2026-09-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kan hålla med. Väldigt litet om det. Den unga killen som frågade om just detta. Fick inte få med sin fråga i sändning. Icket intressant enligt media. Men läste ju då innan att 1 av 10 motioner till Riksdagen har korrekturläst innan av chatgpt. Verkliga siffran nog högre. Så detta chatgpt och annat sk AI kommer ju fan få läsa och komma med förslag med hur förslag till riksdagen ska bestämmas. Ganska stor sak. Speciellt om man betänker att det faktiskt är en AI med sin helt egen agenda.

Mycket vaket inlägg, speciellt det sista du skrev. Skönt att se att det finns någon kvalitet kvar på forumet. Annars verkar det alltmer bestå av korta inlägg som mest liknar kommentarer på sociala medier och saknar skribentkänslan samt de tänkvärda inlägg som forum bör besitta.
Citera
2026-09-11, 23:23
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony-Yayo
Fast ai handlar om att automatisera bort jobb och ställa många människor utanför arbetsmarknaden. Det är ju till och med företagens direktörer väldigt framåt och tydliga med. Musken håller på att ta fram 10 miljarder robotar kommande 10 åren. Ingen vd eller ens anställd på ett ai bolag skulle med gott samvete säga att alla jobb de ersätter kommer skapa en ny arbetsmöjlighet.

Är lite halvsne att jag måste förklara detta och det talar om för mig hur svagbegåvad gemene man är.

Hur svenska politiker ska ställa sig till att försörja en allt större grupp som kommer att hamna utanför arbetsmarknaden är ju alltjämt ett problem för svenska politiker.

På det så har ju ai en påverkan på ekonomin, svensk ekonomi och svensk ekonomi är svenska politiker samt svensk politiks problem. Typ tillväxtsproblemet som Sverige brottas med.

Även skola som borde anpassas för en framtid där ai har en allt större påverkan är ju ett problem för svensk politik och något svenska politiker måste lösa.

Att jag måste förklara det och på ett så tydligt sätt bryta ner detta för dig talar om för mig att du är totalt nickskadad och jag kommer inte följa upp med fler inlägg då jag misstänker att du inte är tillräckligt smart för att ge mig något svar som inte är helt förståndshandikappat.

Svagbegåvningen är helt på din sida. För att upprepa: ALLA tekniska paradigmskiften har resulterat i att jobb blir omoderna och att människor förlorar sina jobb, men i dess ställe framträder NYA ovh FLER jobb för att hantera den nya tekniken.

Vi har inte längre telefonoperatörer som fysiskt kopplar samman telefonsamtal, det sköts automatiskt. Kvinnorna har istället andra och mer givande arbeten.

Och ALLA tekniska paradigmskiften har resulterat i HÖGRE tilväxt, inte lägre. Det blir likadant denna gång, förutsatt att man inte reglerar sönder AI från början. Vilket Bryssel tyvärr har gjort.
Citera
2026-09-11, 23:23
Medlem
Jag kanske har fel, AI kanske är världens undergång. Men jag brukar reflektera om t.ex. 70-80 talet, då skulle robotarna ta över alla jobb. Sen kom datorerna, de skulle också göra många arbetslösa. Kontoren skulle också bli papperslösa. Spotify och fildelning skulle bli musikens död.

Hörde en framtidsforskare säga, att på 1800-talet så oroades man om att Stockholms gators framtid, skulle fylla med 1 meter hästskit, sen kom bilen.

På 70-talet så oroades man om en global istid. 80-90 talet om överbefolkning och nu global uppvärmning.

Jag tror mänskligheten alltid har något vi ska oroa oss om. Ett yttre framtida hot som man inte kan riktigt ta på. Typ Marsattack!
Citera
2026-09-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Svagbegåvningen är helt på din sida. För att upprepa: ALLA tekniska paradigmskiften har resulterat i att jobb blir omoderna och att människor förlorar sina jobb, men i dess ställe framträder NYA ovh FLER jobb för att hantera den nya tekniken.

Vi har inte längre telefonoperatörer som fysiskt kopplar samman telefonsamtal, det sköts automatiskt. Kvinnorna har istället andra och mer givande arbeten.

