2026-09-07, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Enligt vittnesmål skulle BO möta männen (både den ljuse och den mörke) vid Sverigehuset.

Och som sagt var, om den mörke mannen hamnade i skymundan, är det inte konstigt.

Jag är 90% säker på vem dessa missbrukare var. Den mörke mannen var betydligt mer polerad och väluppfostrad än den blonde mannen. Den mörke mannen kunde föra sig på ett helt annat sätt + att han var smartare än sin kompis. Jag tror att utredarna hade svårt att analysera honom.

Vidare tror jag att utredarna missuppfattade vittnesmålet från Ulf. Troligen har en förhörsledare suttit och sovit, alternativt har Ulf pratat otydligt. Hans beskrivning ("Det fanns något obehagligt hos mannen som var svårt att sätta fingret på") av den blonde mannen, stämmer perfekt på den mörke mannen, om han var den jag tror att han var. Han var dubbel på ett läskigt sätt, som om de olika bitarna i hans psyke inte riktigt satt ihop. Det var så han var när han missbrukade.

Jag tror att Ulf beskrev den mörke mannen, men Ulf blev missförstådd.

Jag ogillar också slumpen. Men för oss som har bott i tråden de senaste åren, är det svårt att inte dra paralleller till Gypsys vittnesmål.

Dessutom fanns det båtfolk på Eugeniavägen 25. Minst en person på Billiga Andersson hade jobbat på en båt. Vilket får mina tankar att återvända till plasttunnan som låg vid Eugeniavägen ...

Såklart var det båda killarna hon skulle träffa.

Diskursen i förhören ger mer utrymme och fokus på den ljushårige mannen. Det är även han som är direkt involverad i drogaffären och lämnar över pengarna till Cdc.

Jag tror polisen tog fasta på det i vidare förhör med US. Att sen US inte är tydligare i sitt förhör gör nog att den mörke hamnar under radarn.

Polisen visste förmodligen vem den ljuslockige var OM han blev utpekad av US på bilderna.

Anta att det var så, då hade polisen även hans familjehistorik tillgänglig. Spåren kanske ledde till E-vägen 25 redan 1984?
Citera
2026-09-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Såklart var det båda killarna hon skulle träffa.

Diskursen i förhören ger mer utrymme och fokus på den ljushårige mannen. Det är även han som är direkt involverad i drogaffären och lämnar över pengarna till Cdc.

Jag tror polisen tog fasta på det i vidare förhör med US. Att sen US inte är tydligare i sitt förhör gör nog att den mörke hamnar under radarn.

Polisen visste förmodligen vem den ljuslockige var OM han blev utpekad av US på bilderna.

Anta att det var så, då hade polisen även hans familjehistorik tillgänglig. Spåren kanske ledde till E-vägen 25 redan 1984?

Jag har mycket svårt att tro att utredarna inte drog en röd linje från Högalidsparken till Eugeniavägen.

Det material som vi amatörer har skrapat ihop är massivt. Polisen måste ha sett samma saker som vi, med tanke på tidpunkten för förhören.

De hölls innan utredningen förstördes.

Jobb, bostäder och relationer band missbrukare A och B till Södermalm.

Båda hade jobbat på Söder i flera år och B hade två adresser på Söder 1984. B hade en partner på den ena adressen. Båda hade jobbat på Eugeniavägen. Osv.

A och B kände varandra mycket väl.

Allt detta kan inte ha missats.
Citera
2026-09-07, 10:20
Medlem
Citat:
Jag har mycket svårt att tro att utredarna inte drog en röd linje från Högalidsparken till Eugeniavägen.

Det material som vi amatörer har skrapat ihop är massivt. Polisen måste ha sett samma saker som vi, med tanke på tidpunkten för förhören.

De hölls innan utredningen förstördes.

Jobb, bostäder och relationer band missbrukare A och B till Södermalm.

Båda hade jobbat på Söder i flera år och B hade två adresser på Söder 1984. B hade en partner på den ena adressen. Båda hade jobbat på Eugeniavägen. Osv.

A och B kände varandra mycket väl.

Allt detta kan inte ha missats.

Så vad hände egentligen?

Detta är månader innan Palmefallet drog igång och alla resurser förflyttades.
Citera
2026-09-07, 11:18
Medlem
Citat:
Så vad hände egentligen?

