2026-09-13, 13:40
Medlem
Klokhets avatar
Ur Damernas Industri idag:

Riksbanken är den centralbank i den rika världen som kommer att höja räntan mest det närmaste året. I alla fall om prissättningen är rätt ute. Om ett år är styrräntan drygt 1 procentenhet högre, enligt terminskonstrakten.

Räntan är kanske det som enskilt påverkar huspriserna mest. 1% högre ränta kommer slå hårt mot bostadsägare och bostadspriser.

.
Citera
2026-09-13, 16:43
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Räntan är kanske det som enskilt påverkar huspriserna mest. 1% högre ränta kommer slå hårt mot bostadsägare och bostadspriser.
Styrräntan slår även mot företag och priser.

Och med situationen i Hormuz, och nu med huthierna i Jemen så kommer uppvärmningen av villorna bli dyra nu till vintern.
Citera
2026-09-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du skriver rent ut sagt obegripligt och det är som att det flödar från tanke till skrift utan filter och sammanhang.

Besvara detta
Om en person köpte bostad 1985 för 10 000 kr och bor i denna bostad fram tills 2025 och den värderad av mäklare till 10 000 000 kr. Vart är vinsten för personen?
Vad gör en bostad för 10 000 000 kr som inte en för 10 000 kr gör?

Och varför är det bättre att föräldrar behöver belåna sina bostäder istället för att barnen kan köpa själv för egna pengar?

Ser du inget problem i att prisuppgången som skett senaste året drivits av att man belånat bostäder för att köpa andra bostäder? Påminner det dig inte om något?

Kan inte du börja själv?
Du blev ombedd att visa vilka bostäder en 18-24 åring kan köpa om denne har normal lön på 20-25k per månad och har ännu inte besvarat detta.
Du själv påvisar aldrig någon form av fakta som stärker dina argument men du kräver att andra minsann skall komma med fakta och när du får fakta i ansiktet på att du har fel så ignorerar du det.

Lev som du lär

Det skrämmande här är att du inte förstår vad Fastighetsprisindex räknar med eller att det finns olika typer av detta...
Tror du bostadsrätter är med i Fastighetprisindex?

Detta är exakt mitt argument.
Du utgår från din åsikt och letar sedan upp argument
Vinst är i den billiga boendekostnaden, tar man ex min mamma, hon betala av huset innan hon blev pensionär nu har hon 4000kr i boendekostnad, detta ger henne flera tusen över från pension.

Tar man mig, lånar jag upp 1 milj, bygger ett attefallshus och får 45000kr skattefritt per år, samt låg skatt på överskottet, detta utgör att jag bor gratis själv trots att jag tar ett bottenlån på 1milj.

Byter jag bostad får jag ta med reavinsten helt gratis o ränte fritt av staten, dvs min vinst på nuvarande fastighet flyttas över till nya med nybyggda attefallshuset, detta ger mig ett rättefritt lån från staten samt skattefri vinst via uthyrningm det finns inget mer generösa system o hävarmar i sverige idag än att äga sin bostad.

Tar man ännu roligare idag, Umeå står även på SVT, jättelånga köer till vallokaler, jag vandrar till min, ingår i Haga södra, japp det var lång kö när jag ställde mig i den, sedan komnmer en valarbetare o fråga vad jag tillhör, "Haga södra" dvs centrala stan, du behöver inte stå i kö, du kan gå längs fram, ditt distrikt har ingen kö. japp man fick traska om alla andra o gå in o rösta direkt, tacka vet jag o bo rätt, det har sina förmåner man sällan tänker på.
Citera
2026-09-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vinst är i den billiga boendekostnaden, tar man ex min mamma, hon betala av huset innan hon blev pensionär nu har hon 4000kr i boendekostnad, detta ger henne flera tusen över från pension.

Tar man mig, lånar jag upp 1 milj, bygger ett attefallshus och får 45000kr skattefritt per år, samt låg skatt på överskottet, detta utgör att jag bor gratis själv trots att jag tar ett bottenlån på 1milj.

