2026-09-12, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewNick
Anonymiteten på FB kanske inte är så jäkla säker ändå..

Jag har funderat på hur anonym man egentligen är om man använder ett forum under ett anonymt nick under flera år och hinner skriva 100, 1000 eller ännu fler inlägg.

Om man BARA tittar på det som personen själv har skrivit borde det gå att bygga en ganska detaljerad "bild" av personen: ungefärlig ålder och generation, kön, geografisk hemvist, yrke och utbildningsbakgrund, intressen och fritidsaktiviteter, familjesituation, politiska/religiösa uppfattningar, ekonomiska förhållanden, personlighet och temperament, språkliga egenheter och skrivstil, olika händelser som personen själv berättat om. Sen försöker man hitta motsvarande information öppet på nätet.. Visst: "Man, 50+, gillar jakt" identifierar knappast någon men efter +500 inlägg har man fått fram 15–20 ganska specifika egenskaper och händelser borde kombinationen kunna bli väldigt ovanlig, exempelvis person i en viss ålder + viss ort/region + viss yrkesbakgrund + ovanligt fritidsintresse + specifik familjehändelse + viss utbildning + berättelse om en konkret händelse ett visst år ("Jag jobbade tidigare på X." "När jag var 43 flyttade jag till Y." "Jag har en gammal Z-båt." "Min dotter tävlade i A." "Jag var på mässan B 2019." "Förra sommaren hade vi problem med...").

Då borde det i princip gå att söka efter den kombinationen i offentliga källor och kanske hitta en verklig person som - med hög sannolikhet - passar denna profil. Och allt blir enkelt genom att låta ett AI tanka ner alla foruminlägg. Dessutom kan man blanda in https://en.wikipedia.org/wiki/Stylometry i bedömningen som stavfel, ordförråd, meningsbyggnad, återkommande uttryck osv (och jo, om samma person skriver under ett eller flera andra nick så kanske man leda i bevis att det rör sig om samma skribent)...

Är detta görligt?
Någon här som gjort ett sådant experiment eller känner till forskning/verktyg kring detta?

Flashback hävdar yttrandefrihet men inte anomymitet som många verkar vilja tro.
Citera
2026-09-12, 08:21
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Flashback hävdar yttrandefrihet men inte anomymitet som många verkar vilja tro.

Anonymiteten blir inte starkare än man själv gör den, precis som var man än är på internet. Något lättare här eftersom IP inte lagras men skriver man nån liten detalj om sig själv i ett inlägg så finns ju det kvar många år senare.
Citera
2026-09-12, 09:33
Medlem
Absolut, det är nog ett av få användningsområden AI är bra på.

För varje inlägg du gör så avslöjar du mer personlig information om dig själv, och över tid så byggs allt ihop till en profil.

Det finns två sätt att behålla din anonymitet...

1. Byt konto lika ofta som du byter underkläder, Flashback är bra på det sättet att alla konton är lika mycket värda till skillnad från skitforum som reddit där allt handlar om karma och nya konton aktivt censureras.

2. Förgifta informationen. Vilket egentligen är ett finare ord för att ljuga. Här kan du dock ha lite finnes och självrespekt och bara ljuga om personlig information, d.v.s sånt som kan användas för att identifiera dig, vilket egentligen inte har någon som helst betydelse, som t.ex information om vart du bor, hur gammal du är, vad du jobbar med, kuk storlek osv.

På ett anonymt forum kan du ändå aldrig verifiera om den som påstår sig ha en doktorsexamen i något faktiskt vet vad de talar om. Den information som postas som fakta får du försöka verifiera på egen hand.
Citera
2026-09-12, 10:28
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Det är förtal att påstå att jag skriver på flashback ändå.

Att t.ex. staten skulle påstå något sådant vore i sig en överträdelse.

Att hålla god min i elakt spel är det bästa skyddet av allt.

I det status quo som uppstår då är man fri att säga exakt vad man vill.

"Vi vet att de ljuger, de vet att de ljuger, de vet till och med att vi vet att de ljuger, vi vet också att de vet att vi vet att de ljuger, de vet naturligtvis att vi säkert vet att de vet att vi vet att de ljuger också, men de ljuger ändå. I vårt land har lögnen inte bara blivit en moralisk kategori, utan landets bärande industri."

