Citat:
Ursprungligen postat av
ballkulan
Jag håller helt med.
Som jag skrev tidigare, är ju, om S och framförallt M vidhåller sin linjer omkring migration, integration (med allt vad det innebär), brott/straff så är ju SD överflödigt, vilket många väljare inte litar på i dagsläget. Fortsätter S och dessa linjer, kommer väljarna sakta med säkert att gå tillbaka till S och M, vilket kommer innebära att SD sjunker, och när sedan Åkesson pensionerar sig (vilket han sannolikt gör senast 2034), kommer partiet att få kämpa för 4%, sedan kommer de sakta men säkert implodera (förutsatt att S och M håller sig i skinnet kring nämnda frågor). Det är vad jag tror.
Helt klart. Och om S kan få till ett samarbete med mitten redan i år kommer detta öka chanserna i framtiden för ett S+M samarbete.
För tror många S väljare inte vill ha MP eller V, men vill inte heller ha SD så valet hamnar likt förbannat på S. S är nog ett missnöjes parti i år, konstigt nog. För vänstern som vill ha vänster röstar just Vänster eller MP.
M är nog egentligen sugen på ett samarbete med S redan nu men statsminister frågan samt rädslan att tappa ännu mer väger nog tyngre. Att samarbete med SD i dagsläget ger de mee makt åtminstone på pappret.