Byter jag bostad får jag ta med reavinsten helt gratis o ränte fritt av staten, dvs min vinst på nuvarande fastighet flyttas över till nya med nybyggda attefallshuset, detta ger mig ett rättefritt lån från staten samt skattefri vinst via uthyrningm det finns inget mer generösa system o hävarmar i sverige idag än att äga sin bostad.

Tar man ännu roligare idag, Umeå står även på SVT, jättelånga köer till vallokaler, jag vandrar till min, ingår i Haga södra, japp det var lång kö när jag ställde mig i den, sedan komnmer en valarbetare o fråga vad jag tillhör, "Haga södra" dvs centrala stan, du behöver inte stå i kö, du kan gå längs fram, ditt distrikt har ingen kö. japp man fick traska om alla andra o gå in o rösta direkt, tacka vet jag o bo rätt, det har sina förmåner man sällan tänker på.

Säg att du är en boomer utan att säga att du är en boomer.

TLDR för alla de som inte pallar: jag vill att staten ska stå för massa subventioner och jag ska unga som bor i mitt attefallshus så att jag själv kan bo gratis. Dessutom får jag gå före i en kö en gång vart fjärde år och därmed bor jag rätt

Nåja, ni har iallafall Björklöven i SHL i år men i övrigt är jag inte avundsjuk på ditt boomerliv i Umeå.
Citera
2026-09-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Säg att du är en boomer utan att säga att du är en boomer.

TLDR för alla de som inte pallar: jag vill att staten ska stå för massa subventioner och jag ska unga som bor i mitt attefallshus så att jag själv kan bo gratis. Dessutom får jag gå före i en kö en gång vart fjärde år och därmed bor jag rätt

Nåja, ni har iallafall Björklöven i SHL i år men i övrigt är jag inte avundsjuk på ditt boomerliv i Umeå.
Nej man är en boomer när man inte vet man kan investera via bostäder för att uppnå en avkastning, det är dom yngre som förstår att en bostad är en placering av sitt kapital man kan få o växa på ganska kort tid, gäller bara o kunna läsa föreningens ekonomi, inse att lågavgiften ger högre avkastning på investerat kapital.

Förtur till vallokalen var positivt, pöben fick vänta 1-2 timmar i samma kö jag fick gå före o direkt in o rösta, helt sjuk egentligen hur allt är uppdelat.
Citera
2026-09-13, 17:51
Medlem
Citat:

Hur blir din boendekostnad lägre om huset ökar i pris för nästa köpare?
Om du köpt hus 1985 för 100 000 kr och det fortfarande var värt 100 000 kr 2025 är det dyrare för dig att bo då?

Du har inte tänkt igenom detta utan upprepar bara floskler om att man kan "bo sig rik" som är oerhört populära bland boomers

Citat:

Jo du har tjatat till leda om hur du tänker utnyttja bostadsbristen för att bli rik på andras olycka, det är inget nytt och heller inte relaterat till frågan.
Hur är det bättre att bo i ett hus om det är högre värderat?
Vad gör det för nytt och spännande om priset är 16 gånger högre?

Citat:

Byter jag bostad får jag ta med reavinsten helt gratis o ränte fritt av staten
Mhm, så häng med här nu
Du köpte bostad 1985 för 100 000 kr och sålde det för 10 000 000 kr 2025 och dessa 10 000 000 kr köper du ny bostad för.
Hur är detta bättre än om du kunde köpt nästa bostad för 100 000 kr igen?
Du har samma mängd bostäder och samma boendekostnad i båda fallen, så vart är vinsten?

Citat:
Nej man är en boomer när man inte vet man kan investera via bostäder för att uppnå en avkastning, det är dom yngre som förstår att en bostad är en placering av sitt kapital man kan få o växa på ganska kort tid, gäller bara o kunna läsa föreningens ekonomi, inse att lågavgiften ger högre avkastning på investerat kapital.

Du är 100% en boomer och ditt resonemang är absolut boomer tänk.
Investering i aktier på börsen är en riktig investering, den avkastar åt dig genom utdelningar och värdeökningar. En bostad är döda pengar som du inte kan få loss utan att bli hemlös, dessa två är inte samma.
Och nej, att bygga ett attefallshus är inte att bli rik på att bo i sin bostad. Det är att vara hyresvärd och det är inte samma som en person som parkerar röven i samma bostad i 40 år och tror att denne är rik för att priset ökat 50x.