Ja vad fan hände? Det finns nog inget enkelt svar.

Mötet i Högalidsparken var kanske inte upprinnelsen till BO:s död (även om alla röda lampor lyser) men man borde ju ha följt upp vittnesmålen noggrant.

Det kan tilläggas att missbrukare A och B hade våldskapital. Vittnenas rädsla är ännu ett skäl till att jag kan gissa vilka killarna var.

Detta var inte killar man lekte med.
Citera
2026-09-07, 12:16
Medlem
Citat:
Så vad hände egentligen?

Ok, jag skriver A och B istället för namn, så kan jag skriva fritt, utan att outa dem totalt. Here we go.

A och B kände varandra i åratal.
A och B var tunga missbrukare, inriktade på amfetamin och alkohol.
A bodde i en förort. Han bör ha sovit hos B massor av gånger.
B var skriven vid Slussen. Enligt telefonkatalogen bodde han på Kocksgatan.
A jobbade på Söder 1984.
B jobbade på Söder ett par år innan C dog.
A och B hade jobbat åt Vinof i flera år.
A och B umgicks på sommaren 1984.
B hade en flickvän på Söder.
A och B hade våldskapital.
A var en inbiten haschrökare
A och B såg ut som männen i Högalidsparken
A och B växte upp tillsammans, på samma ort
A och B hade kontrasterande personligheter. Den ene tog plats och fick uppmärksamhet, medan den andra verkade samlad och närmast timid. Om det var A och B som C träffade, var det naturligt att fokus hamnade på en av männen.
B var "placeringssäker", i likhet med en fotbollspelare. Han var socialt placeringssäker, en strateg. Hans social skills kan vara ytterligare en anledning till att han gled undan vittnen och poliser. Han visste oftast vad han skulle säga och var han skulle stå, när det hettade till. B var slug.

Ja, detta är vad vi har skrapat ihop. Det är kanske ett blindspår, som sagt var, men jag har väldigt svårt att tro att mordutredare skulle missa ovanstående lista, som är en skitsak för en utredare. Denna typ av skisser gör utredare varje dag, på en pisskvart.

Var bor folk, vem känner vem, vad jobbar de med, vilka är tajta, hur ser deras senaste historik ut, vilka personer har deep connections, var samlas olika personer? Såna enkla frågor börjar man med.

För amatörer kan det vara drygt att samla ihop såna här faktabitar men för en utredare är det vardagsjobb.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-09-07 kl. 12:56.
Citera
2026-09-10, 04:36
Medlem
Tillägg till mitt senaste inlägg:

en av männen var kvinnomisshandlare, på en avancerad nivå. Det handlade om mångårig misshandel, "maratonmisshandel" (misshandel under flera dygn), strypgrepp, mordhot, livsfarliga situationer, skadegörelse i hemmet och troligen sexuellt våld. Den här mannen slog flera kvinnor under sin missbrukarkarriär.

Vi vet att han träffade BO, men inte i Högalidsparken. Eftersom vi vet att han och BO träffades, finns det ytterligare skäl att misstänka att han var en av männen i Högalidsparken.

Enligt vittnesmål kände BO männen i Högalidsparken.

Det var inte konstigt att Eva G varnade BO för den här mannen. Att manliga missbrukare spöar kvinnor, är ingen nyhet. Men den här mannen var uppenbart livsfarlig. Det var inte enstaka örfilar det handlade om. Hans tjejer fick känna på knytnävarna.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-09-10 kl. 04:44.
Citera
2026-09-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ok, jag skriver A och B istället för namn, så kan jag skriva fritt, utan att outa dem totalt. Here we go.

A och B kände varandra i åratal.
A och B var tunga missbrukare, inriktade på amfetamin och alkohol.
A bodde i en förort. Han bör ha sovit hos B massor av gånger.
B var skriven vid Slussen. Enligt telefonkatalogen bodde han på Kocksgatan.
A jobbade på Söder 1984.
B jobbade på Söder ett par år innan C dog.
A och B hade jobbat åt Vinof i flera år.
A och B umgicks på sommaren 1984.
B hade en flickvän på Söder.
A och B hade våldskapital.
A var en inbiten haschrökare
A och B såg ut som männen i Högalidsparken
A och B växte upp tillsammans, på samma ort
A och B hade kontrasterande personligheter. Den ene tog plats och fick uppmärksamhet, medan den andra verkade samlad och närmast timid. Om det var A och B som C träffade, var det naturligt att fokus hamnade på en av männen.
B var "placeringssäker", i likhet med en fotbollspelare. Han var socialt placeringssäker, en strateg. Hans social skills kan vara ytterligare en anledning till att han gled undan vittnen och poliser. Han visste oftast vad han skulle säga och var han skulle stå, när det hettade till. B var slug.

