2026-09-13, 17:54
Medlem
Inte bara socialkontor skulle jag vilja påstå. Man skulle ju inte kunna fatta ett enda beslut utan att ifrågasättas oavsett om man har gjort alla rätt hela tiden.

Tror kanske inte att våra kombattanter har så stor vana av arbete i ledande ställning och särskilt inte myndighetsutövning. Svårt att förstå då kanske, vad vet jag?

Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Som sagt så kan man hålla två saker i huvudet samtidigt. Detta skulle nog ske i alla socialkontor som fick denna sortens mediala tryck på sig
Citera
2026-09-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Så här mardrömslik "handläggning" i barnärenden har drabbat många, många barn och familjer.
Det VET jag och många med mig.
Innan det hände och blev till sjukaste galenskaper - trodde dom flesta att soc backar om kritik från tillsynsmyndigheter + anmärkning från Stadsrevisionen riktas till socialnämnden.
Men NEJ då !! Istället för att rätta till felaktigheterna soc och socialnämnden gjort sig skyldiga till så skenade socialsekreterare E A + enhetschef E B + enhetschef S B tillsammans med socialnämndens ordförande Ethel Sjöberg
(-miljöpartist) iväg helt utan sans och balans.
Dom sket i kritiken och fortsatte som blinda, döva dårar - i SDN Linnéstaden. Det barnet är nu vuxen.

Stackars barn och familjer som utsätts för den här sortens misshandel.

Elsas morfars beskrivning av socialtjänstens arrogans och hantering av människor - är mycket träffsäker och värdefull.
"Elsas morfars beskrivning av socialtjänstens arrogans och hantering av människor - är mycket träffsäker och värdefull*
Just den biten som är så ironisk med denna tråd för dom som mästrar andra om att diskussionen är till för att lära sig utav tar inte till sig nån information överhuvudtaget... Allt är nonsens och partsinlagor..eller AI-Hallucinationer...
Citera
2026-09-13, 18:03
Medlem
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av denna typ av bedömningar men jag skulle vilja påstå att det omvända gäller och att det faktiskt är rimligt att det är så. Det hade räckt med en akut och noll icke akuta. Man måste gå på den största faran.

Det finns så många säkerhetsventiler senare längs vägen så att man aldrig skulle våga chansa. Om det hade varit fråga om automatisk uppväxtplacering direkt efter ett omedelbart omhändertagande hade jag delat din uppfattning.

Jag tycker det är rimligt med tanke på hur många barn det faktiskt räddar.

Det vill man sällan diskutera den delen av ekvationen.

Och jo. Pappan ryker i det omedelbara men bör givetvis bedömas för en längre placering. Man går på uppgifterna från vården.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag håller inte med. Om ett tiotal läkare, varav en som varit Elsas ansvariga läkare i hela hennes liv, uttrycker en oro som INTE är akut medan en (1) läkare som aldrig tidigare varit inblandad uttrycker rena skräckfantasier finns ALL ANLEDNING att kritiskt ifrågasätta akut oro.

Vi kan inte ha en rättsordning där mer eller mindre sjuka fantasier från en enskild person kan leda till ett omedelbart omhändertagande på det sätt som skedde med Elsa.

Vidare kan man givetvis inte godtyckligt välja bort pappan med ett sådant argument.
Senast redigerad av Uglo469 2026-09-13 kl. 18:05.
Citera
2026-09-13, 18:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Inte bara socialkontor skulle jag vilja påstå. Man skulle ju inte kunna fatta ett enda beslut utan att ifrågasättas oavsett om man har gjort alla rätt hela tiden.

Tror kanske inte att våra kombattanter har så stor vana av arbete i ledande ställning och särskilt inte myndighetsutövning. Svårt att förstå då kanske, vad vet jag?
Nä du kan inte vara allvarlig.

”Inte gjort rätt hela tiden”

Alla granskningar packar på att de de gjort kategoriskt fel mot Elsa. Att politiker har styrt utfallet. Att domstolen inte har följt sin plikt.

Bara mer förvanskning ifrån dig som vanligt då. Aj aj aj
Citera
2026-09-13, 18:07
Medlem
Nu får du läsa en gång till. Och tänk på blodtrycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Alla granskningar packar på att de de gjort kategoriskt fel mot Elsa. Att politiker har styrt utfallet. Att domstolen inte har följt sin plikt.

Citera
2026-09-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

"Det finns så många säkerhetsventiler senare längs vägen så att man aldrig skulle våga chansa. Om det hade varit fråga om automatisk uppväxtplacering direkt efter ett omedelbart omhändertagande hade jag delat din uppfattning."

Läs det där o begrunda... Ugglan lever på en egen planet utan koppling till Elsa fallet överhuvudtaget 🤣🤣
Citera
2026-09-13, 18:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av denna typ av bedömningar men jag skulle vilja påstå att det omvända gäller och att det faktiskt är rimligt att det är så. Det hade räckt med en akut och noll icke akuta. Man måste gå på den största faran.

Det finns så många säkerhetsventiler senare längs vägen så att man aldrig skulle våga chansa. Om det hade varit fråga om automatisk uppväxtplacering direkt efter ett omedelbart omhändertagande hade jag delat din uppfattning.

Jag tycker det är rimligt med tanke på hur många barn det faktiskt räddar.

Det vill man sällan diskutera den delen av ekvationen.