Ett bättre exempel är yngre generationer, ingen där anser att bostaden är en investering medan intresset för aktier är skyhögt.
Varför? Jo för att en bostad inte är en investering. Det bara råkade bli så för boomers för de hann köpa innan priserna mångdubblades.
Unga idag vet att det finns ingen chans i helvete att de bostäder vi köper kommer öka 50x i värde om 30 år så inte ens om du klarar den massiva inträdesbarriären som är de groteska priserna kommer det vara värt det.
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-13 kl. 17:54.
Citera
2026-09-13, 18:06
Medlem
Citat:
Hur blir din boendekostnad lägre om huset ökar i pris för nästa köpare?
Om du köpt hus 1985 för 100 000 kr och det fortfarande var värt 100 000 kr 2025 är det dyrare för dig att bo då?

Du har inte tänkt igenom detta utan upprepar bara floskler om att man kan "bo sig rik" som är oerhört populära bland boomers

Jo du har tjatat till leda om hur du tänker utnyttja bostadsbristen för att bli rik på andras olycka, det är inget nytt och heller inte relaterat till frågan.
Hur är det bättre att bo i ett hus om det är högre värderat?
Vad gör det för nytt och spännande om priset är 16 gånger högre?

Mhm, så häng med här nu
Du köpte bostad 1985 för 100 000 kr och sålde det för 10 000 000 kr 2025 och dessa 10 000 000 kr köper du ny bostad för.
Hur är detta bättre än om du kunde köpt nästa bostad för 100 000 kr igen?
Du har samma mängd bostäder och samma boendekostnad i båda fallen, så vart är vinsten?

Du är 100% en boomer och ditt resonemang är absolut boomer tänk.
Investering i aktier på börsen är en riktig investering, den avkastar åt dig genom utdelningar och värdeökningar. En bostad är döda pengar som du inte kan få loss utan att bli hemlös, dessa två är inte samma.
Och nej, att bygga ett attefallshus är inte att bli rik på att bo i sin bostad. Det är att vara hyresvärd och det är inte samma som en person som parkerar röven i samma bostad i 40 år och tror att denne är rik för att priset ökat 50x.

Ett bättre exempel är yngre generationer, ingen där anser att bostaden är en investering medan intresset för aktier är skyhögt.
Varför? Jo för att en bostad inte är en investering. Det bara råkade bli så för boomers för de hann köpa innan priserna mångdubblades.
Unga idag vet att det finns ingen chans i helvete att de bostäder vi köper kommer öka 50x i värde om 30 år så inte ens om du klarar den massiva inträdesbarriären som är de groteska priserna kommer det vara värt det.
Vad du berätta är att du inte kan ekonomi, du kan inte heller inflation, du förstår inte heller löneökningar, dessa hänger ihop hur allt utvecklas i samhället, förut kosta en ny volvo 300000kr nu betalar folk 600000kr för en ny volvo, dvs att folk ger över en halv mille för en bil utgör en bostad för 3 miljoner inte är så dyrt, man leasar en bil för 4-5000kr månad, har man då låg boendekostnade ger detta mycket förmånliga lån låna du på din bostad till volvon kosta det dig bara 936kr månad om du inte amoterar och får ränte avdrag., resterande kan du spara på fonder.

det är alltså utvecklingen med löner, inflation och den ständiga tillväxten som utgör du vinner på ditt boende, köpa boende är som en aktie, man måste köpa rätt bostad med rätt förutsättningar för värdeökning, som jag lagt upp tidigare i tråden är exakt vart jag bor, jag flytta in 2020 augusti köte för 1,96mlij en 3a, nu säljer grannar exakt lika 3or för närmare 3 milj, dvs på dessa år nu under en lågkonjunktur har den ökat med 1 milj nästan.
Citera
2026-09-13, 18:25
Medlem
Citat:
Vad du berätta är att du inte kan ekonomi, du kan inte heller inflation, du förstår inte heller löneökningar, dessa hänger ihop hur allt utvecklas i samhället, , man leasar en bil för 4-5000kr månad, har man då låg boendekostnade ger detta mycket förmånliga lån låna du på din bostad till volvon kosta det dig bara 936kr månad om du inte amoterar och får ränte avdrag., resterande kan du spara på fonder.