Ja, detta är vad vi har skrapat ihop. Det är kanske ett blindspår, som sagt var, men jag har väldigt svårt att tro att mordutredare skulle missa ovanstående lista, som är en skitsak för en utredare. Denna typ av skisser gör utredare varje dag, på en pisskvart.

Var bor folk, vem känner vem, vad jobbar de med, vilka är tajta, hur ser deras senaste historik ut, vilka personer har deep connections, var samlas olika personer? Såna enkla frågor börjar man med.

För amatörer kan det vara drygt att samla ihop såna här faktabitar men för en utredare är det vardagsjobb.

Du har nog helt rätt i att dessa personer var lätta att kartlägga för poliserna som jobba med utredningen.

Det måste helt klart vara under konstiga omständigheter om det inte finns något mer spår i utredningen efter dessa två killar som mer eller mindre identifierades i de senaste förhören NS posta.

Om de därefter snacka sig ur situationen med polisen och spåret svalna är det en annan femma.

Något uppslag måste rimligen ligga och vänta på att bli läst.

Likaså måste polisen haft någon koll på vem dessa missbrukare var som rörde fig i innerstan.

Med dem följde både prostitution, inbrott, häleri, koppleri, langning. Försäljning mm.
För att inte nämna hur många som blev intagna, inlagda och inburade.

Det är därför även troligt att dessa två killar hade en annan brottshistorik hos polisen. Bilder på dem måste nästan funnits hos polisen vid tidpunkten.
Citera
2026-09-11, 13:16
Medlem
Citat:
Du har nog helt rätt i att dessa personer var lätta att kartlägga för poliserna som jobba med utredningen.

Det måste helt klart vara under konstiga omständigheter om det inte finns något mer spår i utredningen efter dessa två killar som mer eller mindre identifierades i de senaste förhören NS posta.

Om de därefter snacka sig ur situationen med polisen och spåret svalna är det en annan femma.

Något uppslag måste rimligen ligga och vänta på att bli läst.

Likaså måste polisen haft någon koll på vem dessa missbrukare var som rörde fig i innerstan.

Med dem följde både prostitution, inbrott, häleri, koppleri, langning. Försäljning mm.
För att inte nämna hur många som blev intagna, inlagda och inburade.

Det är därför även troligt att dessa två killar hade en annan brottshistorik hos polisen. Bilder på dem måste nästan funnits hos polisen vid tidpunkten.

På sommaren 1984 hade A och B missbrukat i 10+ år. I perioder var de extremt slitna. På 70-talet var de hemlösa. Detta var veteraner.

Missbruket ledde till mängder av impulsbrott: inbrott rån misshandel osv

Självklart var männen daktade + att de hade feta historiker + att de var brottsaktiva när BO dog.

Utredarna visste vilka dessa män var.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-09-11 kl. 13:30.
Citera
2026-09-12, 09:32
Medlem
Eva G uppgav vidare att hon sett "killarna" på Södermalm, vid Hornstull. Kunde en tung narkoman hitta de två männen, kunde polisen det också.

Det var bara att åka ett par varv med snutbilen, så hittade man A och B, som var på språng 24/7, jagande efter pulver, alkohol, pengar och brottsmöjligheter.

