2026-09-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Lite osäker på hur reglerna är när det gäller att släppas fram. Vill minnas att det avslöjades nya regler 2018 eller snarare mindre kända regler som vi inte var riktigt medvetna om. Tex att man inte behöver +50% utan det räcker att det andra alternativet inte kan bilda regering med högre %. Tex om S släpper V och KD går över så är S, MP, C och KD större än M, SD och L och de släpps de igenom. V kommer aldrig stöda SD eller M. Säger inte att det är så men har för mig att det var något i den linjen. Stämmer det jag skrev ovan får S, MP, C och KD ca 47% och M, SD, L ca 43%.
Reglerna har inte ändrats, Sverige är konstruerat så att det ska gå att styra som minoritetsregering. 1978 valdes Ullsten till statsminister med stöd av ynka 39 ledamöter eftersom S och C la ner sina röster, 66 röstade emot.

Så Simona med stöd av 19 liberaler kan bli statsminister om M och S lägger ner sina röster trots att SD, V, Mp, C och Kd röster emot
Citera
2026-09-14, 12:00
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Centern vill nog med det här valresultatet helst ha sin ”mittenregering” med S, C, MP, KD, L. Jag vet inte vad L sagt om det men KD verkar ju villigt att hoppa på det tåget.

Då är centern efterblivna.

MP är inget mittenparti.
Citera
2026-09-14, 12:00
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Bettan (ETR) har bara 3 alternativ vad jag kan se:
1. Släppa fram S+V+MP
2. Släppa fram M+KD+L
3. Extraval

Punkt 1 är "aldrig" eftersom man varit så tydliga med att man inte kommer stödja (eller tolerera) en regering där V ingår. Punkt 2 är lika mycket ett "aldrig" därför att man varit så tydliga med att inte stödja (eller tolerera) en regering som också behöver stöd av SD. Punkt 3... tja, det vill man bara inte av många förklarliga skäl. Något "aldrig" måste bli ett "ok då".

Vi kommer inte få se en S+MP-regering. Som jag skrev så är V:s och Nooshis röda linje den hårdaste av dem alla. V kommer trycka rött till alla regeringsförslag där inte V ingår och Maggan behöver stöd av V för att kunna forma en ny regering.

Bara som en notering så ser jag det som helt uteslutet att den gamla alliansen skulle återuppstå. M+KD+C+L skulle behöva stöd av SD. Mao skulle C inte bara stödja en regering som också behöver stöd av SD utan själva ingå i en regering som behöver stöd av SD!

Nån måste vika sig. Jag är övertygad om att V och C kommer lösa det på något sätt.
L kommer inte köra för ett mitten sammarbete. Kanske KD.
Men tror ej det.

Vad tror du?
Citera
2026-09-14, 12:06
Medlem
M + KD + L + C

Det släpps fram av SD men därefter ser sig SD som oppositionsparti. En plats man säger sig vilja vara på. Och med tanke på det "dåliga" valet kan det vara en vinnande taktik för partiet inför framtiden/nästa val.
Citera
2026-09-14, 12:06
Medlem
BarryHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det blir kanske svårsmält, men vad är alternativet? Blir det omval lär väl vänstersidan öka ännu mer tror jag.
Jag tror att vänstersidan är de som har mest att förlora på ett omval. Dels skulle de få stå med hundhuvudet av att inte ha lyckats enas, något väljarna inte belönar. Alla SD:are som röstat på AfS och ÖP kommer komma tillbaka när det blir skarpt läge. Dessutom kommer inte vänsterpartiet få 8+% i ett omval. Att nå ut med information om ett omval tar tid när den ska översättas på 17 olika språk.

Men det kommer hur som helst aldrig att bli ett omval. Någon, troligtvis Centern, kommer falla till föga (”nu tar vi ansvar för Sverige och väljarna som har röstat”) och stödja en regering där varannan minister är kommunist invirad i en Palestinaflagga och varannan minister har ett fågelbo på huvudet.
Citera
2026-09-14, 12:07
Medlem
knarkhitlers avatar
Jag föreslår att vi kör på helt utan regering och istället ger kungen all makt.
Citera
2026-09-14, 12:08
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Tvärtom det SD vill förhindra.
Går SD med på det så eliminerar dom sig själva. Riksdagsgruppen kommer lyncha SD-ledningen om dom gör det.
SD finns för att väljarna upplever det som problem. Den dagen väljarna ser andra problem så åker SD ut ur Riksdagen.