det är alltså utvecklingen med löner, inflation och den ständiga tillväxten som utgör du vinner på ditt boende, köpa boende är som en aktie, man måste köpa rätt bostad med rätt förutsättningar för värdeökning, som jag lagt upp tidigare i tråden är exakt vart jag bor, jag flytta in 2020 augusti köte för 1,96mlij en 3a, nu säljer grannar exakt lika 3or för närmare 3 milj, dvs på dessa år nu under en lågkonjunktur har den ökat med 1 milj nästan.
Är det därför du inte kan besvara enkla frågor?
Det är en väldigt enkel fråga, vad gör det för skillnad om huset du köpte 1985 för 100 000 kr idag är värderat till 100 000 kr eller 10 000 000 kr?

Svaret är ingen skillnad.
Här är svenske nationalekonomen Jonas Vlachos om detta ämne:
"För den som redan bor rätt förändras lite när priserna stiger. Balansräkningen ser starkare ut, men det blir också dyrare att bo kvar – vilket märks den dag man vill byta till ett motsvarande boende. Stigande bostadspriser är därför mindre en allmän förmögenhetsökning än en omfördelning: dagens ägare ser rikare ut, medan morgon­dagens köpare möter högre kostnader."
Du är som alla andra boomers härinne, du tror att du kan mer än professorer i nationalekonomi för att du ägt ett hus

Sedan försöker du nu svamla bort allt med att säga att man tjänar på allmän löneökning och fan vet allt vad du försöker släpa in i debatten.
Det är floskler, du vet säkert inte ens om att bostadspriserna inte räknas med i inflationssiffrorna så det är helt irrelevant att jämföra dessa två.
Faktum är att detta felsteg är anledningen till varför vi idag har en bostadsbubbla, riksbanken sänkte räntan till minusränta i ett hopp om att dra igång inflationen men det enda det ledde till var att människor som du som inte förstår ekonomi budade upp existerande bostäder för att "man måste bo sig rik, jag vill inte missa tåget!"

Du fortsätter tjata om att "man måste välja rätt bostad" och du tror att det är skicklighet som gjort att din bostad ökat i värde.
Det är det inte, det är en bubbla som träffade alla bostäder, även dina och faktum är att hade priserna stått still på samma nivå hade du idag haft samma mängd hus då som nu.
Du kan inte tjäna pengar på att bo i en bostad och du skriver så otroligt osammanhängande så att du är det perfekta exemplet på hur lätt det var förr att köpa bostad.
Även du klarade av det och det är så det skall vara!

Citat:
förut kosta en ny volvo 300000kr nu betalar folk 600000kr för en ny volvo, dvs att folk ger över en halv mille för en bil utgör en bostad för 3 miljoner inte är så dyrt
Detta är så dumt så det förtjänar en egen kommentar.
Skillnaden mellan bilar och bostäder är att volvon som år 1990 kostade 200 000 kr nypris idag kostar ~40 000 kr (sök på blocket så får du se vad volvo 240 kostar) medan huset som såldes för 200 000 kr 1990 idag kostar ~12 miljoner eller mer!
3 miljoner är galet mycket för en bostad, de enda som inte tycker det är boomers som betalar för bostaden med en annan bostad som också är värd 3 miljoner. Sedan har ni inte förstånd nog till att fundera ut att det är orimlig utveckling
Citera
2026-09-13, 18:43
Medlem
Citat:
Är det därför du inte kan besvara enkla frågor?
Det är en väldigt enkel fråga, vad gör det för skillnad om huset du köpte 1985 för 100 000 kr idag är värderat till 100 000 kr eller 10 000 000 kr?