Detta var sas offentliga personer.
Citera
2026-09-12, 18:51
Medlem
Jag blev såklart besviken när jag såg vem "sadomasochisten i Solna" var. 1986 påstod ett vittne att det var Teet Härm, samtidigt som signalementet var helt uppåt väggarna. Vittnesmålet var alltså skräp. När Marianne S klev in på scenen, visste utredarna att det cirkulerade oseriösa vittnesmål om Härm sedan tidigare. Det var rena rövarhistorier. Man hade alltså ännu en anledning att betrakta Mariannes vittnesmål med mycket stor skepsis.
Citera
2026-09-13, 07:57
Medlem
colis avatar
Äntligen!
Ur SvD idag 13/9 2026

”Da Costa-fallet kan hamna på regeringens bord – igen.
18 rättsmedicinska experter vill att justitieministern tillsätter en sanningskommission och kartlägger hela rättskedjan.”
……….
”Men det räcker inte att konstatera att fel har begåtts, anser 18 medicinska experter, som nu efterlyser en oberoende sanningskommission som granskar alla brister i rättskedjan.”
……….
”– Skandalen är ju grotesk i så måtto att man utan bevisning förstörde livet för två människor, säger Anders Eriksson som är professor emeritus i rättsmedicin vid Umeå universitet och länge varit kritisk mot bevisvärderingen i Da Costa-fallet.”

………….
”Ändå tog det staten 40 år att medge bristerna, säger Anders Eriksson:

– Vad är det som hindrar att rättsväsendet gör om detta misstag om det inte uppmärksammas även i rättskällor? Det skulle en oberoende statlig utredning som granskar hela rättskedjan från polisen till tingsrätten och vidare till kammarrättens domar kunna avhjälpa.”

………….
”Gunnar Strömmer utesluter inte att det kan krävas ytterligare genomlysning av fallet, skriver justitieministern i mejl till SvD:

”Jag har stor respekt för engagemanget i den här frågan och för vad det inträffade har inneburit för de berörda /.../Jag utesluter inte att även fler åtgärder kan komma att övervägas framöver.”

…………
”Styckningsanklagelsen mot honom (anm:Thomas Allgen) och obducenten Teet Härm vilade bland annat på vittnesmål som uppgavs ha kommit från ett tvåårigt barn, samt de rättsmedicinska utlåtanden som Teet Härms läkarkollega Jovan Rajs på rättsläkarstationen i Solna skrivit.

Enligt Rajs tydde allt på att styckningen utförts professionellt av någon med medicinska kunskaper och att skadorna i den styckade kroppen överensstämde väl med det tvååriga barnets berättelse. Utlåtanden som blev avgörande för beslutet att åtala läkarna, men som sedan ifrågasatts starkt av annan rättsmedicinsk expertis.

Det är ett av skälen till att bevisfrågan måste granskas djupare, anser Anders Eriksson – en av de rättsmedicinska experter som underkänt Jovan Rajs slutsatser.

– Jag kan bara konstatera att bevisningen var obefintlig och det som presenterades var spekulationer av Jovan Rajs, säger Anders Eriksson.

Jovan Rajs har avböjt att kommentera allt som har med Da Costa-fallet att göra.
– Jag vill inte snacka om detta, säger Rajs och avslutar samtalet när SvD söker honom.”

https://www.svd.se/a/3pdqWL/da-costa-fallet-kan-hamna-pa-regeringens-bord-igen-experter-kraver-sanningskommission

——————————

Av de fyra fortfarande levande värsta aktörerna - ex-hustrun Christina Allgen, journalisten Hanna Olsson, barnpsykiatriken Frank Lindblad och rättspatolgen Jovan Rajs är den siste den med tyngst skuld.
De två sistnämnda innehade - och innehar fortfarande - läkarlegitimationer och uttalade sig som betald expertis. Något som ställer stora krav på professionalism, opartiskhet och sanningsenlighet i de utlåtanden man avfattar i tjänsten.
Något de båda anlitade expertläkarna definitivt bröt mot med inkorrekta och trots undermåliga fakta utfärdade utlåtanden/intyg med slutsatser som var rena påhitt.

Utlåtandena/intygen är fortfarande ”aktiva” så tillvida att intygens konsekvenser i form av efterföljande domslutsformuleringar och därpå följande deslegitimeringar fortfarande kvarstår.
Därför är det rimligt att detta till slut genomlyses - och möjligen också får konsekvenser - trots att så många år passerat.