Det kan nog bli som för Dansk Folkeparti.

Samtidigt har man då lyckats med vad man vill och fått en betydligt stramare migrationspolitik men det tar såklart bort behovet lite av SD.

Hade S och M varit restriktiva sen decennier hade vi inte ens pratat om SD.
Citera
2026-09-14, 12:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Här är topp 8 regeringsbildningar enligt folket (VALU):

9.4% av väljarna: S, V, MP

9% av väljarna: S

8.2% av väljarna: M, KD, L, SD

6% av väljarna: SD

5.3% av väljarna: S, MP, C

4.7% av väljarna: M, KD, SD

4% av väljarna: M

3.8% av väljarna: M, L, KD, C

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/val2026/pussla-ihop-sveriges-regering/
Det räcker väl med att C lägger ner sina röster för att ingen grupp ska kunna mobilisera 175 röster för att fälla ett regeringsförslag? Jag utgår därför att C finns med i en kommande regering.

Då återstår
1. S+C(+MP) som kräver nedlagda V- eller MP-röster
2. C+L+KD+M som kräver nedlagda SD-röster
(3. C som kräver att 150 lägger ner rösterna.)
Citera
2026-09-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Jag tror att antingen kommer det bli en ren S regering, eller så kommer C passivt stödja Tidö. C kommer inte acceptera V i regering.

Tror inte utlandsrösterna kommer ändra mycket. Vänstersidan leder med 28 867 röster. Sen har vi länsstyrelsen som kontrollräknar. Där blir ogiltiga röster oftare giltiga, men det är marginella skillnader.
2022 utökade tidö-partierna med 5000 röster viket kan vara tillräckligt att flytta 1 mandat. Och med maximalt flyt kan tidö-partierna lyckas få över ännu ett, dvs alla 4 partier har stolpe in på de sista utjämningsmandaten. Har de oflyt kan de tappa 1 till Maggan trots att de minskar gapet.
Citera
2026-09-14, 12:10
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arum
M + KD + L + C

Det släpps fram av SD men därefter ser sig SD som oppositionsparti. En plats man säger sig vilja vara på. Och med tanke på det "dåliga" valet kan det vara en vinnande taktik för partiet inför framtiden/nästa val.

Detta eller en ren M-regering bör kunna tolereras av SD som samtidigt går i opposition.

Bästa lösningen.
Citera
2026-09-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det räcker väl med att C lägger ner sina röster för att ingen grupp ska kunna mobilisera 175 röster för att fälla ett regeringsförslag? Jag utgår därför att C finns med i en kommande regering.

Då återstår
1. S+C(+MP) som kräver nedlagda V- eller MP-röster
2. C+L+KD+M som kräver nedlagda SD-röster
(3. C som kräver att 150 lägger ner rösterna.)
Jag ser egentligen bara två utvägar:

1. Minioritetsregering med stöd från andra partier. Typ M+KD med stöd från C, L, SD.

2. Omval
Citera
2026-09-14, 12:14
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Idioter som inte begriper att de röster som lades på ÖP och AfS inte hade gjort någon skillnad ändå. Tror du ÖP ca 6.000 röster hade gett Tidö-förrädarna 2 mandat till?

Kanske skulle man ägnat sig åt att lösa inrikespolitiska problem i Sverige istället för att slicka sioniströv i Israel eller ge bort hundratals miljarder till den mest korrupta regimen i världen. Som man sår får man skörda, din lilla apa.

Om det inte pågått massivt valfusk så är det precis så här folket i Sverige vill ha det. Det räcker för mig att läsa IQ-befriade kommentarerna på FB med noll insikt så känner jag att jag bara vill skita i det. Jag är inte direkt drabbad i det pågående vansinnet, jag har både resurser och kapacitet att ta mig till bättre ställen om det skulle behövas eller om andan faller på.
Idiot. Är 99000 röster som ligger på övriga partier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in