eller sakomständighet.

För att hitta på ett med tråden närbesläktat exempel. Jag påstår att din föräldraförmåga brister genom att du inte byter blöja, glömmer att mata ditt barn och prioriterar att röka framför att ta hand om ditt barn.

Svaret blir då från personen, nej du ljuger, jag byter blöjor, matar barnet och röker bara ibland.

Problemet är att det tar 3 timmar innan personen agerar. Men påstående om brist i föräldraförmåga uppfattas som en lögn eftersom personen inte förstår hur en rimlig förälder skulle ha agerat.

Tror det är samma mekanism vi ser här. Brist på förmåga att se helheten.
Ja, och om man inte förstår begrepp som kvalitet, kvalitetssäkring, avvikelse, avvikelserapport, planering, uppföljning, dokumentation och så vidare så kan det kanske te sig abstrakt.

Den här tråden visar verkligen vilken fara för barn det kan vara med föräldrar som LSS-utförare. Det är direkt skrämmande.
Citera
2026-09-15, 00:06
Medlem
Hm, nu var det ett tag sedan jag läste domarna men visst fastställdes det omedelbara omhändertagandet i förvaltningsrätten? När man sen kom tillbaka till förvaltningsrätten för att pröva ansökan om vård enligt LVU så tyckte förvaltningsrätten inte att omsorgsbrist i form av MbP var visat men att det ändå rörde sig om en omsorgsbrist som utgjorde en risk för barnets hälsa och utveckling.

Det spelar, som jag sagt, tidigare ingen roll om varenda rad i alla orosanmälningar i ett ärende är påhittade om utredningen kommer fram till att det finns risker för barnet.

En orosanmälan som görs för att jävlas med en granne där man påstår att barnet får vara med när föräldrarna är i aktivt missbruk gör inte att man inte kan, får eller bör ansöka om LVU om utredningen istället visar att barnet är utsatt för misshandel. Det är exakt samma mekanismer i detta ärende. Läkarna fick inte ihop det de såg med det de hörde och till slut anmälde de och någon av dem kallade det de såg för MbP.

Den bevisning man hade visade inte på ett uppsåt att skada barnet. Men historien socialtjänsten och domstolarna hörde och såg gick fortfarande inte ihop. Varför växer barnet enligt en normal tillväxtkurva när de matdagboken knappt innehåller någon mat och det samtidigt bara får 40% av näringsbehovet den vägen? Barnet kunde ju knappt äta pga smärtor påstods det från assistenterna, tillika VH.

Barnet borde väl ha varit kraftigt undernärt vid omhändertagandet? Något stämmer uppenbarligen inte i historien.

Socialtjänsten justerade, sent får medges, därför sin talan i så mening att man la till att även om det inte utgör MbP, alltså omsorgsbrist genom en särskild form av misshandel, så utgör omständigheterna och agerandet ändå en sådan omsorgsbrist som faller inom ramen för 2 paragrafen LVU. Alltså samma sak, bara annat namn. Det tror jag faktiskt varenda lagman skulle släppa igenom.

Detta är inget ovanligt , möjligen slappt hanterat av ombudet om denne då inte begärde att få en paus och fundera på om det finns skäl att justera strategin.

En intressant vinkel som jag inte tänkt på tidigare är hur assistenternas bristande rapportering, för den är väl alla överens om, hade påverkat målets utgång om assistenterna inte hade varit förälder och styvförälder.

Jag har inte heller tidigare riktigt tänkt på hur oerhört utsatt ett barn generellt sett är som har rätt till omfattande LSS-insatser är om föräldrarna som assistenter är ensamma uttolkare av mående och symptom. Det skulle nog kunna gå rätt snett innan någon såg vad som hände. Assistansersättning utgör i någon mening faktiskt en fara i sig.

De finns säkert en radda misstag och även direkta fel i handläggningen av detta ärende. Men domstolen eller socialtjänsten har inte gjort fel som ansökt eller beslutat om LVU givet dom sakomständigheter som var kända och den bevisning som presenterats i målen.

Det är också en helt annan sak att i efterhand med alla fakta på bordet bedöma vad som är rätt och fel och hur akut en situation är. Vid en subjektiv bedömning när man tvingas fatta beslut på rätt dåliga underlag så hoppas jag att socialtjänsterna runt om i Sverige trots drevet här vågar ta ställning för barnen även i fortsättningen.

LVU är en skyddslagstiftning som i detta fall fungerat ypperligt trots brister i handläggning. Flickan slipper smärtor, hon har mer utvecklad kontakt med båda sina föräldrar och vården avslutades när målet med vården var uppfyllt. Precis som det är tänkt. Och även om SIP saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jo, det kan man visst säga. Det är precis vad förvaltningsrätten sagt och vad som fastställts av kammarrätten.
Senast redigerad av Uglo469 2026-09-15 kl. 00:36.
Citera
2026-09-15, 00:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Hm, nu var det ett tag sedan jag läste domarna men visst fastställdes det omedelbara omhändertagandet i förvaltningsrätten? När man se kom tillbaka till förvaltningsrätten för att pröva ansökan om vård enligt LVU så tyckte förvaltningsrätten inte att omsorgsbrist i form av MbP var visat men att det ändå rörde sig om en omsorgsbrist som utgjorde en risk för barnets hälsa och utveckling.

