2026-09-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Sex kronor till att börja med och på sikt har Miljöpartiet tidigare gått ut med att man vill se bensinpriser på 40/50kr, med årliga höjningar.

Kan det vara så att Miljöpartiets väljare har börjat att förstå att höga bensinpriser kommer slå hårt på samhället? Inflationen kommer sticka iväg och allt ifrån mat, varor och tjänster kommer bli dyrare. Det kommer drabba alla.

När vi även vet att Sveriges inte gör något globalt klimatavtryck så är denna bensinhöjning enbart en pungspark mot hela Sveriges befolkning.

Vad tror ni?

https://www.tv4.se/artikel/4lEtVYL5pNdnv2SXu42Fk9/efter-bensinbeskedet-mp-rasar-i-opinionen?app_name=expressen&app_version=10.0.18&a pp_id=se.expressen.launcher
[/quote]
Skriv bränslepriserna, dieselpriset kommer ju att öka minst lika mycket. Och med tanke på att lastbilar, traktorer och andra arbetsfordon går på just diesel så kommer det att driva upp inflationen och räntorna till rekordnivåer vilket är MPs paradgren.
Citera
2026-09-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
De kan ju inte införa det om de inte får med sig övriga. De har motionerat om det ett flertal gånger.
Och därför kommer det aldrig att bli verklighet, eftersom att MP varken kan få majoritet eller tillräckligt med stöd för att införa något sådant.
Citera
2026-09-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Och därför kommer det aldrig att bli verklighet, eftersom att MP varken kan få majoritet eller tillräckligt med stöd för att införa något sådant.
Det jag adresserade var ditt påstående att de inte gör något för att det ska bli så, vilket är felaktigt. De jobbar för det.
Citera
2026-09-11, 22:40
Medlem
Citat:
Det jag adresserade var ditt påstående att de inte gör något för att det ska bli så, vilket är felaktigt. De jobbar för det.
Jag tittar på resultatet, från ett parti som suttit i regering i 16 år. Om du sen tycker att det är bra nog att inte lyckas få igenom något man lovat i 16 år så får du stå för det, jag håller inte med om det och menar att det inte är tillräckligt. Det är högre sannolikhet att Örebropartiet lyckas få igenom avgiftsfri taxa i Örebro Län.
Citera
2026-09-11, 22:40
Medlem
Sinraths avatar
Om vissa saker blir billigare för mig som konsument men inget av det finansieras utan lån, har jag inte bara skjutit mig själv i foten längre fram i tiden? Det bara ökar effekten av katastrofen när allt krashar. Samma som med USAs skulder uppnår triljoner. Till slut slår skiten i fläkten och det blir stor kollaps.
Citera
2026-09-11, 22:42
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Kognitiv förmåga och kasta bort sin röst på AfS 0,7 % lirar inte så bra. Men det är klart att om man bara röstar a emotionella skäl och gillar AfS så går det ju ihop.

Att lita på massmediala opinionsundersökningar är sällan det smartaste av val. Med det sagt tror jag knappast att AfS når riksdagen, men om de når 1% så är de nära nog garanterade en plats i nästa riksdag, då rådande fortsatt import av ca 100 000 blattar om året under rådande Tidö-regering inte kan generera i någonting annat än fortsatta etniska motsättningar. Grattis, Sverige, om ni måste känna piskan innan ni inser att den trojanska hästen sedan länge redan spritt sin usla säd över landet.

AfS kommer att nå riksdagen, och då det antagligen inte sker i år kan jag ändå garantera att de finner sig där 2030. Du kan citera mig då, och bekräfta att jag hade rätt.
Citera
2026-09-11, 22:52
Medlem
Sjukaste måste ändå vara att de har 4-5% som röstar på de, i synnerheten vita heterosexuell män...
Citera
2026-09-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Att lita på massmediala opinionsundersökningar är sällan det smartaste av val. Med det sagt tror jag knappast att AfS når riksdagen, men om de når 1% så är de nära nog garanterade en plats i nästa riksdag, då rådande fortsatt import av ca 100 000 blattar om året under rådande Tidö-regering inte kan generera i någonting annat än fortsatta etniska motsättningar. Grattis, Sverige, om ni måste känna piskan innan ni inser att den trojanska hästen sedan länge redan spritt sin usla säd över landet.

