2026-09-14, 13:54
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Se det som exempel.
Ni förlorar ju inget på att inte tanka heller?

Vad vinner jag på att pengarna ska gä till socfall idag?

Skicka hem - till deras andra medborgarskap såklart.

Vi ska ju värna för sveriges bästa.
Hade inte haft hål i statskassan om vi inte skänkt pengar till mellanöstern tex.

Ja alltså vi har en rätt bra stadskassa, låga skulder (som tyvärr kommer gå upp) och fram tills julklappsreformerna från när Tidölaget trodde dom skulle förlora så var finanserna bra. Vi har inte skänkt särdeles mycket "till mellanöstern" heller...

Men du menar att man ska skicka hem folk som har dubbla medborgarskap, även dom som man inte kan avsäga sig om man begår... vilken sorts brott hade du tänkt dig? Jag vill inte att folk med Svenskt medborgarskap ska kunna avsägas det eftersom det devalverar värdet för ett medborgarskap totalt. Speciellt om du inte kan, som i flera fall, avsäga dig andra medborgarskap. Vad händer om vi utvisar någon för ett trivialt brott till ett land denne aldrig vart bortom ettårs-åldern och där dom dör?
Men det här gäller alltså bara brottslingar som har dubbla medborgarskap vilket inte är en så stor andel ändå.

Känns inte som att värna om Sveriges bästa alls, bara hämndfantasier byggda på en väldigt knarrig grund?

Sen har vi ju enormt låg skatt på bensin idag. Om man kisar kan man gott kalla det subventioner till folk som köper bensin, räcker inte det? Jag menar visst, dom priserna kommer ju höjas (vem som än har makten pga EU dispens som går ut) men... det samma gäller ju din "100 liter" gräns?
Citera
2026-09-14, 13:58
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Fan vad svårt det här var då. Ok, låt säga att du har en liten trädgård, med ett äppelträd, du har själv köpt trädet, för dina egna surt förvärvade pengar, du har köpt gödning och du vattnar ditt träd, varje år så klipper du det och plockar upp fallfrukten

Jag tror dom tänker "varför ska vi lägga hela stadskassan på att ge bort pengar?".

Ett mer resonligt förslag hade ju vart att undersöka vilka som genuint behöver bilen för transporter (bor utanför storstäder, handikapp mm) och ge dom en annan kompensationssänkning?

En annan idé var ju den Mp-kopplade tankesmedjan (vad dom nu heter) la fram där man skulle kompensations-subventionera genom att sänka elkostnader vilket ofta drabbar folk som bor på landet hårdare som ju också måste ha en bil och verkligen inte kan använda en el-bil. Tanken där var ju att EU kan definiera våra låga bensinskatter, men dom kan inte reglera hur vi subventionerar elpris. På så sätt kan man enklare kompensera dom som faktiskt behöver bensinen mest (med undantag då)
Citera
2026-09-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag tror dom tänker "varför ska vi lägga hela stadskassan på att ge bort pengar?".

Ett mer resonligt förslag hade ju vart att undersöka vilka som genuint behöver bilen för transporter (bor utanför storstäder, handikapp mm) och ge dom en annan kompensationssänkning?
Absolut, men att säga att 100 första litrarna per månad är skattefritt, är ju de facto inte att ge bort några pengar. Det betyder bara att man får en skattefri ranson av en produkt de allra flesta behöver mer eller mindre av. Man skulle kunna säga samma sak om livsmedel, eller elektricitet, och till och med kombinera det hela utefter behov.

Det jag stör mig på är resonemanget att man blandar ihop en skattesänkning med en subvention eller förmån. Som att man ska vara tacksam över att rånaren bara tog 1000:- och inte 1500:- när man har 2000:- i plånboken. Hela iden är pervers. Och jag har inget emot skatt, så länge pengarna läggs på vettiga saker.
Citera
2026-09-14, 15:08
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Absolut, men att säga att 100 första litrarna per månad är skattefritt, är ju de facto inte att ge bort några pengar. Det betyder bara att man får en skattefri ranson av en produkt de allra flesta behöver mer eller mindre av. Man skulle kunna säga samma sak om livsmedel, eller elektricitet, och till och med kombinera det hela utefter behov.

