Citat:
Ursprungligen postat av
Makarov.24
Tycker du som rödgrön att "ditt lag" imponerade? I så fall, på vilket sätt?
Först och främst så ljuger Kristersson och Mohamsson hela tiden. Det tolererar jag helt enkelt inte. Och de ljög klart mest också idag. Det spelar ingen roll vad de säger, för de är helt opålitliga.
Åkesson fick tummen ner av alla kvinnliga tittare här i soffan. Äcklig, läbbig, herregud var omdömena. Nu ser jag inte det de ser, men de ser det och de har alla rösträtt. Så var han ute på nån mental tripp i en alternativ verklighet när han skulle snacka klimatpolitik. I övrigt höll han SDs fana högt. På gott och ont.
Busch tar sin nya roll som Sveriges mest statsmannamässiga politiker på allvar, och gör det rätt bra. Men hon var ännu bättre igår.
Amanda Lind sa inte ett osant ord och kallade helt korrekt statsministern för den lögnare han är. Hon var dessutom artigast av alla. Det gillar jag, det inger förtroende. Det gör inte de där som står och skriker när andra ska tala.
Thand Ringqvist var blek, det var hon också igår. Hon är helt enkelt inte en snabbtänkt och slagfärdig debattör. Hon framstod dock som mest och klarast höger i hela rummet. Månne det var medvetet, en plan för att sno högerröster som föredrar klara högervärderingar, också om de är av det äldre slaget. Men är man ett så litet parti ska man inte ha röda linjer, det är korkat. I själva verket är ALLA röda linjer korkade i politiken.
Dadgostar var en katastrof. Inte för mig, för mig spelar det ingen roll, men för sitt parti. Skulle det vara ett annat land och en annan tid hade nog en enkelbiljett till Sibirien stått näst på tur. Det var inte bara snyfteriet, hon var den enda som inte behärskade de politiska frågorna.
Magdalena Andersson var sig själv. Sammanbiten, saklig, träig, litet tråkig, stabil, pålitlig. Hon är ingen bra debattör, eller rättare sagt så är hon inte det under såna här omständigheter (jag har sett henne i riksdagen, där är hon emellanåt helt lysande). Det som hände flera gånger var att kristersson kom med nån halvhysterisk anklagelse och så rättade Andersson honom avmätt, som en skolmamsell. Det tror jag biter stenhårt på osäkra väljare. Om jag måste välja mellan henne och Ulf Kristersson som statsminister så väljer Magdalena Andersson hundra gånger av hundra. Inte för sossepolitiken, utan för att jag kan lita på att hon sätter Sverige först, alltid. Vad gäller Kristersson så kan jag lita på att han sätter Kristersson först, alltid. Sånt skit lämpar sig inte för statsministerposten.
- - -
Där har du min resumé av kvällen. Jag försökte titta på debatten med "jag har inte kunnat bestämma mig"-ögon, men det var litet svårt. Jag tror dock, precis som experterna säger, att skrämselpropaganda och smutskastning inte fungerar när det gäller osäkra väljare. Det ökar bara osäkerheten, och det gillar de inte och röstar därför oftas precis tvärtom. I det avseendet tror jag faktiskt att oppositionen drog det längre strået i kväll, trots Dadgostar. Mohamsson, Kristersson och Åkesson var väldigt anklagande. Busch var betydligt smartare, men det var också Lind, Thand Ringqvist och Andersson. Så knapp vinst för oppositionen, enligt mig.