Svaret är ingen skillnad.
Här är svenske nationalekonomen Jonas Vlachos om detta ämne:
"För den som redan bor rätt förändras lite när priserna stiger. Balansräkningen ser starkare ut, men det blir också dyrare att bo kvar – vilket märks den dag man vill byta till ett motsvarande boende. Stigande bostadspriser är därför mindre en allmän förmögenhetsökning än en omfördelning: dagens ägare ser rikare ut, medan morgon­dagens köpare möter högre kostnader."
Du är som alla andra boomers härinne, du tror att du kan mer än professorer i nationalekonomi för att du ägt ett hus

Sedan försöker du nu svamla bort allt med att säga att man tjänar på allmän löneökning och fan vet allt vad du försöker släpa in i debatten.
Det är floskler, du vet säkert inte ens om att bostadspriserna inte räknas med i inflationssiffrorna så det är helt irrelevant att jämföra dessa två.
Faktum är att detta felsteg är anledningen till varför vi idag har en bostadsbubbla, riksbanken sänkte räntan till minusränta i ett hopp om att dra igång inflationen men det enda det ledde till var att människor som du som inte förstår ekonomi budade upp existerande bostäder för att "man måste bo sig rik, jag vill inte missa tåget!"

Du fortsätter tjata om att "man måste välja rätt bostad" och du tror att det är skicklighet som gjort att din bostad ökat i värde.
Det är det inte, det är en bubbla som träffade alla bostäder, även dina och faktum är att hade priserna stått still på samma nivå hade du idag haft samma mängd hus då som nu.
Du kan inte tjäna pengar på att bo i en bostad och du skriver så otroligt osammanhängande så att du är det perfekta exemplet på hur lätt det var förr att köpa bostad.
Även du klarade av det och det är så det skall vara!

Detta är så dumt så det förtjänar en egen kommentar.
Skillnaden mellan bilar och bostäder är att volvon som år 1990 kostade 200 000 kr nypris idag kostar ~40 000 kr (sök på blocket så får du se vad volvo 240 kostar) medan huset som såldes för 200 000 kr 1990 idag kostar ~12 miljoner eller mer!
3 miljoner är galet mycket för en bostad, de enda som inte tycker det är boomers som betalar för bostaden med en annan bostad som också är värd 3 miljoner. Sedan har ni inte förstånd nog till att fundera ut att det är orimlig utveckling
Men visst gör det det, en BRF med god ekonom ihar i regel mycket låga avgift varje månad, många gånger mer än hälften än vad en HR har i hyra per månad i samma storlek, anledning är inflationen, iregel är det en äldre väl underhållen fastighet, den kosta inte mycket o bygga som ny, det är vad inflationen gjort med fastigheten.

När du äger din BRF o byter til en större o dyrare, ta ex föräldra köp till sina barn, du får ta med dig reavinsten skattefritt till en ny dyrare bostad, dvs vinsten finasiera din dyrare köpta bostad utan att det höjer din månadskostnad på låne sidan just för staten bjuder på detta.

man får även göra avdrag via sin ägarandel i brf fastigheten, dvs allt föreningen amoterat undet tiden du bott delas via din ägarandel och utgör en skttefri vinst, det finns alltså massor av hävarmar med köpt bostad, ta han som du har som exempel bott hela sitt liv, hur mycket avdrag ha får göra via sin ägarandel och vad fastigheten amoterat under 30-40år, utgör han säljer den behöver han inte skatta på vinsten.

Du måste lära dig ekonom för att förstå hur mycket man vinner på äga sin bostad, många kan räkna vinst per månad man bor, som ex jag, säljer jag kan jag räkna av vad jag lagt på boendekostnad i 6 år och ändå gå ca 10000kr plus varje månad jag bodde här genom värdeökingen som skett, o den värde ökning kommer o fortsätta. dels dra ny produktion av HR upp priserna på brf lägenheter
Citera
2026-09-13, 18:57
Medlem
Citat:
Men visst gör det det, en BRF med god ekonom ihar i regel mycket låga avgift varje månad, många gånger mer än hälften än vad en HR har i hyra per månad i samma storlek, anledning är inflationen, iregel är det en äldre väl underhållen fastighet, den kosta inte mycket o bygga som ny, det är vad inflationen gjort med fastigheten.
Frågan var inte kring hyresrätter, du klarar uppenbarligen inte av att läsa ordentligt.
Dessutom, du menar alltså att en professor i nationalekonomi har fel medan du som knappt kan slänga ihop två meningar på flashback vet mer?

