2026-09-12, 20:28
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?
Citera
2026-09-12, 20:41
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?

Man kan inte få förtidspension längre - det fungerar inte så.
Citera
2026-09-12, 20:42
Medlem
Du skulle kunna bli volontär inom medicinsk forskning utomlands. När studien är över kommer du tillbaka och klagar på alla biverkningar som gör det svårt för dig på arbetsmarknaden.

Troligtvis blir din utsatthet både uppmärksammad och respekterad, särskilt om press/media gãr med på att marknadsföra din situation.

Lycka till!
Citera
2026-09-12, 20:45
Medlem
Det är just dessa som har det svårt idag när S genomförde det för att minska arbetslösheten på pappret.
Citera
2026-09-12, 20:52
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är minst 10-15 år sedan man kunde "bli" sjukpensionär, nu blir du bara det om du verkligen har giltiga skäl och ändå är det ytterst sällsynt att det beviljas.

Gör några allvarliga självmordsförsök och var tillräckligt övertygande samtidigt som du ser till att ha någon tung kronisk diagnos, det är nog den enklaste vägen om du inte är 110% lam. Jag säger lycka till.
Citera
2026-09-12, 20:54
Medlem
SvettigArabs avatar
Du verkar inte vara varken arab, neger eller kvinna, så då blir det svårare.

Dessutom har det blivit mycket svårare att få förtidspension de 10 sista åren. Som vanligt är det en massa babbar som förstört genom att utnyttja systemet till max.
Citera
2026-09-12, 20:58
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Du verkar inte vara varken arab, neger eller kvinna, så då blir det svårare.

Dessutom har det blivit mycket svårare att få förtidspension de 10 sista åren. Som vanligt är det en massa babbar som förstört genom att utnyttja systemet till max.
Jag tror snarare att det handlade om lata läkare som skrev ut förtidspensioner till alla som ville ha.
Citera
2026-09-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag tror snarare att det handlade om lata läkare som skrev ut förtidspensioner till alla som ville ha.
Det var politiskt beslut.
Citera
2026-09-12, 21:08
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Ett par år in på 2000 talet var 50% av alla invandrarkvinnor i Sverige förtidspensionerade. Rätt sjuka siffror. Jag vet inte hur det ser ut idag.

Det är naturligtvis lättare för grupper av analfabeter utan utbildning att få förtidspension, men så ska det inte vara. Det är folk med svåra psykiska diagnoser och utslitna kroppar som ska få förtidspension. Inte jävla babbekärringar som inte borde vara i landet ens.
Citera
2026-09-12, 21:10
Medlem
mhns avatar
Citat:
Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?
En bekant fejkade fibromyalgi och fick det beviljat för några år sedan. Hon är idag 54 år och kommer förmodligen aldrig behöva jobba igen.
Citera
2026-09-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Man kan inte få förtidspension längre - det fungerar inte så.

Man kan, men det är extremt sällsynt och man måste ha varit ett hopplöst fall länge.

Eller ja, om det inte ändrats de senaste åren...
Citera
2026-09-12, 21:12
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Yo flashback.

Ledsen men du är cirka 20 år för sen på bollen .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in