Det spelar, som jag sagt, tidigare ingen roll om varenda rad i alla orosanmälningar i ett ärende är påhittade om utredningen kommer fram till att det finns risker för barnet.

En orosanmälan som görs för att jävlas med en granne där man påstår att barnet får vara med när föräldrarna är i aktivt missbruk gör inte att man inte kan, får eller bör ansöka om LVU om utredningen istället visar att barnet är utsatt för misshandel. Det är exakt samma mekanismer i detta ärende. Läkarna fick inte ihop det de såg med det de hörde och till slut anmälde de och någon av dem kallade det de såg för MbP.

Den bevisning man hade visade inte på ett uppsåt att skada barnet. Men historien socialtjänsten och domstolarna hörde och såg gick fortfarande inte ihop. Varför växer barnet enligt en normal tillväxtkurva när de matdagboken knappt innehåller någon mat och det samtidigt bara får 40% av näringsbehovet den vägen? Barnet kunde ju knappt äta pga smärtor påstods det från assistenterna, tillika VH.

Barnet borde väl ha varit kraftigt undernärt vid omhändertagandet? Något stämmer uppenbarligen inte i historien.

Socialtjänsten justerade, sent får medges, därför sin talan i så mening att man la till att även om det inte utgör MbP, alltså omsorgsbrist genom en särskild form av misshandel, så utgör omständigheterna och agerandet ändå en sådan omsorgsbrist som faller inom ramen för 2 paragrafen LVU. Alltså samma sak, bara annat namn. Det tror jag faktiskt varenda lagman skulle släppa igenom.

Detta är inget ovanligt , möjligen slappt hanterat av ombudet om denne då inte begärde att få en paus och fundera på om det finns skäl att justera strategin.

En intressant vinkel som jag inte tänkt på tidigare är hur assistenternas bristande rapportering, för den är väl alla överens om, hade påverkat målets utgång om assistenterna inte hade varit förälder och styvförälder.

Jag har inte heller tidigare riktigt tänkt på hur oerhört utsatt ett barn generellt sett är som har rätt till omfattande LSS-insatser är om föräldrarna som assistenter är ensamma uttolkare av mående och symptom. Det skulle nog kunna gå rätt snett innan någon såg vad som hände. Assistansersättning utgör Ibsens mening faktiskt en fara i sig.

De finns säkert en radda misstag och även direkta fel i handläggningen av detta ärende. Men domstolen eller socialtjänsten har inte gjort fel som ansökt eller beslutat om LVU givet dom sakomständigheter som var kända och den bevisning som presenterats i målen.

Det är också en helt annan sak att i efterhand med alla fakta på bordet bedöma vad som är rätt och fel och hur akut en situation är. Vid en subjektiv bedömning när man tvingas fatta beslut på rätt dåliga underlag så hoppas jag att socialtjänsterna runt om i Sverige trots drevet här vågar ta ställning för barnen även i fortsättningen.

LVU är en skyddslagstiftning som i detta fall fungerat ypperligt trots brister i handläggning. Flickan slipper smärtor, hon har mer utvecklad kontakt med båda sina föräldrar och vården avslutades när målet med vården var uppfyllt. Precis som det är tänkt. Och även om SIP saknas.
Mer lögn av dig.

politiker gick in och styrde utfallet, de undanhöll kritiska uppgifter, alla granskningar har gett allt agerande kategoriskt grav kritik, skandaler rakt igenom hel kommunen med dataintrång och jäv.

Snälla, det är inget 'drev'. Det är en folkrörelse som vill få slut på detta rättshaveri som pågår inom LVU.

"LVU är en skyddslagstiftning som i detta fall fungerat ypperligt trots brister i handläggning. Flickan slipper smärtor, hon har mer utvecklad kontakt med båda sina föräldrar och vården avslutades när målet med vården var uppfyllt. Precis som det är tänkt. Och även om SIP saknas."

Det är inkorrekt.
Citera
2026-09-15, 00:27
Medlem
Ja, men jag vilar ändå trygg i att vår enträgenhet gör att inte allt för många nya köper den felaktiga bild av situationen som presenteras av våra faktaresistenta meningsmotståndare.

Återigen, jag värderar inte. Jag förklarar hur gällande rätt ser ut, hur den tillämpas och försöker också möjligen få någon att tänka lite mer kritiskt om källor och vad syftet är med den information vi nås av. Det verkar gå sådär när det gäller de som svarar i tråden i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, och ointe förstår begrepp som kvalitet, kvalitetssäkring, avvikelse, avvikelserapport, planering, uppföljning, dokumentation och så vidare så kan det kanske te sig abstrakt.

