Citat:
Ursprungligen postat av
Vally
Det gynnar i stort sett alltid. Att det inte skulle gynna är en lögn man kom på när man såg att det var för många svartingar som var GM.
Jag delar inte det.
För det första. Det är långt i från säkert att polisen har ett vettigt signalement överhuvudtaget. BO (som är ett barn) kan mycket väl ha sagt ”Ja men han såg väl vanlig ut. Vuxen.”
På vilket sätt tänker du då att det gynnar utredningen att polisen offentliggör att GM beskrivs som exempelvis ”Inte tjock och inte smal, inte lång och inte kort. Eventuellt lite skägg. Jeans. Vuxen, eller i vart fall över 15 år.”
För det andra. Är det å andra sidan så att signalementet är mer specifikt så kan det mycket väl lösas genom att gå igenom passfoton på personer boende i området. Onödigt då att avslöja för GM att man är honom på spåren.
För det tredje. De eventuella signalement som BO gett kan vara osäkra och därför snarare vilseleda än något annat. Ett exempel är mordet i tygbutiken i Göteborg. GM beskrevs som en kvinna i 35-årsåldern (har jag för mig) men hon var i själva verket 17. Tror du att när polisen går ut med att GM är runt 35 år att det gynnar möjligheten att gå in tips på 17-åringar?
Jag har förstås ingen aning om hur det ligger till här. Det är möjligt att polisen vet mer, och det är möjligt att polisen borde gå ut med det. Polisen kan ju göra misstag, men det är inget jag skulle anta har skett.