Och jo. Pappan ryker i det omedelbara men bör givetvis bedömas för en längre placering. Man går på uppgifterna från vården.
Fallet Elsa måste bedömas utifrån sina omständigheter. Att diskutera Ingrid Segerbergs vilda hypotes med Lars Ekstav och de övriga läkarna måste betraktas som ett absolut minimum för att kunna göra en professionell bedömning av det omedelbara skyddsbehovet.
Citera
2026-09-13, 19:24
Medlem
Citat:

Min bild av senaste tjugo-trettio årens förvaltningschefer och enhetschefer i svensk offentlig förvaltning är att dom ofta är mer intresserade av sin prestige och karriär än sina arbetsuppgifter.
Med t ex utvecklingsingenjörer och tekniker är det oftast tvärtom och deras utredningsmetodik är på så mycket högre nivåer.
!! Bra att småpåvarna i offentlig förvaltning ifrågasätts och granskas !!
Senast redigerad av commandaria 2026-09-13 kl. 19:44.
Citera
2026-09-13, 20:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Min bild av senaste tjugo-trettio årens förvaltningschefer och enhetschefer i svensk offentlig förvaltning är att dom ofta är mer intresserade av sin prestige och karriär än sina arbetsuppgifter.
Med t ex utvecklingsingenjörer och tekniker är det oftast tvärtom och deras utredningsmetodik är på så mycket högre nivåer.
!! Bra att småpåvarna i offentlig förvaltning ifrågasätts och granskas !!
Om industrin skulle arbeta som offentliga förvaltningen skulle den värld vi känner inte vara möjlig. Då skulle vi leva bland rykande skrothögar och havererande maskiner. Det är fullständigt skilda världar. När man kommer från industrin och ser hur socialtjänsten och vården arbetar blir man först fullständigt häpen. Och sedan förskräckt.

New Public Management (NPM) har tagit idéerna från industrin men politiker och byråkrater förstår inte hur dessa idéer ska implementeras. Det är så kaoset har uppstått.

För att återgå till tråden så visar Fallet Elsa hur häpnadsväckande oprofessionella aktörer sätter hela systemet ur spel och skapar kaos. Som vanligt.

Tillägg:
Till häpnadsväckande oprofessionella aktörer räknar jag även LSS-utförarna (mamman och styvpappan).
Senast redigerad av Totius 2026-09-13 kl. 20:18. Anledning: Tillägg
Citera
2026-09-14, 08:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tillägg:
Till häpnadsväckande oprofessionella aktörer räknar jag även LSS-utförarna (mamman och styvpappan).

Vad har du för källa på detta?
Citera
2026-09-14, 09:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad har du för källa på detta?
6 § LSS:
Verksamheten enligt denna lag ska vara av god kvalitet och bedrivas i samarbete med andra berörda samhällsorgan och myndigheter. Verksamheten ska vara grundad på respekt för den enskildes självbestämmanderätt och integritet. Den enskilde ska i största möjliga utsträckning ges inflytande och medbestämmande över insatser som ges. Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993387-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387/#P6

Det är uppenbart att kvaliteten har varit dålig eftersom kombinationen av mat och dropp inte har fungerat samt att avvikelserapportering, utveckling och kvalitetssäkring inte har fungerat. Direkt vid avvikelser i samverkan med vården måste LSS-utföraren noga dokumentera avvikelserna och informera vårdens verksamhetsledning om problemen.

24 b § samma lag:
Den som fullgör uppgifter i verksamhet enligt lagstiftning om stöd och service till vissa funktionshindrade ska genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande, som rör den som får eller som kan komma ifråga för insatser enligt sådan lagstiftning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993387-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387/#P24b

Om föräldrarna (LSS-utförarna) kunnat visa dokumenterade brister i kommunikationen med vården och rapporterade problem som vården inte agerat på så hade det talat mot bristande omsorg. Några sådana uppgifter har överhuvudtaget inte framkommit.
Citera
2026-09-14, 09:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
6 § LSS:
Verksamheten enligt denna lag ska vara av god kvalitet och bedrivas i samarbete med andra berörda samhällsorgan och myndigheter. Verksamheten ska vara grundad på respekt för den enskildes självbestämmanderätt och integritet. Den enskilde ska i största möjliga utsträckning ges inflytande och medbestämmande över insatser som ges. Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993387-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387/#P6

Det är uppenbart att kvaliteten har varit dålig eftersom kombinationen av mat och dropp inte har fungerat samt att avvikelserapportering, utveckling och kvalitetssäkring inte har fungerat. Direkt vid avvikelser i samverkan med vården måste LSS-utföraren noga dokumentera avvikelserna och informera vårdens verksamhetsledning om problemen.

24 b § samma lag:
Den som fullgör uppgifter i verksamhet enligt lagstiftning om stöd och service till vissa funktionshindrade ska genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande, som rör den som får eller som kan komma ifråga för insatser enligt sådan lagstiftning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1993387-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387/#P24b

Om föräldrarna (LSS-utförarna) kunnat visa dokumenterade brister i kommunikationen med vården och rapporterade problem som vården inte agerat på så hade det talat mot bristande omsorg. Några sådana uppgifter har överhuvudtaget inte framkommit.
Vart förekommer det för intyg om att föräldrarna misskött sitt LSS-uppdrag? Av allt som kommit fram så kan jag inte se någon sådan bedömning har gjort. Ekstavs "det spelar inge roll ifall det står 100 eller 40 procent." uttalande är i nivå på hörsägen. Mer än så behöver du gå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in