2026-09-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Antagligen undersökningar men SD har 25,6% nu. Dubbelkollade innan jag postade och då har de hunnit sjunka till 24,3.

Ska bli intressant. Jag röstade på dem för att de skulle ha mandat att bromsa i riksdagen för att inte få en omdömeslös invandring igen. För barns, och därmed även invandrarbarns bästa.

Vänsterpartiet kan inte hamna så lågt som de nu ligger.

Siffrorna innan postning nu:
SD 23,9 %
Vänsterpartiet 6,2 %

det är 60 av 6000 distrikt som räknats, mycket landsort

vänta till 1000 har räknats
Citera
Medlem
Folk är förmodligen trötta på att de ständigt bara kommer med en massa populistiska förslag för att locka till sig korkade känsloväljare.

Det är alltid bara enkla, kortsiktiga och ogenomtänka lösningar på alla problem. Svenskarna är inte så korkade att de köper denna svartvita bild av samhällsproblemen, och de tycker inte om att man förutsätter att de skulle vara så korkade.
Citera
Medlem
möjligt att vi överraskas men hittils är det ganska tydligt
Citera
2026-09-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
All islamofobi.

Tacka Jomshof.
Många liberala väljare är islamofober. Vi hatar islamism. Vi hatar inte muslimer. Och även om vi inte älskar dem vill vi inte att de ska trakasseras.
Citera
2026-09-13, 21:18
Medlem
PerniWhas avatar
Tja, verkligheten har väl kommit ikapp och folk är inte lika lättlurade längre.
Sen har man ju Jomshof också...
Citera
2026-09-13, 21:19
Medlem
Gissningsvis så skyller man på att man stödröstade på L.
Citera
2026-09-13, 21:21
Medlem
Galejans avatar
Jag sa väl att SD skulle göra sitt första backval i år. Ni måste lära er att lyssna på gamle Galejan. Jag har ofta rätt.

Så vad beror det här på då? Flera olika orsaker. Jag tror inte att Jomshofs antimuslimska tirader spelat någon roll. Partiets kärnväljare gillar sånt. Däremot är man betydligt mer delade i Israelfrågan. Det ser vi till och med bland boomergubbarna här på Flashback. Det är ganska många SD-boomers som också är ukromuppar men som inte alls ställer sig bakom SDs simpande för Israel. Så ser det ut i verkligheten också. Sedan tror jag även att vissa politiska beslut spelat in. Mer övervakning tilltalar rädda gamlingar men det är inte bara sådana som röstar SD. Yngre väljare är inte lika exalterade över massövervakning, en polis i varje buske och olika lagstiftning för kvinnor och män. Sånt spelar in mer än vad man tror. A-kassan har också spelat in naturligtvis.
Citera
2026-09-13, 21:22
Medlem
jag har inget emot att sd sjunker men inte på det att folk stödröstar bort sin röst till L vilket sd har vurmat för.
Citera
2026-09-13, 21:22
Medlem
Jimmies partikamrater lär beställa fler skjutningar när man förlorat valet.

Kan inte ta folk på allvar som röstar på dessa clowner. När man släppte fram M att skära i akassan så var det ridå. Slut på det roliga.
Citera
2026-09-13, 21:24
Medlem
kaktjuvens avatar
SD har ju svängt helt sen förra valet.
Sen Jimmies besök till Israel därtill har de inte haft så mycket fokus på folkhemmet som SD gick till val på utan haft mer internationell syn och då tappar man arbetarklassen.

Sverige går i mitt tycke samma väg som i USA där högern splittrats från Trump.
Från fokus på Sverige har det blivit Sverige först som folk vill ha nu som USAs övergång från Make amerika great again till Amerika first.
Citera
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
det är 60 av 6000 distrikt som räknats, mycket landsort

vänta till 1000 har räknats
Ja jag vet. Jag tror på att det här valet kan bli ganska starkt för Vänsterpartiet.

Det är dock svårt att få iväg folk att rösta. Har själv försökt få iväg människor tidigare val och även detta val har jag försökt få iväg en person. Inte för att rösta som mig utan för att de ska rösta på vad de tror på. Det är typ omöjligt att få icke-motiverade till valbåsen då de inte tror på att pomitiken berör dem.

Jag tror dock att Vänsterpartiet kan ha lyckats få människor som är mindre benägna att rösta, till att gå och göra det.

Mitt intresse är ett starkare Vänsterparti med större inflytande och att SD har mandat att bromsa galenskaper från de röda.

Två riktigt röriga partier. Vet dock inte om jag skulle tycka välfärdsvinster och korruption är så himla mycket bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Gissningsvis så skyller man på att man stödröstade på L.
Valun visade att nästan inga stödröster gick till L, bara 3% av SD väljare 2022 bytte till L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in