Det jag stör mig på är resonemanget att man blandar ihop en skattesänkning med en subvention eller förmån. Som att man ska vara tacksam över att rånaren bara tog 1000:- och inte 1500:- när man har 2000:- i plånboken. Hela iden är pervers. Och jag har inget emot skatt, så länge pengarna läggs på vettiga saker.

Absolut, just i fallet med elsubvention så blir det ju typ det - och med förlängningen Tidölaget fick från EU så var det litet kohandel som ingick - så det är i dom fallen varför man pratar om "typ subvention".

Att sänka skatten till noll på bensin NU kräver väldigt mycket, och EU har gjort klart att när vi fick två dispanser så blir det inte en tredje.
Det är å ena sidan att vi inte har råd, för det har vi inte, vi har reformpaket att betala av från våren som inte har pengar till. För det andra så är det att vi inte får. Om då inte EU får bryt och ger oss dispans #3.
Sen kommer det extra bittra - på grund av Sveriges extremt låga bensinskatt har antalet bensindrivna bilar ökat. Det är en liten fasett i varför vi kommer missa klimatmålen med dunder och brak 2030.

Men det är som du påpekar (typ) en fråga om skattesänkningar inte rena subventioner.
Citera
2026-09-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Att sänka skatten till noll på bensin NU kräver väldigt mycket, och EU har gjort klart att när vi fick två dispanser så blir det inte en tredje.
Det är å ena sidan att vi inte har råd, för det har vi inte, vi har reformpaket att betala av från våren som inte har pengar till. För det andra så är det att vi inte får. Om då inte EU får bryt och ger oss dispans #3.
Sen kommer det extra bittra - på grund av Sveriges extremt låga bensinskatt har antalet bensindrivna bilar ökat. Det är en liten fasett i varför vi kommer missa klimatmålen med dunder och brak 2030.
Man undrar vad det är för Ryssjävel som drog in oss i det ruttna avtalet. Klimatet kan ju inte gå före själva existensen av vårt land som självständig nation. Reduktionsplikten kräver inblandning av etanol och biodiesel som kräver stora fält för odling, en produkt vi tidigare importerat från Ryssland. Och nu när Ryssland fortfarande krigar mot Ukraina riskerar vi att få brist på mat, speciellt i tredjevärlden lär miljontals människor svälta ihjäl. Då är det inte rätt läge att använda den mark de behöver till att odla vete bara för att odla raps.

Att folk sen väljer bensinbil över elbil beror på att elbilen ännu inte besegrar bensinbilen rent tekniskt. Det krävs bättre batterier och lägre priser. Framförallt vill nog folk också ha en bil som tillverkas här i Europa så att man kan få tag på reservdelar även i händelse av kris. Det går inte med en elbil från Kina. Här får du också komma ihåg att Kina är en allierad till Ryssland, därmed är det vansinnigt att göra sig beroende av dem.

Så om man verkligen bryr sig om klimatet är det dags att se över hur bilen kan ersättas med mer effektiv kollektivtrafik, snarare än att försöka göra oss beroende av Kina och Ryssland bara för att nån dåre bestämt sig för att allt måste drivas på el eller rapsolja, när vi faktiskt har olja i Norge som inte är anslutna till OPEC, vilket garanterar rimliga priser samt att vi har våra egna raffinaderier som processar oljan till mycket fin 98 oktanig ren dinosaurie.
Citera
2026-09-14, 16:45
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Man undrar vad det är för Ryssjävel som drog in oss i det ruttna avtalet. Klimatet kan ju inte gå före själva existensen av vårt land som självständig nation. Reduktionsplikten kräver inblandning av etanol och biodiesel som kräver stora fält för odling, en produkt vi tidigare importerat från Ryssland. Och nu när Ryssland fortfarande krigar mot Ukraina riskerar vi att få brist på mat, speciellt i tredjevärlden lär miljontals människor svälta ihjäl. Då är det inte rätt läge att använda den mark de behöver till att odla vete bara för att odla raps.