- Aleksandr Solzjenitsyn

Funktionen att kunna avsluta ett konto är det bästa som hänt anonymiteten på den här sajten. AI kan aldrig bevisa något iom det.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-09-12 kl. 10:30.
Citera
2026-09-12, 11:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Även om du bara skriver här, om AI får tag på IP-nummer (alla använder inte VPN) så borde AI:s jobb väl bli mycket enklare?

Jag tror att om någon VERKLIGEN vill hitta dig, så kan de göra det.

Jo kommer nog bara handla om vilja och resurser. Kommer nog inte behövas många inlägg för att ens jämföra. Kommer nog mer ner på annat där högst troligen inte ens VPN kommer säkra dig. Om du nu skulle tex skriva något som skulle hota staten. Så lär det inte dröja så länge innan farbror blå står inför din dörr och frågar om läget.

Med AI blir det mer som 99% sannolikt. Med andra vägar 100%.
Citera
2026-09-12, 11:35
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Jag har funderat på hur anonym man egentligen är om man använder ett forum under ett anonymt nick under flera år och hinner skriva 100, 1000 eller ännu fler inlägg.

Om man BARA tittar på det som personen själv har skrivit borde det gå att bygga en ganska detaljerad "bild" av personen: ungefärlig ålder och generation, kön, geografisk hemvist, yrke och utbildningsbakgrund, intressen och fritidsaktiviteter, familjesituation, politiska/religiösa uppfattningar, ekonomiska förhållanden, personlighet och temperament, språkliga egenheter och skrivstil, olika händelser som personen själv berättat om. Sen försöker man hitta motsvarande information öppet på nätet.. Visst: "Man, 50+, gillar jakt" identifierar knappast någon men efter +500 inlägg har man fått fram 15–20 ganska specifika egenskaper och händelser borde kombinationen kunna bli väldigt ovanlig, exempelvis person i en viss ålder + viss ort/region + viss yrkesbakgrund + ovanligt fritidsintresse + specifik familjehändelse + viss utbildning + berättelse om en konkret händelse ett visst år ("Jag jobbade tidigare på X." "När jag var 43 flyttade jag till Y." "Jag har en gammal Z-båt." "Min dotter tävlade i A." "Jag var på mässan B 2019." "Förra sommaren hade vi problem med...").

Då borde det i princip gå att söka efter den kombinationen i offentliga källor och kanske hitta en verklig person som - med hög sannolikhet - passar denna profil. Och allt blir enkelt genom att låta ett AI tanka ner alla foruminlägg. Dessutom kan man blanda in https://en.wikipedia.org/wiki/Stylometry i bedömningen som stavfel, ordförråd, meningsbyggnad, återkommande uttryck osv (och jo, om samma person skriver under ett eller flera andra nick så kanske man leda i bevis att det rör sig om samma skribent)...

Är detta görligt?
Någon här som gjort ett sådant experiment eller känner till forskning/verktyg kring detta?

Det är förstås görligt, eftersom det du beskriver är vad diverse säkerhetstjänster redan sysslar med. De har dessutom tillgång till en massa andra mer tekniska data.

Men alla som har nåt mellan öronen känner till det här, och därför är det normal kutym att krydda sina inlägg med både falska och varierande detaljer. Allt från "ålder", "hemort" och "utbildning" till hur många barn, i vilken ålder och civilstånd osv.

Är man en "dum" internetdebattör så gör man det inte alls, utan sprider sann inforamation om sig själv (som majoriten av alla idioter på Facebook). Är man en schysst internetdebattör så gör man det på ett sätt som inte påverkar själva innehållet i det man skriver.

Och är man en halv-dum internetdebattör så skapar man en alt-person med tydliga egna konturer för att ge utlopp för nåt inneboende nånting. Orsaken varför det är "halv-dumt" är för att om de åsikterna man ger utlopp för är "intressanta för diverse myndigheter" så triggar man en noggrannare kontroll, och då åker 99% av användarna dit. Ens online-"alt-person" fungerar alltså inte alls som nåt skydd, utan tvärtom som ett lockbete som drar till sig uppmärksamhet.

Vill man inte ha sådan uppmärksamhet ska man istället vara "all over the place" med sina detaljer. Så att oberoende om det gäller automatiserade statistiska, AI-baserade eller mänskliga granskningar så landar man i en "makes no sense"-kategori. Det är nämligen den kategori som kasseras, eftersom det inte är nån idé att ens försöka analysera fram nåt ur den "meningslösa" informationssoppan.
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-12 kl. 11:47.
Citera
2026-09-12, 16:07
Medlem
RyssArsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu ska man inte ge AI råd. För det behöver de inte. Men är så de opererar. Ok om du inte skrivit något något annanstans. Men det har du säkert gjort. Minns kanske inte ens det. AI gör det. Kopplar det direkt. Japp kört. Läxan är ju trots AI vet är det ju än så länge inte givet i rätt. Dvs om du nekar så nix inte du. Inget som du är laglig ansvarsförbar för.