Den här tråden visar verkligen vilken fara för barn det kan vara med föräldrar som LSS-utförare. Det är direkt skrämmande.
Citera
2026-09-15, 00:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja, men jag vilar ändå trygg i att vår enträgenhet gör att inte allt för många nya köper den felaktiga bild av situationen som presenteras av våra faktaresistenta meningsmotståndare.

Återigen, jag värderar inte. Jag förklarar hur gällande rätt ser ut, hur den tillämpas och försöker också möjligen få någon att tänka lite mer kritiskt om källor och vad syftet är med den information vi nås av. Det verkar gå sådär när det gäller de som svarar i tråden i alla fall.
Det du gör är och ljuger i tråden.

Du förvanskar, du uppmanar inte till kritiskt tänkande.

Du har inte en endaste gång gett fakta över dina påståenden.
Citera
2026-09-15, 00:39
Medlem
”Det du gör är OCH LJUGER i tråden.”

Vill du ändra något?

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det du gör är och ljuger i tråden.

Du förvanskar, du uppmanar inte till kritiskt tänkande.

Du har inte en endaste gång gett fakta över dina påståenden.
Citera
2026-09-15, 05:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Låter nästan som att någon därmed kan vara farligt när att ha begått ett bidragsbrott om man känt till ”spetsningen”?

Undrar om det utreds? För rätt ska väl ändå vara rätt? Eller är det olika beroende på vem som står för felet?

Har läkaren begått det eller vad menar du? Det var väl inte föräldrarna som "spetsade till det"? Eller vad menar du?

Ja det märks att du inte är läskunnig och kan läsa och förstå en enkel text.
Citera
2026-09-15, 05:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
”Det du gör är OCH LJUGER i tråden.”

Vill du ändra något?
Jag håller med om att ni systemriddare faktiskt ljuger i tråden när ni gång på gång hänvisar till antingen felaktiga domar eller lagstiftning.

Svaren om vad som faktiskt hänt finns inte där, utan i rådatan som utredningarna byggde på. Det är den informationen som allt fler läst nu, visselblåsare, externa utredare, jurister, och journalister.

Och ju mer de läser, desto mer kommer det fram vad som egentligen hänt.

Att fortsätta att med alla medel misskreditera föräldrarna som du/ni gör är faktiskt att antingen ljuga eller sprida desinformation om föräldrarna. Ni kanske fortfarande är helt ovetande om att ni har fel också?
Citera
2026-09-15, 06:14
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Hm, nu var det ett tag sedan jag läste domarna men visst fastställdes det omedelbara omhändertagandet i förvaltningsrätten? När man sen kom tillbaka till förvaltningsrätten för att pröva ansökan om vård enligt LVU så tyckte förvaltningsrätten inte att omsorgsbrist i form av MbP var visat men att det ändå rörde sig om en omsorgsbrist som utgjorde en risk för barnets hälsa och utveckling.

Jag har inte heller tidigare riktigt tänkt på hur oerhört utsatt ett barn generellt sett är som har rätt till omfattande LSS-insatser är om föräldrarna som assistenter är ensamma uttolkare av mående och symptom. Det skulle nog kunna gå rätt snett innan någon såg vad som hände. Assistansersättning utgör i någon mening faktiskt en fara i sig.

Bra sammanfattat.

Problemet är att topplocket kommer att gå på somliga härinne och på folk i sociala medier även om exempelvis JO skulle fastslå att ärendet är korrekt hanterat under omständigheterna (möjligt med reservation för det akuta omhändertagandet). Då skulle vi fortsatt sitta här och försöka förklara och vissa skulle fortsatt sitta här och skrika ut sin ilska mot rättssamhället och socialen.
Citera
2026-09-15, 07:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Bra sammanfattat.

Problemet är att topplocket kommer att gå på somliga härinne och på folk i sociala medier även om exempelvis JO skulle fastslå att ärendet är korrekt hanterat under omständigheterna (möjligt med reservation för det akuta omhändertagandet). Då skulle vi fortsatt sitta här och försöka förklara och vissa skulle fortsatt sitta här och skrika ut sin ilska mot rättssamhället och socialen.

Ser du inte de alldeles uppenbara cirkelresonemangen här

Bevisen för korrekt ingripande är alltså en domtext, som vi idag vet bygger på ett skevt beslutsunderlag.

Ni systemriddare gör precis samma tankevurpa och tror att allt som soc och vården påstår är fakta som inte får ifrågasättas.
Citera
2026-09-15, 07:28
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har läkaren begått det eller vad menar du? Det var väl inte föräldrarna som "spetsade till det"? Eller vad menar du?

Ja det märks att du inte är läskunnig och kan läsa och förstå en enkel text.

Det spelar ingen roll. Om VH vet att droppet inte är 100% och/eller att man äter obefintligt per os men att man trots detta använder sig av detta intyg gentemot FK så kan man dömas till återbetalningsskyldighet.

Fråga din AI-kompis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in