2026-09-13, 12:52
Medlem
Varför fortsätter man med det här systemet i Sverige? En lapp med alla partier på hade löst problemet direkt och används i andra länder.
Citera
2026-09-13, 13:00
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Skyll på partiarbetarna. Namnvalsedlar är det partiernas ansvar att se till att de finns på plats.

De kunde varit på plats 7.00 och lämnat sina valsedlar. Kanske firade de helg seger i förskott igår och glömde ställa klockan.

Att folk är så här jävla korkade som TS framstår får mig faktiskt att förtvivla. Det är inte 'PK-fittornas' fel. Vilka är det för resten? Oavsett vilka som menas (MP? Valmyndigheten? Sossarna? Aftonbladet?) så är det inte deras ansvar utan partiernas eget ansvar.

Fint att se att du anser Aftonbladet vara en trovärdig källa så de kanske inte är 'PK-fittor' trots allt.

Jag hoppas att du inte tror att dessa människor förstår valprocessen eller kan läsa en hel artikel.
Citera
2026-09-13, 13:03
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Varför fortsätter man med det här systemet i Sverige? En lapp med alla partier på hade löst problemet direkt och används i andra länder.

Det fattas inte vanliga valsedlar. Det fattas sedlar med personval något partierna själva ska komma på morgonen och lämna. Något alla andra partier har gjort men som SD glömt eller bara skitit i att komma med.

Jag gissar att SD gör så här för att deras dumma väljare kommer tro att det är systemets fel och valfusk, vilket uppenbarligen fungerar när man läser trådarna på Flashback
Citera
2026-09-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Numera är SD ett högerparti.
De sänker och försämrar akassa, skola , skär ner på utbildning , sänker skatter för rika och höginkomsttagare, minskar anslagen till vård, kommunal verksamhet etc.
Klassisk högerpolitik.

Nja, inte riktigt renodlat höger. Men de verkar inte värdesätta välfärden lika mycket som vänstern
A-kassan är välfärd som de säljer för att få möjlighet att strama åt migrationspolitiken
Välfärden verkar mest bara vara deras förhandlingsvara
Citera
2026-09-13, 13:09
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det framgår tydligt att det som saknades var SD-valsedlar med alla personers namn. Blanka SD-valsedlar fanns. Dessa funkar lika bra.

Korrekt, och det är dessutom partierna själva som ansvarar för att det finns valsedlar med namn på.

"Det finns olika typer av valsedlar. I vallokalen ska det finnas partivalsedlar, där endast partiets namn står.
Namnvalsedlar, där även kandidaternas namn finns tryckta, ansvarar partierna själva för att lämna till vallokalerna.
Partierna får göra det från klockan 07 på valdagen.
– Ofta är det så att man kanske inte hunnit vara i de lokalerna, säger Malin Marcusson".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L47qxV/darfor-kan-valsedlar-saknas-pa-valdagen
Senast redigerad av pestloppan 2026-09-13 kl. 13:39.
Citera
2026-09-13, 13:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Nu har det hänt igen valsedlar för SD saknas.
Varför läser min aldrig om att t.ex. V's valsedlar saknas?

Det är alltid alltid, alltid SD eller AFD som saknas.

Agenda eller den mest osannolika statistiska slump någonsin

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L47qxV/darfor-kan-valsedlar-saknas-pa-valdagen
"Under valmorgonen fick Aftonbladet tips om att Sverigedemokraternas namnvalsedlar saknades i en vallokal i Stockholm."

Näst största parti, "vi har inte hunnit", jävla pk-fittor.

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Äntligen någon som ställer den frågan.
Svaret vet vi redan

Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Klart att det är en agenda.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nog är val riggade alltid. Jag har alltid tagit med mig valsedlar till vallokalen när jag ska rösta. Sedan kan jag ändå ta valsedlar på plats och kontrollera att allt verkar vara som det ska.

Citat:
Ja man kan skriva, "valfritt kukparti" på en tom lista. Men det är inte öppet för diskussion.
Frågan är varför det bara saknas sedlar på högersidan

Citat:
Är du idiot? Frågan lyder, varför det bara är högersidan som drabbas av saknade sedlar.
Sen att du kan skriva "kungliga kuksugar partiet" på en tom lapp var inte frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av TUK
SD valsedlarna till riksdagen saknades givetvis idag. Tog en blank riksdagsvalsedel och skrev Sverigedemokraterna på. Men tar för givet att den underkänns av den röda rösträknerskan med offentlig sektorfrisyr p.g.a. min undermåliga handstil.

