2026-09-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?
Lite off topic.
En vän till mig är förtidspensionär. Gått hemma från 25-56års (Nu 56år) ålder här uppe i kalla norr.
Kliniskdeprission. OCD. Stark ångest. Alltid lite pengar. Fattig som fan. Får ett arv på 5.700.000kr.
Nu är han frisk till 100%. Hänger på O'learys. Fikar på stan. Hänger på gym.
Livrädd att FK ska göra en ny bedömning.
Citera
2026-09-12, 21:29
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Man kan, men det är extremt sällsynt och man måste ha varit ett hopplöst fall länge.

Eller ja, om det inte ändrats de senaste åren...

Förr, jag vet inte när det ändrades, så kunde man bli sjukpensionär, vilket innebar att man fick sjukpension tills man fick ålderspension.
Numera har det ersatts av sjukersättning, på hel- eller deltid, och det omprövas med några års mellanrum.
Senast redigerad av Balansakten 2026-09-12 kl. 21:56.
Citera
2026-09-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Man kan, men det är extremt sällsynt och man måste ha varit ett hopplöst fall länge.

Eller ja, om det inte ändrats de senaste åren...

Vem som helst kan väl gå i förtid om ekonomin tillåter, sjukpension är en annan femma.
Citera
2026-09-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
För, jag vet inte när det ändrades, så kunde man bli sjukpensionär, vilket innebar att man fick sjukpension tills man fick ålderspension.
Numera har det ersatts av sjukersättning, på hel- eller deltid, och det omprövas med några års mellanrum.

Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vem som helst kan väl gå i förtid om ekonomin tillåter, sjukpension är en annan femma.

Verkar ju mest bara ha bytt namn, det finns ju kvar. https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/sjukersattning-resten-av-arbetslivet-sjukpension

Jag vet en som blev det för inte så länge sen. Men ja, med min tidsuppfattning kan det vara 10 år sen såklart.
Citera
2026-09-12, 22:05
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
En bekant fejkade fibromyalgi och fick det beviljat för några år sedan. Hon är idag 54 år och kommer förmodligen aldrig behöva jobba igen.

Det här är inte hela storyn om den saken.
Citera
2026-09-12, 22:07
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Livrädd att FK ska göra en ny bedömning.
Med ett arv på 5,7 miljoner, varför skulle han vara rädd för FK:s bedömning? Han kan blåsa flera hundratusen kronor per år under resten av livet utan att pengarna tar slut.
Citera
2026-09-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är minst 10-15 år sedan man kunde "bli" sjukpensionär, nu blir du bara det om du verkligen har giltiga skäl och ändå är det ytterst sällsynt att det beviljas.

Gör några allvarliga självmordsförsök och var tillräckligt övertygande samtidigt som du ser till att ha någon tung kronisk diagnos, det är nog den enklaste vägen om du inte är 110% lam. Jag säger lycka till.
Ja tyvärr är det så nu för tiden och värre har det blivit med tidö
Citera
2026-09-12, 22:10
Medlem
Citat:
Man kan inte få förtidspension längre - det fungerar inte så.

Jo det kan man visst, det heter Sjukersättning (Sjukpensionär). Finns alltså fortfarande och delas ut till personer med permanent/100% nedsatt förmåga till arbete i resten av framtiden.

Aktivitetsersättning gäller alla andra från 19 år till 29 år. Sedan får du antingen Sjukpenning eller Sjukersättning beroende på ifall du kan återgå till arbete eller ej.
Senast redigerad av .Para.Bellum. 2026-09-12 kl. 22:14.
Citera
2026-09-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Med ett arv på 5,7 miljoner, varför skulle han vara rädd för FK:s bedömning? Han kan blåsa flera hundratusen kronor per år under resten av livet utan att pengarna tar slut.
Han vill inte jobba.
Återbetalnings skyldig.
Det är det jag kan komma på nu.
Citera
2026-09-12, 22:19
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Förr, jag vet inte när det ändrades, så kunde man bli sjukpensionär, vilket innebar att man fick sjukpension tills man fick ålderspension.
Är väldigt ovanligt att de ändra ett beslut om beviljad sjukersättning. Däremot är ersättningen oftast låg då de måste utreda arbetsoförmåga under många år.Väldigt få får 80% av lönen, det normala är att man få runt 50% av lönen man hade när man arbetade. Sjukersättningen följer inte löneutvecklingen så ersättningen tappar i värde varje år. Det enda positiva med att få sjukersättning är att man kan ta med sig den när man flytta till ett billigare land.
Citera
2026-09-12, 22:41
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?
Räknar du tiden det tar att klä dig, åka till och från gymmet, duscha och äta efteråt som ”träningstid” också? Jag är genuint nyfiken på detta, och på vad du har gjort själv för att göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden. Har du utbildat dig? Flyttat till en ort med fler jobb? Tagit körkort? Kan det vara så att du egentligen inte vill arbeta, så du gör dig icke önskvärd?

Hursomhelst, ”förtidspensionär” kommer du knappast att bli idag. Om du väljer att inte arbeta alls, så lär din tillvaro bli en återkommande process där du måste uppfylla diverse krav för att få några pengar alls, och om du inte följer dessa krav så dras pengarna in. Och om du inte har haft någon inkomst så handlar det om max 13000 i månaden brutto i garantiersättning.

Vore det verkligen inte lättare att jobba 50% i hemtjänsten, på samhall eller McD och tjäna mer än så? Du kan helt säkert få timanställning som ger dig mindre trassel och mer pengar, men då måste du ju jobba.
Citera
2026-09-12, 22:42
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Yo flashback.

Du behöver bara vara dig själv så går det som en dans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in