2026-09-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Det är väl exakt vad C har sagt hela valrörelsen, har aldrig varit snack om att stödja Ulf som statsminister. Inga konstigheter alls. Är C egentligen öppna för Ulf så är ju detta bara ett första schackdrag i förhandlingarna som väntar. Dvs man stänger dörren för att budet från Ulf ska tvingas vara högre.
Det konstiga är att Hannes Hervieu sticker ut hakan i P1 och MYCKET BESTÄMT intar en förhandlingsposition när alla andra ligger lågt innan det finns ett färdigt valresultat och alla vet att röda linjer måste brytas.

Det lilla jag lärt mig om förhandlingsteknik är att inte spela ut några kort i ett så här tidigt och känsligt prematurt läge. Partiledaren har ju varit mån om att vara restriktiv med prematura kommentarer.

Hannes Hervieu måste ha fått ett mandat att kommentera som han gjorde i P1 och det är inte något som gagnar C.
Senast redigerad av lont 2026-09-14 kl. 17:52.
Citera
2026-09-14, 17:45
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Nu får vi se om Åkessons löfte om att man inte intresserar sig för några "hattar" utan bara att inriktningen av politiken har någon bäring för SD, i så fall kan Kristerssom erbjuda C ministerposter och SD inta positionen som opinionsparti med en likartad (men nedtonad) roll som man haft under Tidö.(inga nya ultimata krav)
Ska spelet spelas så ska det spelas med list , alldeles uppenbart att svenska folket röstade ned SD för att dom fått hybris, man ändrar bara inte på att lagt kort ligger utan att det straffas (permanenta uppehållstillstånd) tyvärr fick dom ju även ta skit för "tonnårsutvisningarna" men det var ju en journalistisk vinkling som inte gick fram till medborgarna.
Så det här med Islamister, det är inget som ännu drabbat svensken i någon stärre utsträckning så det hamnar på samma minus konto dom permanenta uppehållstillstånden.
Sammanfattningsvis är det opposition som gäller och därmed ett visat ansvarstagande som kommer att krävas för att bygga förtroende igen, om inte så går det på nolltid att radera paritet, tänk på att svensken agerar i flock och när den väl börjar skingras går det snabbt.
Valet var en fingervisning respektera det och kom igen om fyra år med en lite mer nedtonad (tyvärr) attityd.

”Centerpartiet kommer inte acceptera Vänsterpartiet i regering eller en regering som är beroende av Sverigedemokraterna.”.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=0cb8d043d0ad267f09e299ea9e80ac34

Detta sa ETR tidigare i år och då handlade det inte ens om att C skulle vara med i någon regering. Tror du att det är mer eller mindre sannolikt att C kan tänka sig att själva sitta i en regering som är beroende av SD?
Citera
2026-09-14, 17:49
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Det konstiga är att Hannes Hervieu sticker ut hakan och MYCKET BESTÄMT intar en förhandlingsposition när alla andra ligger lågt innan det finns ett färdigt valresultat och alla vet att röda linjer måste brytas.

Det lilla jag lärt mig om förhandlingsteknik är att inte spela ut några kort i ett så här tidigt och känsligt prematurt läge. Partiledaren har ju varit mån om att vara restriktiv med prematura kommentarer.

Hannes Hervieu måste ha fått ett mandat att kommentera som han gjorde i P1 och det är inte något som gagnar C.

Jag kan ha fel men min tolkning är att detta handlar om att sätta press på Nooshi och V samt att visa omvärlden att C kan och vill ta ansvar samt har ett färdigt regeringsförslag. Det är inte så mycket förhandling utan politiskt bjäbb. Istället för att man blir det parti som sätter sig på tvären kan man nu peka på Vänsterpartiet och säga att de inte är konstruktiva och att det är deras fel om det blir extraval.
Citera
2026-09-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det han sa är nog väldigt förankrat.

Vi kommer inte få höra mycket från de olika partierna nu, ingen vill nog förhandla i media.

Det vi kommer att höra kommer inte från någon partiledare förens det är klart eller det är kris i förhandlingen.

Att låta en partisekreterare uttala sig är på en lagom hög nivå. Den person är känd av media och inom partiet och ingår i partiledningen men är inte allra högst i toppen. Dvs det går att backa utan att tappa ansiktet
Exakt vad jag tror att alla måste tro, dvs att det han sa är nog väldigt förankrat.

Detta gagnar inte C i kommande förhandlingar. Han borde överlåta alla förhandlingar och ställningstaganden till partiledaren.
Citera
2026-09-14, 17:51
Medlem
Citat:
Det konstiga är att Hannes Hervieu sticker ut hakan och MYCKET BESTÄMT intar en förhandlingsposition när alla andra ligger lågt innan det finns ett färdigt valresultat och alla vet att röda linjer måste brytas.