Att folk sen väljer bensinbil över elbil beror på att elbilen ännu inte besegrar bensinbilen rent tekniskt. Det krävs bättre batterier och lägre priser. Framförallt vill nog folk också ha en bil som tillverkas här i Europa så att man kan få tag på reservdelar även i händelse av kris. Det går inte med en elbil från Kina. Här får du också komma ihåg att Kina är en allierad till Ryssland, därmed är det vansinnigt att göra sig beroende av dem.

Så om man verkligen bryr sig om klimatet är det dags att se över hur bilen kan ersättas med mer effektiv kollektivtrafik, snarare än att försöka göra oss beroende av Kina och Ryssland bara för att nån dåre bestämt sig för att allt måste drivas på el eller rapsolja, när vi faktiskt har olja i Norge som inte är anslutna till OPEC, vilket garanterar rimliga priser samt att vi har våra egna raffinaderier som processar oljan till mycket fin 98 oktanig ren dinosaurie.

Jag vet inte så mycket om själva klimatavtalet, och jag minns när det var EU val hur det var ett jävla tjat om "men man behöver inte alltid vara med!" vilket självklart inte är så EU funkar.
Oberoende vad så är det avtalet vi är med i, avtalet som vi har vetat i många år kommer kosta löjliga summor om vi inte når upp till det - och vi har haft fyra år där man lajvat att dom enda som blir ledsna är Mp. Som om dom är orsaken vi är med i EU.

Det handlar inte vad du eller jag eller nån annan tycker om klimat, EU, elbilar osv. Det kunde vi pratat om för tre år sen när det fanns respit att arbeta in mer i första undantaget (som också skulle ha kostat). Men nu är vi här. Vi lovade en massa för tre år sen och sen igen vid nästa vända och det är dags att sära på skinkorna och låta pappa i Europa ta sitt skålpund kött.
Citera
2026-09-14, 19:23
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Inte riktigt rätt tänkt här som vanligt. Får man a-kassa så har man varit med och gjort inbetalningar till den.
Frågan återstår: vad får vi som inte tankar 100 liter i kompensation??

Ni får ju bidrag trots att ni ej jobbat en dag k livet?
Mina pengar alltså.
Kan vi som har råd inte få några fördelar? Vi som faktiskt bidrar.

Berätta, vad har vi som betalar över 15000+ i skatt/månaden för fördel jämntemot en som betalar 3000kr o skatt?

Säg inte pension för det är intjänade pengar.

Är det rättvist tycker du? Jag betalar 10000 till fattiga sossfalls bidrag och du bara 3000kr samtidig som du även får en del av kakan.
Jag får noll och betalar mest.

Är du helt jävla dum i huvudet påriktigt?
Är så jävla trött på äckliga parasiter som lever på oss som faktiskt bidrar till landet. Att dom dessutom ska få en del av MINA pengar jag slitit arslet för menas dom/du sitter o spelar hela dagarna o glor tiktok och ljuger om att du ör förståndshandikappad för att få in flera tusen av MINA pengar varje månad
Citera
2026-09-14, 20:40
Medlem
Belters avatar
Citat:
Fan vad svårt det här var då. Ok, låt säga att du har en liten trädgård, med ett äppelträd, du har själv köpt trädet, för dina egna surt förvärvade pengar, du har köpt gödning och du vattnar ditt träd, varje år så klipper du det och plockar upp fallfrukten.

En dag när du tittar stolt på ditt fina välskötta träd som nu har ca 100 fina äpplen kommer farbror staten förbi och kräver att få 40 av dina äpplen. Låt oss kalla det skatt. Du säger först nej, men farbror staten tar då av sig livremmen och hotar att ge dig smisk om du inte ger bort din frukt, så du går motvilligt med på det.

Några år senare röstas en ny regering in, en som är lite snällare när det kommer till skatt och bestämmer att de första 10 äpplena som mognar varje år slipper du betala skatt för. Så nu betalar du bara 36 äpplen i skatt i stället för 40.

