Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Digitala val hade löst alla dessa problem också och blivit enormt mycket mer miljövänligt, snabbare att räkna och ska jag vara ärlig så ser jag bara fördelar.
De som inte har tillgång till den digitala lösningen går alltid att lösa också.
Man har väl alltid rätt att skriva partiet på en tom lapp men vet att det inte är helt enkelt då det ska vara rätt stavat, läsligt skrivet och säkert något mer.
Man kan inte skriva bara S utan det måste stå Socialdemokraterna på lappen.
Jag är också för möjligheten att rösta digitalt, precis som vi deklarerar digitalt. Det kan verkligen inte vara en omöjlighet att lösa. Är just så att "krysslistorna" gör det mer komplicerat än att bara välja parti rent konstruktionsmässigt. Men det är absolut inte omöjligt att lösa.
Angående röstfusk så går det aldrig att till hundra procent garantera att det inte kommer förekomma. Det förekommer garanterat, om än i liten skala som sannolikt inte påverkar, och det har garanterat alltid förekommit. Sen förekommer det garanterat viss felräkning rent omedvetet. Det finns alltid fel i alla system.
Angående att röstsedlar försvinner från valbåsen så borde det ju vara lätt åtgärdat genom att förrättare ger alla väljare en packe med samtliga valbara partier. Visst går det åt mer papper och blir krångligare, men det kanske är vägen att gå om de inte tänker lösa så att man kan rösta digitalt.