Ja för Ulf-alternativet är ju inte aktuellt förrän tidigast i andra talmansrundan. Då börjar man ju inte nu att prata plötsligt om att man kan tänka sig att gå ihop med M, det sparar man ju på så klart. C har inte gjort något konstigt utan fortsatt hålla sin linje att man går för en mittenregering, det är totalt överdrivet att något nytt har tillkommit i förhandlingarna.
Citera
2026-09-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Nu får vi se om Åkessons löfte om att man inte intresserar sig för några "hattar" utan bara att inriktningen av politiken har någon bäring för SD, i så fall kan Kristerssom erbjuda C ministerposter och SD inta positionen som opinionsparti med en likartad (men nedtonad) roll som man haft under Tidö.(inga nya ultimata krav)
Ska spelet spelas så ska det spelas med list , alldeles uppenbart att svenska folket röstade ned SD för att dom fått hybris, man ändrar bara inte på att lagt kort ligger utan att det straffas (permanenta uppehållstillstånd) tyvärr fick dom ju även ta skit för "tonnårsutvisningarna" men det var ju en journalistisk vinkling som inte gick fram till medborgarna.
Så det här med Islamister, det är inget som ännu drabbat svensken i någon stärre utsträckning så det hamnar på samma minus konto dom permanenta uppehållstillstånden.
Sammanfattningsvis är det opposition som gäller och därmed ett visat ansvarstagande som kommer att krävas för att bygga förtroende igen, om inte så går det på nolltid att radera paritet, tänk på att svensken agerar i flock och när den väl börjar skingras går det snabbt.
Valet var en fingervisning respektera det och kom igen om fyra år med en lite mer nedtonad (tyvärr) attityd.

C har redan sagt nej till M.

Citat:
C kommer inte att förhandla med M.

Det uppger partisekreteraren Hannes Hervieu för Ekot.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJzW2q/c-stanger-dorren-till-m
Citera
2026-09-14, 17:56
Medlem
Citat:
Det konstiga är att Hannes Hervieu sticker ut hakan i P1 och MYCKET BESTÄMT intar en förhandlingsposition när alla andra ligger lågt innan det finns ett färdigt valresultat och alla vet att röda linjer måste brytas.

Vi vet ju inte hur mycket som har kuckelurats ihop redan före valet? S och C kan ha fört hemliga samtal före valet och gjort klart med en hel del saker för att få en rivstart efter valet.
Senast redigerad av Konrad 2026-09-14 kl. 17:59.
Citera
Medlem
9zs avatar
Citat:

Det låter som om han förankrar. Det kan man göra tidigt om det gagnar sina intressen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag kan ha fel men min tolkning är att detta handlar om att sätta press på Nooshi och V samt att visa omvärlden att C kan och vill ta ansvar samt har ett färdigt regeringsförslag. Det är inte så mycket förhandling utan politiskt bjäbb. Istället för att man blir det parti som sätter sig på tvären kan man nu peka på Vänsterpartiet och säga att de inte är konstruktiva och att det är deras fel om det blir extraval.
Absolut kan du ev. ha rätt i detta. Men min poäng är att det är inte partisekreterarens sak att sätta press på Nooshi och V samt att visa omvärlden att C kan och vill ta ansvar samt har ett färdigt regeringsförslag. Vem är det som har mandatet?
Citera
2026-09-14, 17:58
Medlem
Citat:
Exakt vad jag tror att alla måste tro, dvs att det han sa är nog väldigt förankrat.

Detta gagnar inte C i kommande förhandlingar. Han borde överlåta alla förhandlingar och ställningstaganden till partiledaren.

Det kanske har skett förhandlingar redan långt före valet? S och C ville få en rivstart och inte förhandla efter valet och det i långbänk.
Citera
2026-09-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Ja för Ulf-alternativet är ju inte aktuellt förrän tidigast i andra talmansrundan. Då börjar man ju inte nu att prata plötsligt om att man kan tänka sig att gå ihop med M, det sparar man ju på så klart. C har inte gjort något konstigt utan fortsatt hålla sin linje att man går för en mittenregering, det är totalt överdrivet att något nytt har tillkommit i förhandlingarna.
Hannes stänger mer dörrar till höger än till vänster. För hans skull hoppas jag det är förankrat. Knappast en mittenposition.
Citera
2026-09-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Problemet för S även om C skulle vika sig för V vilket jag inte tror är att S blir alldeles för svaga mot C.

C kan få igenom mycket av sin politik i riksdagen oavsett.

S kan inte få igenom något utan C i riksdagen, det gör C större än S rent praktiskt.

Varför har inte MP mycket att säga till om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in