2026-09-14, 12:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Helt irrelevant faktiskt.

Om man inte tillägger att det borde få vilken annan vuxen som helst att inse att flickan är en skör och extra utsatt individ.

På vilket sätt skulle du tolka att det är relevant?

Är det lika irrelevant om en kille tagit kokain tidigare? Är det lika irrelevant ifall tjejer tidigare vittnat om en killes "sliskiga" beteende? Är det lika irrelevant om en tjej en halvtimme tidigare sgt nej till sex för det är väl den aktuella situationen just nu som ska bedömas?
Är det alltid irrelevant hur något/någon upplevs eller är det bara irrelevant när det gäller ett "brottsoffer"?
Citera
2026-09-14, 13:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Att bli föst in på toaletten är inte att lämna samtycke.

Du börjar bli riktigt desperat efter att leta samtycke i detaljer som inte hör dit.

Du ska ha ett samtycke innan du kör in kuken i någon.

Så jag får nog lägga till omtanke till ömsesidighet och lyhördhet.

Är det där med att hon blev föst in på toaletten (vad det nu betyder) en trådsanning eller något du läst i FUP? Du får gärna visa var i FUP det framgår att han med våld föst in henne på toaletten.
Citera
2026-09-14, 13:37
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Är det lika irrelevant om en kille tagit kokain tidigare? Är det lika irrelevant ifall tjejer tidigare vittnat om en killes "sliskiga" beteende? Är det lika irrelevant om en tjej en halvtimme tidigare sgt nej till sex för det är väl den aktuella situationen just nu som ska bedömas?
Är det alltid irrelevant hur något/någon upplevs eller är det bara irrelevant när det gäller ett "brottsoffer"?
Ja förutom att det är relevant att killen tagit kokain samma kväll.

Då brukar man bli mer egocentrisk och kall för vad andra känner/säger.
Citera
2026-09-14, 13:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Är det där med att hon blev föst in på toaletten (vad det nu betyder) en trådsanning eller något du läst i FUP? Du får gärna visa var i FUP det framgår att han med våld föst in henne på toaletten.
Tycker nog att det är du som bör läsa FUP en gång till.
Citera
2026-09-14, 15:33
Medlem
Citat:

Antag att han (den vuxna 30 åringen), hur intresserad och kåt han än var på 17 åringen, tog ett annat beslut än att våldta henne på toaletten. Så istället för att välja att våldta så skulle han tänkt för sig själv: "Nä jag får gå hem och dra en lina till och runka istället för att skada en annan människa för lång tid framöver"

Vad tänker du om det scenariot?
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-14 kl. 15:36.
Citera
2026-09-14, 17:03
Medlem
Citat:
Jag har ju skrivit om detta förut varför drar du in mig i detta fallet? Kanske har jag skrivit 3 inlägg om det fallet.
Det jag skrev var att om det nu är så att en 13 åring har haft 24 olika sexuella kontakter anser du att det är irrelevant i fallet? jag har aldrig skrivit att det är fastställt. Jag är intresserad av hur ni tänker kring saker. Skulle det kunna betyda att det är många som gjort bedömningen att hon ser äldre ut än vad hon gör?
Menar du att man ska behöva fråga om leg? Om hon hade visat ett falskt lägg är det ändå en våldtäkt eftersom hennes faktiska ålder fortfarande är 13?

Varför godtar du kompisar som någon har berättat något för som vittnen till en händelse de ej bevittnat?

Du har säkert ej tittat på videon där Louise Lennartsson pratar lite om dessa stödvittnen som enligt hennes granskning oftast inte bevittnat situationen och inte alltför sällan är ganska "insyltade" i "historien" mellan anmälaren och den anmälde och att anmälan inte alltför sällan sker på initiativ av dessa stödvittnena.
Skulle vara intressant att höra dina tankar kring det.

Du skriver "Det jag skrev var att om det nu är så att en 13 åring har haft 24 olika sexuella kontakter anser du att det är irrelevant i fallet?" Varför är det relevant? Du brukar ju avförda vittnesmål gällande en målsägandes mående efter ett övergrepp/våldtäkt som "hörsägen". Så varför fäster du stor vikt kring ett påstående om ett barns eventuella sexuella historia?

Vidare skriver du: "Menar du att man ska behöva fråga om leg?" Ja, det kanske är en god ide om en vuxen man försöker ragga upp fkickor på ett ställe där folk i lägre tonåren umgås. Dock är det väl bäst om vuxet folk inte försöker ha sex med personer i yngre tonåren.

Jodå, jag har sett videon. Men som Pellefant775 redan påvisat i ett inlägg till dig är det en minoritet av domar som baseras enbart på muntlig bevisning.

Dessutom förvirras begreppen. Det ör en distinkt skillnad på muntlig bevisning och ett stödvittne.

Muntlig bevisning kan beskrivas som det övergripande juridiska begreppet för alla vittnesmål i en domstol. Ett stödvittne används oftast för att stärka trovärdigheten hos en berättelse. Exempelvis hur man upplevt målsägande eller tilltalad i direkt närhet till händelsen.
Citera
2026-09-14, 17:24
Medlem
Citat:
HUMBUG hävdar ju att tjejen gång på gång på gång avvisat hans sexuella inviter och jag har massor av gånger bett HUmbug visa var i FUP det framgår att hon har gjort det.

Jag ber dig nu att göra det eftersom Humbug konsekvent låtit bli att göra det.