Men enligt din logik så har socialfallen alltså rätt att gå in i din trädgård och palla dina äpplen, för att socialfallen inte har egna äppelträd. Socialfall som dessutom redan får ett äpple från staten varje år i bidrag. Hur i helvete går det ihop?
Det är en helt annan diskussion som du har författat ihop. Den tillhör ju inte den ursprungliga frågan om att få tanka 100 liter gratis. Eller hur, för där blir ju felet att bara för att jag inte har behov av att tanka så ska jag få vara utan detta värde.
Sen att vi ska ta hand om de svaga och mindre begåvade är ju en helt annan sak som bör vara självklar.
Som du ser, politik är inte helt enkelt.
Citera
2026-09-14, 20:48
Medlem
Citat:
Sen att vi ska ta hand om de svaga och mindre begåvade är ju en helt annan sak som bör vara självklar.
Varför bör det vara självklart? Vi har en begränsad mängd resurser att jobba med och prioriteringar måste göras. Vad tror händer när resurserna inte räcker till om du inte har en kall plan redo för just den situationen, där man kan bli tvingen att offra de svaga och sjuka för att rädda de friska.

Vi kan ju ta ett annat exempel, hesa Fredrik tjuter och nu är det allvar, en Rysk atombomb är på väg och du har bara några minuter att ta dig in i skyddsrummet och stänga dörren. Skyddsrummet är inte stort nog för att få plats med alla eftersom att en boende i ditt hyreshus är smällfet och tar upp lika mycket plats som 10 personer. Vem offrar du? Tänk snabbt, annars ryker ni allihopa eftersom att dörren är öppen medan ni käftar om vem som ska räddas.
Citera
2026-09-14, 20:50
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Ni får ju bidrag trots att ni ej jobbat en dag k livet?
Mina pengar alltså.
Kan vi som har råd inte få några fördelar? Vi som faktiskt bidrar.

Berätta, vad har vi som betalar över 15000+ i skatt/månaden för fördel jämntemot en som betalar 3000kr o skatt?

Säg inte pension för det är intjänade pengar.

Är det rättvist tycker du? Jag betalar 10000 till fattiga sossfalls bidrag och du bara 3000kr samtidig som du även får en del av kakan.
Jag får noll och betalar mest.

Är du helt jävla dum i huvudet påriktigt?
Är så jävla trött på äckliga parasiter som lever på oss som faktiskt bidrar till landet. Att dom dessutom ska få en del av MINA pengar jag slitit arslet för menas dom/du sitter o spelar hela dagarna o glor tiktok och ljuger om att du ör förståndshandikappad för att få in flera tusen av MINA pengar varje månad
Att vara beroende av soc är nog allt annat än kul. Eller hur. Att ha människor levande i kåkstäder och i tält är inget för oss i Sverige. Därför har vi hellre socfall i Sverige. Varsågod, det var inte jag som kom på det men det är en bättre lösning.
Citera
2026-09-14, 20:51
Medlem
Belters avatar
Citat:
Varför bör det vara självklart? Vi har en begränsad mängd resurser att jobba med och prioriteringar måste göras. Vad tror händer när resurserna inte räcker till om du inte har en kall plan redo för just den situationen, där man kan bli tvingen att offra de svaga och sjuka för att rädda de friska.

Vi kan ju ta ett annat exempel, hesa Fredrik tjuter och nu är det allvar, en Rysk atombomb är på väg och du har bara några minuter att ta dig in i skyddsrummet och stänga dörren. Skyddsrummet är inte stort nog för att få plats med alla eftersom att en boende i ditt hyreshus är smällfet och tar upp lika mycket plats som 10 personer. Vem offrar du? Tänk snabbt, annars ryker ni allihopa eftersom att dörren är öppen medan ni käftar om vem som ska räddas.
OK, du har tappat det fullständigt.
Citera
2026-09-14, 21:31
Medlem
Citat:
Att vara beroende av soc är nog allt annat än kul. Eller hur. Att ha människor levande i kåkstäder och i tält är inget för oss i Sverige. Därför har vi hellre socfall i Sverige. Varsågod, det var inte jag som kom på det men det är en bättre lösning.
Tills pengarna tar slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in