Och ALLA tekniska paradigmskiften har resulterat i HÖGRE tilväxt, inte lägre. Det blir likadant denna gång, förutsatt att man inte reglerar sönder AI från början. Vilket Bryssel tyvärr har gjort.

Läs gärna mitt tidigare inlägg om ai, om du har läsförståelsen för det. Tror det är lite över din lönenivå om jag ska vara ärlig. Du kan göra ett försök. Då förstår du nog bättre om var världen och Sverige är på väg.

https://www.flashback.org/t3713727

För att göra det enklare för dig så är en tldr följande. Industriella revolution automatiserade bort behovet av fysiskt arbete, så vi kunde i allt större utsträckning bli kontorsråttor. Nu håller man på att ersätta hjärnan i våra arbeten. Så om du inte behövs på en arbetsplats för att varken arbeta fysiskt eller tänka så fyller du inte en funktion. Möjligtvis om du övervakar eller underhåller systemen. Sen finns vissa undantag med jobb som blir svårare att ersätta, typ vårdyrken eller hantverkare yrken.

Vad gör ett samhälle som inte längre behöver människor i samma utsträckning eller kanske inte ens överhuvudet, åtminstone inte i lika stor mängd där många bara blir en belastning på systemet. Du hade ju antagen varit en sån som belastade systemet. Helt medelmåttig iq och någon som bara slösar resursers.

I tidigare samhällen har fler människor inneburit större tillväxt och mer produktivitet. Numera är inte fler människor något som nödvändigtvis leder till mer produktivitet.
Senast redigerad av Tony-Yayo 2026-09-11 kl. 23:34.
Citera
2026-09-11, 23:39
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ibland säger man att ai kommer skapa en massa nya jobb, jag går mer in på detta i mitt tidigare inlägg jag länkat till. I det här inlägget vill jag mest peka på hur visionslösa de svenska politikerna är. För att ge ett tydligt exempel var Maggans svar på denna fråga,

”Den här gången kommer vi också att hitta nya saker att sysselsätta oss med. Det vet vi inte nödvändigtvis vad det är än, men vi är uppfinningsrika vi människor.”

Hon har alltså ingen aning, vision eller lösning. En total bluff helt enkelt.
En folkägd centralbank, medborgarlön och oceaner av fritid är lösningen. Att det sovande folket ska vakna upp och inse detta är deras största mardröm, för då tappar de kontrollen över oss. Vem ska då utgöra eliten?

Jämna Arbetsförmedlingen med marken och salta jorden.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-09-11 kl. 23:48.
Citera
2026-09-11, 23:51
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
En folkägd centralbank, medborgarlön och oceaner av fritid är lösningen.

"Ekonomisk demokrati", som det heter i VPK:s partiprogram.
Citera
2026-09-11, 23:57
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Läs gärna mitt tidigare inlägg om ai, om du har läsförståelsen för det. Tror det är lite över din lönenivå om jag ska vara ärlig. Du kan göra ett försök. Då förstår du nog bättre om var världen och Sverige är på väg.

https://www.flashback.org/t3713727

För att göra det enklare för dig så är en tldr följande. Industriella revolution automatiserade bort behovet av fysiskt arbete, så vi kunde i allt större utsträckning bli kontorsråttor. Nu håller man på att ersätta hjärnan i våra arbeten. Så om du inte behövs på en arbetsplats för att varken arbeta fysiskt eller tänka så fyller du inte en funktion. Möjligtvis om du övervakar eller underhåller systemen. Sen finns vissa undantag med jobb som blir svårare att ersätta, typ vårdyrken eller hantverkare yrken.

Vad gör ett samhälle som inte längre behöver människor i samma utsträckning eller kanske inte ens överhuvudet, åtminstone inte i lika stor mängd där många bara blir en belastning på systemet. Du hade ju antagen varit en sån som belastade systemet. Helt medelmåttig iq och någon som bara slösar resursers.

I tidigare samhällen har fler människor inneburit större tillväxt och mer produktivitet. Numera är inte fler människor något som nödvändigtvis leder till mer produktivitet.