Detta tankesätt du har är även fel och det är inte första gången i tråden som detta argument framförs där man säger "brf är hälften så dyrt som hyran i samma område!" och personen tittar på vad en bostadsrätt köpt 1985 kostar jämfört med hyran idag.
Självklart är boendekostnaden lägre om du jämför en billig bostad mot en dyr, det säger sig självt!

Jag skrev denna utmaning till folk här att du får gärna hitta en bostadsrätt du kan köpa idag där boendekostnaden blir hälften av hyran i samma område.
Spoiler: Det finns inte, alla jämförelser där BRF är billigare är de som köpt BRF när de var billiga och det finns inga billiga kvar. Idag är en köpt lägenhet ungefär dubbelt så dyr som en hyresrätt i samma område.

Citat:
Du måste lära dig ekonom för att förstå hur mycket man vinner på äga sin bostad, många kan räkna vinst per månad man bor, som ex jag, säljer jag kan jag räkna av vad jag lagt på boendekostnad i 6 år och ändå gå ca 10000kr plus varje månad jag bodde här genom värdeökingen som skett, o den värde ökning kommer o fortsätta. dels dra ny produktion av HR upp priserna på brf lägenheter
Du borde lära dig om ekonomi, snarare, eftersom det du säger är helt felaktigt
När du blir pressad på att ge exempel på hur det är en vinst så svarar du inte utan återgår till floskler utan substans och väldigt löst sammanhängande text.
Det är knappt så det går att tolka vad i hela friden du menar med alla stavfel, särskrivningar och syftningsfel.

Frågan från första utväxlingen kvarstår.
Vad gör det för skillnad om huset du köpte 1985 för 100 000 kr idag är värderat till 10 000 000 eller 100 000 kr?

Du är en tvättäkta boomer, du såldes en lögn som var designad för att få dig att köpa ständigt dyrare bostad för att priserna skulle upp för då behöver folk låna mer.
Du blev lurad för du inte kan något om ekonomi och Sverige är ett sämre land tack vare dig och sådana som du men er tid är över nu.
Bostäder kommer inte gå +500% på 20 år igen, det händer inte
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-13 kl. 19:01.
Citera
2026-09-13, 19:37
Medlem
Citat:
Frågan var inte kring hyresrätter, du klarar uppenbarligen inte av att läsa ordentligt.
Dessutom, du menar alltså att en professor i nationalekonomi har fel medan du som knappt kan slänga ihop två meningar på flashback vet mer?

Detta tankesätt du har är även fel och det är inte första gången i tråden som detta argument framförs där man säger "brf är hälften så dyrt som hyran i samma område!" och personen tittar på vad en bostadsrätt köpt 1985 kostar jämfört med hyran idag.
Självklart är boendekostnaden lägre om du jämför en billig bostad mot en dyr, det säger sig självt!

Jag skrev denna utmaning till folk här att du får gärna hitta en bostadsrätt du kan köpa idag där boendekostnaden blir hälften av hyran i samma område.
Spoiler: Det finns inte, alla jämförelser där BRF är billigare är de som köpt BRF när de var billiga och det finns inga billiga kvar. Idag är en köpt lägenhet ungefär dubbelt så dyr som en hyresrätt i samma område.

Du borde lära dig om ekonomi, snarare, eftersom det du säger är helt felaktigt
När du blir pressad på att ge exempel på hur det är en vinst så svarar du inte utan återgår till floskler utan substans och väldigt löst sammanhängande text.
Det är knappt så det går att tolka vad i hela friden du menar med alla stavfel, särskrivningar och syftningsfel.

Frågan från första utväxlingen kvarstår.
Vad gör det för skillnad om huset du köpte 1985 för 100 000 kr idag är värderat till 10 000 000 eller 100 000 kr?