Då ber jag dig också i FUP visa var hon säger nej till att gå in på toaletten. Var i Fup framgår det att hon säger nej till att kläderna tas av? Visa var i FUP hon säger nej till något över huvud taget.

Visa var i FUP hon tydligt visar att hon inte vill följa med in på toaletten. Visa var i FUP det framgår att hon tydligt visar att hon inte vill att kläderna ska av. Visa vari Fup hon tydligt visar att hon inte är med på det som sker.

Och jag har även bett Humbug och nu ber jag dig att ge er tolkning till vad tjejen menar med att hon låter det ske? Kan det tolkas som att hon handlar på ett sätt som får killen att tro/uppleva att allt är OK?

Och återigen är det en våldtäkt att spruta någon så att det hamnar i ögat?

Jocke, nu ljuger du igen. Jag har flertalet gånger länkat både FUP och dom. Om du orkat läsa FUP så ser du att både BO och GM samstämmigt uppger att BO vid flertalet tillfälken avböjt att följa med GM hem för att ha sex. Hon har således inte samtyckt till sex.

Både BO och GM uppger även samstämmigt att GM tagit tag i BO och lett in henne i en trång korridor under förespeglingen att han ville prata mer ostört med henne. Vart i det menar du att det funnits ett samtycke till sex?

När han väl fått henne till ett trångt utrymne med begränsade flyktvägar (bild och planritning finns i FUP som du fått länkad flera gånger) börjar han tafsa på henne oxh puttar ib henne på toa och låser in henne. Att bli inlurad i en situation du inte vill vara i och att den ena parten klart och tydligt visar att han fullkomligt struntar i hennes (av honom uppfattat nej till sex) är en väldigt hotfull situation

Varför menar du att BO skickade ut ett rop på hjälp till flertalet personer om hon frivilligt samtyckt till sex?

Och ett citat från dig, inlägg #7772 säger väl egentligen allt om din syn på kvinnor och sex: "Tänk om det skulle komma fram att tjejen i Visbyfallet är känd för att vara lätt att få till det med och att hon haft sex på krogtoaletter med ett antal andra män tidigare?"

Varför skulle det ha betydelse alls? Eller menar du bara för att en person eventuellt gjort något frivilligt och samtyckt innan så är det fritt fram för alla och en var?
Citera
2026-09-14, 18:05
Medlem
Citat:

Eftersom du är för lat för att läsa FUP så framgår det bland annat i första förhöret med BO att hon återkommande sagt nej till GMs sexuella inviter.
Citera
2026-09-14, 19:13
Medlem
WordWarriors avatar
Då var det dags igen...
Citat:
Den 23-åriga kvinnan i Örnsköldsvik döms igen. Den här gången för ett stort antal brott. Bland annat för att ha ljugit om en våldtäkt – och pressat en annan person på pengar.
https://www.allehanda.se/ornskoldsvik/kvinnlig-aterfallsforbrytare-doms-igen/?shareSource=iossharebutton

Samtyckeslagen krattar manegen för sådana här kvinnor.
Citera
2026-09-14, 19:16
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jocke, nu ljuger du igen. Jag har flertalet gånger länkat både FUP och dom. Om du orkat läsa FUP så ser du att både BO och GM samstämmigt uppger att BO vid flertalet tillfälken avböjt att följa med GM hem för att ha sex. Hon har således inte samtyckt till sex.

Både BO och GM uppger även samstämmigt att GM tagit tag i BO och lett in henne i en trång korridor under förespeglingen att han ville prata mer ostört med henne. Vart i det menar du att det funnits ett samtycke till sex?

När han väl fått henne till ett trångt utrymne med begränsade flyktvägar (bild och planritning finns i FUP som du fått länkad flera gånger) börjar han tafsa på henne oxh puttar ib henne på toa och låser in henne. Att bli inlurad i en situation du inte vill vara i och att den ena parten klart och tydligt visar att han fullkomligt struntar i hennes (av honom uppfattat nej till sex) är en väldigt hotfull situation

Varför menar du att BO skickade ut ett rop på hjälp till flertalet personer om hon frivilligt samtyckt till sex?

Och ett citat från dig, inlägg #7772 säger väl egentligen allt om din syn på kvinnor och sex: "Tänk om det skulle komma fram att tjejen i Visbyfallet är känd för att vara lätt att få till det med och att hon haft sex på krogtoaletter med ett antal andra män tidigare?"

Varför skulle det ha betydelse alls? Eller menar du bara för att en person eventuellt gjort något frivilligt och samtyckt innan så är det fritt fram för alla och en var?
Jocke vägrar ta till sig att GM egen berättelse stöder det BO berättar.
Citera
2026-09-14, 19:19
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Då var det dags igen...

Samtyckeslagen krattar manegen för sådana här kvinnor.
Har hon fått någon dömd pga samtyckeslagen?

Annars länkar du till bevis på att hon döms för falsk angivelse. Bra va?

Länktips till dig:
www.honmedia.se
Citera
2026-09-14, 19:19
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ingen värdering här från min sida men det där med uppsåt tänker du likadant där kring våldtäkt? Att om misstänkt gärningsman inte haft uppsåt (om denne rimligen kunnat upplevt att allt varit OK) tänker du ändå att det är en våldtäkt om anmälaren säger att denne känner sig våldtagen?

Nej, jag tycker inte de brotten är jämförbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in