AI är inte i närheten av att ersätta våra hjärnor. Den typen av AGI existerar helt enkelt inte.

Istället blir AI ytterligare ett verktyg för att öka produktiviteten. Jobb försvinner inte, de förändras i riktning mot mer produktivitet.

Datorer tog inte våra jobb, de skapade fler jobb, helt enkelt för att mer data kunde beräknas och genereras i allt mer komplex form. Den trenden fortsätter med AI, exempelvis genom att en agent gör grovjobbet, medan programmerare kan fokusera på det väsentliga.

På din ringa lönenivå har du förstås aldrig stött på databasprogrammering, men det är sådant trist arbete som alltid måste göras innan man kan få den önskade funktionaliteten.

https://siepr.stanford.edu/publications/policy-brief/what-really-happening-jobs-separating-ai-hype-reality
Citera
2026-09-12, 00:09
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
"Ekonomisk demokrati", som det heter i VPK:s partiprogram.
Tänker mer som i 30-talets Tyskland.
Citera
2026-09-12, 00:20
Medlem
Så korkat, politikerna har fokuserat på att nu ska vi in i ai racet men inte hur vi ska hantera effekterna av ai som tar jobb samt hög arbetslöshet.

Nästa år så tippar jag att minst hundratusen kommer bli arbetslösa pga ai.
Citera
2026-09-12, 00:27
Medlem
Citat:
AI är inte i närheten av att ersätta våra hjärnor. Den typen av AGI existerar helt enkelt inte.

Istället blir AI ytterligare ett verktyg för att öka produktiviteten. Jobb försvinner inte, de förändras i riktning mot mer produktivitet.

Datorer tog inte våra jobb, de skapade fler jobb, helt enkelt för att mer data kunde beräknas och genereras i allt mer komplex form. Den trenden fortsätter med AI, exempelvis genom att en agent gör grovjobbet, medan programmerare kan fokusera på det väsentliga.

På din ringa lönenivå har du förstås aldrig stött på databasprogrammering, men det är sådant trist arbete som alltid måste göras innan man kan få den önskade funktionaliteten.

https://siepr.stanford.edu/publications/policy-brief/what-really-happening-jobs-separating-ai-hype-reality

Är ditt argument alltså att ai inte är påväg att gå om människans nivå av intelligens?

På det verkar du argumentera för att ai inte kommer ta mer jobb än vad som kommer att ersättas?

Du argumenterar även för att ai kommer skapa mer jobb än vad som försvinner?

Då ser vi på frågan väldigt olika, framtiden får bevisa vem av oss som har rätt. Jag har sällan fel och du verkar svagbegåvad.
Citera
2026-09-12, 00:29
Medlem
Citat:

Du är ute och cyklar: 1 programmerare kan ju idag göra vad 10-20 styckna kunde göra för ett par år sen. Om 1-2 år så behöves inte ens programmerar, du promtar bara på chat gpt så fixar dens agenter resten och gör det perfekt.

Usa har massuppsägningar inom tech varje vecka nu känns det som: Tex oracle sparkar 21k anställda: https://www.bbc.com/news/articles/c4gy0x0j5deo

Liknande rubriker kommer vi få se i sverige i nästa år inom många större företag.
Citera
2026-09-12, 01:27
Medlem
GanjaFarfars avatar
Enda lösningen på framtidens problem är att förändra det monetära systemet i grunden. På vilket sätt kan jag inte svara på men dagens system är inte hållbart och har heller aldrig varit. Att inte miljöpartister propagerar för detta istället för "kärnkraft buhu" övergår mitt förstånd.

Alla vet att det största hotet mot klimatet är människan, samtidigt är en minskning av människor det största hotet mot vårat ekonomiska system. Detta är en ekvation som behöver lösas innan det blir försent. I Sveriges fall hade man t.ex kunnat bygga kärnkraftverk och serverhallar så hade vi legat i rejäl framkant när det kommer till framtidens AI, men detta ska såklart motarbetas på alla plan av våra fårskallar te politiker som inte verkar fatta att beräkningskraft och el är framtidens valuta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in