Har verkligen ingen annan social närvaro på internet förutom steam konto. På steam har jag i och för sig bett Ryska träskluder dra åt helvete, så där finns det en gemensam nämnare. Men den är inte unik för mig.
Citera
2026-09-12, 17:21
Medlem
Citat:

Är detta görligt?

Nej, folk har redan tagit höjd för detta väldigt mycket. Meningsbyggnad och ordförråd kan du glömma, det är väldigt neutrala, anonyma variabler. Jämför det med röst, som är 100 gånger mer avslöjande.
Som sagt, man tar höjd för det. Skriver man mycket i en tråd om ett mord i Nässjö får man nog räkna med att folk räknar ut att du kommer från Nässjö. Språk allena identifierar dock ingen om det inte är kopplat till röst förstås.
Citera
2026-09-13, 00:48
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask

På ett anonymt forum kan du ändå aldrig verifiera om den som påstår sig ha en doktorsexamen i något faktiskt vet vad de talar om. Den information som postas som fakta får du försöka verifiera på egen hand.

Det var ju faktiskt nån tråd för en näve år sen som nån doktor munhöggs med nån annan i en tråd. Till slut ruttnade doktorn på att meningsmotståndaren va dum i huvudet och ifrågasatte hans kompetens varvid han helt sonika outade sig själv och lämnade kontaktinfo till fakulteten han arbetade vid (fritt ur minnet) så ibland så
Citera
2026-09-13, 02:50
Medlem
Detta borde vara ett brott mot 1.06.
Citat:
1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Dölj förtydligande av denna regel.
Flashback Forum kan sägas bygga på två grundpelare: den fria debatten och anonymitet. Anonymiteten ger individer med marginaliserade och stigmatiserade åsikter en plattform att framföra sina åsikter utan att de riskerar att det medför några konsekvenser för deras liv.

För att denna anonymitet inte ska sättas på spel är det förbjudet att avslöja information som leder till att någon riskerar att förlora sin anonymitet. Det är exempelvis förbjudet att avslöja en annan användares namn- eller personuppgifter, adress eller telefonnummer. Även annan information som kan binda en användare till en fysisk person är förbjuden att posta.

Det är förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra eller med konto eller användarnamn på annan webbplats. Däremot får ni gärna rapportera misstankar om någon missbrukar användandet av flera konton. Om en användare själv har berättat att den har ett annat konto eller det på annat sätt är publika uppgifter kan man dock kommentera eller uppmärksamma det.

Vissa användare är dock helt öppna med vilka de är, och det är givetvis i en sådan situation fullt tillåtet att påpeka vem som ligger bakom detta konto. Det finns även exempel på andra situationer med delvis självoutning, exempelvis om en användare har skrivit mycket om var han eller hon bor, och i dessa fall är det därför inte ett brott mot regel 1.06 att i ett inlägg påpeka detta.
Citera
2026-09-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det var ju faktiskt nån tråd för en näve år sen som nån doktor munhöggs med nån annan i en tråd. Till slut ruttnade doktorn på att meningsmotståndaren va dum i huvudet och ifrågasatte hans kompetens varvid han helt sonika outade sig själv och lämnade kontaktinfo till fakulteten han arbetade vid (fritt ur minnet) så ibland så
Så kan man också göra, men samtidigt är det märkligt hur nån som faktiskt är doktor, eller vill bevisa sig vara en inte lyckas argumentera på ett sätt som gör det tydligt. Tänker att man borde kunna se om nån faktiskt vet vad de talar om eller om de bara håller på och tramsar. Och vet man inte så får man nöja sig med att man inte vet. Bättre att vara ovetande än att ha fel.
Citera
2026-09-13, 18:20
Medlem
Västkustskts avatar
Jag lät Grok läsa igenom en användares alla inlägg och analysera om den personen led av mental ohälsa.

Grok läste igenom allt men han kunde inte riktigt svara på hur personens mentala hälsa var.
Det var som han ville säga att personen var ett totalt psykfall, men det verkar som Grok har nån spärr att han inte får svara på sånt.
Senast redigerad av Västkustskt 2026-09-13 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in