Resultat: Vem vill ni helst ha som statsminister i nästkommande mandatperiod?
Ulf Kristersson (M)
64,06%
435 röster
Magdalena Andersson (S)
13,99%
95 röster
Ingen av de två, en helt annan (skriv inlägg)
17,23%
117 röster
Vet ej
4,71%
32 röster
2026-09-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är själv akademiker och känner igen det där. Många som kallar sig goda, speciellt de som är lite högre utbildade är egentligen väldigt intoleranta, fyrkantiga och självgoda. Det är bara en fasad, en mask de sätter på sig. Det finns inget genuint, inget äkta där.
En ny slags klassmarkör. Så ser det ut i andra västländer också. Tranferiatet kallar Allard dem, de har bullshit jobs, kan ersättas med AI medan sdare är arbetare som BEHÖVS; rörmokare, elektriker, undersköterskor, fabriksarbetare, lastbilschaufförer.
Citera
2026-09-12, 22:09
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ulf vann ikväll utan tvekan. Magda tjurade sig igenom ännu en kväll.

Detta kan nog dom flesta som såg debatten hålla med om, eller?
Som svar på det kan vi upprepa min tidigare sammanfattning:

Låt oss inte glömma det slutgiltiga resultatet om Magadalena Andersson får bli statsminister:

- Kohandel med V och Nooshis kommunister.

- Kohandel med Amanda Lind och hennes Grönsaksvänster.

- Höjda levnadskostnader för samtliga infödda Svenskar.

- Höjt skattetryck för pensionärer.

- Höjda dolda skatter som kallas Avgifter.

- Fler utländska läkare som talar dålig Svenska.

- Fler asylinvandrare till städerna.

- Större skolklasser med blandade språkkunskaper.

och sist men inte minst: Rejält mycket högre priser på Ica, Willys och Coop. (höjda personalkostnader inkluderat)
Citera
2026-09-12, 22:09
Medlem
Typ varenda gång kärringen öppnade käften så handlade det om SD. Jävligt fegt mot ett parti som inte ens var där och kunde försvara sig. Programledarna borde ha påmint henne om att hon debatterade mot Ulf. Hennes besatthet av SD är inte frisk, och är också ett tydligt tecken på att Åkesson har fått kärringen ur balans.
Citera
2026-09-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Exakt. Vi behöver den typen av mellanmjölks regering. En regering som är stabil och inte regerar i minoritet. För oavsett utgång i detta val blir det med stor sannolikhet en minoritetsregering om inte partier vågar släppa blocken. S och M är mer lika än någonsin, tillsammans med KD och L skulle de lätt kunna regerar och skapa ett stabilt samhälle.

Precis så. Och som du säger är S och M stabila, även SD är ju väldigt lika S. Men om M fortsätter sin syn på migration och integration är ju SD i det närmaste överflödiga. Dock tror jag inte väljarna kommer resonera så framöver, möjligen när Åkesson avgår, då lär SD sjunka som en sten.
Citera
2026-09-12, 22:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Jag har också sagt det i några år, förr eller senare kommer S och M samregera med ett stödhjul, personligen tror jag det är den enda och bästa vägen för Sverige. Däremot lär det inte ske i år, kanske inte 2030 heller, beror lite på om SD växer eller sjunker framöver, i min spåkula ser jag Åkesson som statsminister 2030, men sen är sagan SD förmodligen över. Men 2034 tror jag det smäller till, S+M.

Förr talade man om "järnaxeln" (eller något sådant) om S och M som kunde driva igenom vad som helst vid en kris för Sverige, men det kräver att de två har egen majoritet vilket de alltid, innan SD, hade. Nu är det svårare. Kanske kommer de bara upp till 44 % tillsammans nu i valet?
Citera
2026-09-12, 22:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Maggan pratar mer om SD än om sin egen politik

Sossarna vet att svenskarna flyr från S till SD och har därför panik.

S får muslimer och bidragsinvandrare istället.
Citera
2026-09-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Precis så. Och som du säger är S och M stabila, även SD är ju väldigt lika S. Men om M fortsätter sin syn på migration och integration är ju SD i det närmaste överflödiga. Dock tror jag inte väljarna kommer resonera så framöver, möjligen när Åkesson avgår, då lär SD sjunka som en sten.

Sverige behöver den stabiliteten. Problemet är alla partier på ytterkanten, många gånger små, som får extremt mycket inflytande. Nu är inte SD små men ta såväl V som MP, men även L. Partier som får typ 5-10 % men avgär hela Sveriges politik. Känns så jävla fel på så många sätt.
Citera
2026-09-12, 22:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Typ varenda gång kärringen öppnade käften så handlade det om SD. Jävligt fegt mot ett parti som inte ens var där och kunde försvara sig. Programledarna borde ha påmint henne om att hon debatterade mot Ulf. Hennes besatthet av SD är inte frisk, och är också ett tydligt tecken på att Åkesson har fått kärringen ur balans.

Ja jag undrar hur hennes väljare ser på det egentligen? Vill de bara höra om SD hela tiden?
Citera
2026-09-12, 22:15
Medlem
oligarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Det hade nog de flesta åxå tyckt 👍🇸🇪

Nu är det bara vänta tills valvakan är över, kan bli rätt jämt resultat
eller nåt resultat som välter hela valet och folket får svårt att sova.
Citera
2026-09-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Förr talade man om "järnaxeln" (eller något sådant) om S och M som kunde driva igenom vad som helst vid en kris för Sverige, men det kräver att de två har egen majoritet vilket de alltid, innan SD, hade. Nu är det svårare. Kanske kommer de bara upp till 44 % tillsammans nu i valet?

Det mesta pekar i riktningen att både S och M historiskt kommer göra sina sämsta val någonsin. 44% tillsammans låter tufft att nå. Jag skulle gissa på 42%, om solen skiner. Och då behöver de ett 8%-parti som stödhjul, det enda parti som sannolikt kommer nå den siffran är ju V? Och varken S eller M vill ju ta i dem tång?
Citera
2026-09-12, 22:18
Medlem
Det här var mest en stor gäspning men Uffe vann.

Om 24 timmar hoppas jag att Magdalena meddelar sin avgång som partiledare efter att ha konstaterat ett valresultat på ca 25 procent för sossarna.
Citera
2026-09-12, 22:19
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Maggan pratar mer om SD än om sin egen politik

Sossarna vet att svenskarna flyr från S till SD och har därför panik.

Tyvärr håller S på att bli ett muslimskt parti.
Skulle vilja veta hur många muslimska väljare de har.
Som jag skrivit tidigare har inflyttade och deras familjer inte intresse av hur Sverige går ekonomiskt skola välfärd skatter.
De lever och röstar för familjen och att få stanna i Sverige.
Det är inte det som ska styra Sverige framåt och det blir inte bra för Sveriges framtid.

Magda vet att det är där hon kan få ihop röster och anledningen att hon endast pratar om SD fast Jimmy inte är där.
Det blir väldigt konstigt.
Senast redigerad av BallaBella 2026-09-12 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in