AfS kommer att nå riksdagen, och då det antagligen inte sker i år kan jag ändå garantera att de finner sig där 2030. Du kan citera mig då, och bekräfta att jag hade rätt.

Har du något som backar ditt påstånde?

Här får du lite statistik :

Riksdagsvalet 2018 20 290 0,31 %
Riksdagsvalet 2022 16 646 0,26 %

Det finn absolut inte en chans att de når 1%, antagligen gör det ett sämre val än förra årat och kanske får 10 000 röstar. AFS är statistiskt ett sjunkande skepp.

Kasta inte bort din röst på sånt här skit. Det är en röst på vänstern.
Citera
2026-09-11, 23:25
Medlem
Tråkigt att det finns så många barnungar i vuxen ålder, som inte törs ta ansvar och inte törs tänka framåt.
1. Klimatkrisen är på riktigt och dom som säger något annat. Ja det är som att prata om ifall jorden är ett klot eller ej. Den som kan läsa en termometer vet. Så enkelt är det.
2. Låga bränslepriser (fossila brännslen) kan inte minska koldioxidutsläppen. Bränsleförsäljningen har gått upp visar det sig
3. Livet kan inte jämt vara bekvämt. Enkla beslut, hårt liv eller kanske inget liv. Det här en fajt vi måste ta. Speciellt i Sverige är det just bilismen som numer står för det allra mesta av koldioxidutsläppen.
4. Sverige har inte lägst koldioxidutsläpp i världen. Vi ligger över världsgenomsnittet. Vi ligger väl i och för sig bra till jämfört med Nordamerika och västeuropa men världen är betydligt större än så. Värst i klassen är som väntat oljeproducerande arabstater och så Indien
5. SD antar jag, började säga att andra länder, som släpper ut så mycket mer koldioxid än oss, ska minska sina utsläpp. Låter bra i någon sekund tills jag upptäcker att det bara slutar där. Hur är det tänkt att vi ska få andra länder att minska sina utsläpp? Ska vi säga till dom bara och så minskar de sina utsläpp? Kommer inte att hända. Förresten vem lyssnar på Sverige när vi ökar våra egne utsläpp? Många länder kritiserar oss för att vi ökar våra utsläpp, så det verkar inte funka.

Nä det funkar inte med Europas lägsta brännslepriser. Väx upp gott folk. Brännslepriset måste upp och reduktionsplikten med. Vi får mildra brännslesmällen på något annat sätt. Jag vill leva imorgon också och ber inte om ursäkt för det.

Tidöalliansen är för övrigt en samling miljöbusar.
Senast redigerad av GrevePlasma 2026-09-11 kl. 23:32.
Citera
2026-09-11, 23:34
Medlem
Citat:
MP vill införa sverigekortet, vilket kommer göra det dramatiskt billigare att åka kollektivt.

Kollektivtrafik är väldigt begränsad i mindre byar på landet.
Citera
2026-09-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Kollektivtrafik är väldigt begränsad i mindre byar på landet.
Så är det, men det är också något som MP vill fixa.
Citera
2026-09-11, 23:44
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Sex kronor till att börja med och på sikt har Miljöpartiet tidigare gått ut med att man vill se bensinpriser på 40/50kr, med årliga höjningar.

Kan det vara så att Miljöpartiets väljare har börjat att förstå att höga bensinpriser kommer slå hårt på samhället? Inflationen kommer sticka iväg och allt ifrån mat, varor och tjänster kommer bli dyrare. Det kommer drabba alla.

När vi även vet att Sveriges inte gör något globalt klimatavtryck så är denna bensinhöjning enbart en pungspark mot hela Sveriges befolkning.

Vad tror ni?

https://www.tv4.se/artikel/4lEtVYL5pNdnv2SXu42Fk9/efter-bensinbeskedet-mp-rasar-i-opinionen?app_name=expressen&app_version=10.0.18&a pp_id=se.expressen.launcher
[/quote]
Några 40-50 kronor lär det inte bli. Vi vet ju redan från början att efter EU:s nya dekret kommer den automatiska höjningen att bli 3-4 kronor. Sedan återstår att se vad de förhandlar fram men inget av de andra partierna vill nog göra fler höjningar. Det talades ju till och med från nån på den rödgröna sidan att lägga sig ovanför miniminivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in