Mysigt med demokrati.

Därför att inte partierna varit där med valsedlar.

Varför skulle någon annan ha ansvar?
Senast redigerad av cinmik 2026-09-13 kl. 13:20.
Citera
2026-09-13, 13:19
Medlem
smickras avatar
Citat:
Nog är val riggade alltid. Jag har alltid tagit med mig valsedlar till vallokalen när jag ska rösta. Sedan kan jag ändå ta valsedlar på plats och kontrollera att allt verkar vara som det ska.

Varför? Du kan skriva partinamn och ev person på en tom röstsedel. Det verkar bara vara sverigedemokrater som inte kan läsa och skriva.
Citera
2026-09-13, 13:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Digitala val hade löst alla dessa problem också och blivit enormt mycket mer miljövänligt, snabbare att räkna och ska jag vara ärlig så ser jag bara fördelar.
De som inte har tillgång till den digitala lösningen går alltid att lösa också.

Man har väl alltid rätt att skriva partiet på en tom lapp men vet att det inte är helt enkelt då det ska vara rätt stavat, läsligt skrivet och säkert något mer.
Man kan inte skriva bara S utan det måste stå Socialdemokraterna på lappen.

Jag är också för möjligheten att rösta digitalt, precis som vi deklarerar digitalt. Det kan verkligen inte vara en omöjlighet att lösa. Är just så att "krysslistorna" gör det mer komplicerat än att bara välja parti rent konstruktionsmässigt. Men det är absolut inte omöjligt att lösa.

Angående röstfusk så går det aldrig att till hundra procent garantera att det inte kommer förekomma. Det förekommer garanterat, om än i liten skala som sannolikt inte påverkar, och det har garanterat alltid förekommit. Sen förekommer det garanterat viss felräkning rent omedvetet. Det finns alltid fel i alla system.

Angående att röstsedlar försvinner från valbåsen så borde det ju vara lätt åtgärdat genom att förrättare ger alla väljare en packe med samtliga valbara partier. Visst går det åt mer papper och blir krångligare, men det kanske är vägen att gå om de inte tänker lösa så att man kan rösta digitalt.
Citera
2026-09-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det fattas inte vanliga valsedlar. Det fattas sedlar med personval något partierna själva ska komma på morgonen och lämna. Något alla andra partier har gjort men som SD glömt eller bara skitit i att komma med.

Jag gissar att SD gör så här för att deras dumma väljare kommer tro att det är systemets fel och valfusk, vilket uppenbarligen fungerar när man läser trådarna på Flashback
Det har varit enorma problem med vanliga valsedlar också. Herregud.
Citera
2026-09-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Varför? Du kan skriva partinamn och ev person på en tom röstsedel. Det verkar bara vara sverigedemokrater som inte kan läsa och skriva.
Finns de som stavat fel eller särskrivet och då blir det ogiltigt val. Det räcker inte heller med förkortning. Vill man dessutom göra personval med kryss så går inte det. Tryckta valsedlar är alltid säkrast. Dessutom gäller det även tryckt röstkort om man ska förtidsrösta. Folk skriver så dåligt att det kanske misstolkas eller blir fel. De gamla röstkorten var väldigt tydliga för vem som skulle strykas i vallängden. Det har ju just blivit fel med förtidsröster och det är pga att man skriver manuellt på kuvertet.
Citera
2026-09-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Därför att inte partierna varit där med valsedlar.

Varför skulle någon annan ha ansvar?
Nu är det vallokalen som ska skaffa allt som behövs för en viss storlek på parti så nej det är inte partiernas ansvar.
Citera
2026-09-13, 13:37
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Nu är det vallokalen som ska skaffa allt som behövs för en viss storlek på parti så nej det är inte partiernas ansvar.

När det gäller valsedlar med personnamn så är det just partierna själva som ska leverera de valsedlarna till lokalerna.
Senast redigerad av pestloppan 2026-09-13 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in