Du är en tvättäkta boomer, du såldes en lögn som var designad för att få dig att köpa ständigt dyrare bostad för att priserna skulle upp för då behöver folk låna mer.
Du blev lurad för du inte kan något om ekonomi och Sverige är ett sämre land tack vare dig och sådana som du men er tid är över nu.
Bostäder kommer inte gå +500% på 20 år igen, det händer inte
Denna snubbe som köpte för 100k o bostaden är värd 10mille idag har flera aternativ, ena han kan enkelt låna upp 1 milj o ändå har en låg boendekostnad, dom flesta äldre som är ensamstående berätta samma sak varenda en, jag har inte råd o flytta till en hyresrätt, dvs mn räknar inte med dessa miljoner man gör i vinst man räknar med hur mycket man har över från sin pension/inkomst,

Det är just överskottet som är vinsten, bor man som min mamma, ett hus för 3 milj i Kiruna, men har bara 4000kr måand, utgör hon även forsätter spara av pensionen, dvs hon har drabbats av spardjävulen, hon har alltså höjt sin pension genom att betala av sitt beoende o genom det ha låga utgifter som ger mer över.

Tänk sedan att man lever detta pensinär liv i 20-25 år till det utgör en enorm avkastning på placerat kapital som dessutom är helt skattefri.

Vad du inte räkbnar med är att alla priser är påväg o stiga rejält,du ser el priser, dessa har dubblas, du ser bilar dessa har dubblats, du ser matpriser ökar, bensin osv, dvs allt ökar i extremtakt, all detta går hand i hand med bostadspriser, går allt annat upp går bostäder o löner upp,

Samt det är den svenska drömmen, volvo, vovve o hus, ju större städer blir ju mer stiger centrala bostäder, vi kommer betala mycket mer för boende framöver, allt från sopor, vatten osv allt stiger i priser. det är tillväxten vi lever efter som utgör att allt ska öka, likt börsen konstan ökar, det är så tillväxten ser ut nu förtiden, dvs den ser inte ut som för 40 år sedan.
Citera
2026-09-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du skulle kunna prova att använda fakta från verkligheten.

I verkligheten tror att jag det bara är jag som brukar referera till SCB's Fastighetsprisindex.

Du har ju lite rätt i att jag inte förstår rent svammel.

Du kan ju för dig själv försöka träna på lite förmåga att förstå genom att arbeta igenom hur utlåning påverkar en banks balansräkning. Men redovisa inte i den här tråden för det är off topic här.

En MSEK kan jag iaf flytta i internetbanken utan problem. Mest en fråga om att få gränsen uppflyttad.

Försök ha lite minimalt koll iaf.
Tillämpning av regler är en sak. Automatisering en annan. Du rör ihop det i en enda förvirrad sörja.

EU och staten lägger sig inte i om banken automatiserar. Dom bryr sig om att bankerna efterlever alla galna regler de fantiserat ihop.

Du berättar ju själv att du köper tjänster och att det går smärtfritt.
Vad är det du inte förstår? Att banker får skapa pengar via utlåning och kan låna ut mycket mer pengar än man faktiskt har? Vill du lära dig så kan du läsa på hos riksbanken.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/

Citat:
Bankerna kan tillföra nya privata bankpengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld till banken som motsvarar lånet. Samtidigt sätter banken in pengar motsvarande det lånade beloppet på ditt konto. Det är dessa nyskapade pengar som du sedan för över till säljaren av bostaden. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet. På samma sätt minskas mängden bankpengar när du betalar tillbaka lånet till banken.

Bankerna kan dock inte skapa obegränsat med pengar (krediter) eftersom de inte kan låna ut hur mycket pengar som helst. Utlåningen begränsas av lagar och regler som styr hur bankerna får agera. Bankerna behöver till exempel ha en viss mängd pengar i likvida medel för att inte hamna i en likviditetskris och få brist på kontanter om folk till exempel vill ta ut pengar från sina bankkonton. De har också vissa kapitaltäckningskrav, vilket innebär att de för varje utlånad krona behöver hålla en viss mängd eget kapital

Väntar fortfarande på svar. Förklara varför Stockholm med landets högsta löner och landets största efterfrågan på bostäder har en prisökning som saktat ned jämfört med landet i övrigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in