Karma kommer kanske till slut träffa de mest skyldiga, inte till mordet, men till justitiemorden.
Senast redigerad av coli 2026-09-13 kl. 08:35.
Citera
2026-09-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Äntligen!
Ur SvD idag 13/9 2026

”Da Costa-fallet kan hamna på regeringens bord – igen.
18 rättsmedicinska experter vill att justitieministern tillsätter en sanningskommission och kartlägger hela rättskedjan.”
……….
”Men det räcker inte att konstatera att fel har begåtts, anser 18 medicinska experter, som nu efterlyser en oberoende sanningskommission som granskar alla brister i rättskedjan.”
……….
”– Skandalen är ju grotesk i så måtto att man utan bevisning förstörde livet för två människor, säger Anders Eriksson som är professor emeritus i rättsmedicin vid Umeå universitet och länge varit kritisk mot bevisvärderingen i Da Costa-fallet.”

………….
”Ändå tog det staten 40 år att medge bristerna, säger Anders Eriksson:

– Vad är det som hindrar att rättsväsendet gör om detta misstag om det inte uppmärksammas även i rättskällor? Det skulle en oberoende statlig utredning som granskar hela rättskedjan från polisen till tingsrätten och vidare till kammarrättens domar kunna avhjälpa.”

………….
”Gunnar Strömmer utesluter inte att det kan krävas ytterligare genomlysning av fallet, skriver justitieministern i mejl till SvD:

”Jag har stor respekt för engagemanget i den här frågan och för vad det inträffade har inneburit för de berörda /.../Jag utesluter inte att även fler åtgärder kan komma att övervägas framöver.”

…………
”Styckningsanklagelsen mot honom (anm:Thomas Allgen) och obducenten Teet Härm vilade bland annat på vittnesmål som uppgavs ha kommit från ett tvåårigt barn, samt de rättsmedicinska utlåtanden som Teet Härms läkarkollega Jovan Rajs på rättsläkarstationen i Solna skrivit.

Enligt Rajs tydde allt på att styckningen utförts professionellt av någon med medicinska kunskaper och att skadorna i den styckade kroppen överensstämde väl med det tvååriga barnets berättelse. Utlåtanden som blev avgörande för beslutet att åtala läkarna, men som sedan ifrågasatts starkt av annan rättsmedicinsk expertis.

Det är ett av skälen till att bevisfrågan måste granskas djupare, anser Anders Eriksson – en av de rättsmedicinska experter som underkänt Jovan Rajs slutsatser.

– Jag kan bara konstatera att bevisningen var obefintlig och det som presenterades var spekulationer av Jovan Rajs, säger Anders Eriksson.

Jovan Rajs har avböjt att kommentera allt som har med Da Costa-fallet att göra.
– Jag vill inte snacka om detta, säger Rajs och avslutar samtalet när SvD söker honom.”

https://www.svd.se/a/3pdqWL/da-costa-fallet-kan-hamna-pa-regeringens-bord-igen-experter-kraver-sanningskommission

——————————

Av de fyra fortfarande levande värsta aktörerna - ex-hustrun Christina Allgen, journalisten Hanna Olsson, barnpsykiatriken Frank Lindblad och rättspatolgen Jovan Rajs är den siste den med tyngst skuld.
De två sistnämnda innehade - och innehar fortfarande - läkarlegitimationer och uttalade sig som betald expertis. Något som ställer stora krav på professionalism, opartiskhet och sanningsenlighet i de utlåtanden man avfattar i tjänsten.
Något de båda anlitade expertläkarna definitivt bröt mot med inkorrekta och trots undermåliga fakta utfärdade utlåtanden/intyg med slutsatser som var rena påhitt.

Utlåtandena/intygen är fortfarande ”aktiva” så tillvida att intygens konsekvenser i form av efterföljande domslutsformuleringar och därpå följande deslegitimeringar fortfarande kvarstår.
Därför är det rimligt att detta till slut genomlyses - och möjligen också får konsekvenser - trots att så många år passerat.

Karma kommer kanske till slut träffa de mest skyldiga, inte till mordet, men till justitiemorden.

Underbart! Jag trodde att debatten skulle dö när skadestånden kom. Men rötan som omgärdar detta fall är bråddjup. Den är så djup att det alltid finns någon som tar över stafettpinnen. Fallet vägrar dö.

Att se Rajs sitta bakom skranket, hade såklart varit underbart, men det är för mycket att hoppas på.

En tung detalj, som jag själv kan bidra med: da Costa och Allgén verkar ha haft samma advokat. Han försvarade da Costa 1983, om jag minns rätt. Jag är inget ess på juridik men jag antar att hans dubbla roll är förödande för rättsprocessen. Den kan kanske ogiltigförklaras som helhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in