Citat:
Ursprungligen postat av
kulturkrieg365
Wutt.. facket??? Som sagt jag har jobbat länge inom privat sektor, aldrig ens hört talas om att nån av våra nyanställda ens andas nåt om facket...
Jobbar på ett börsnoterat företag som har 10k + anställda
Haha du är rolig du kompis.
Är det du vill ha sagt att du hellre anställer en människa med högre lönekrav bara för att den har utbildning även fast utbildningen är helt irrellevant/utdaterad för uppgiften, trots att produktiviteten blivit densamma (eller t.om högre) om du valt en människa utan utbildning men som insett att det går snabbare o såga ner ett träd med maskin än för hand eller vad är det egentligen du argumenterar för?
Min grundargumentation består fortfarande i att sjunkande pisa-resultat inte nödvändigtvis behöver vara någonting negativt. Mycket på grund av att datorer/chatbotar/ai redan sprungit förbi människan inom många områden och att den inom några år är oss överlägsen inom i princip allt.
Jag förstår däremot såklart din grundtanke om att en utbildning är ett bevis på att du faktiskt slutför saker osv men det kommer naturligtvis också förändras. Vem i sitt sinnes fulla bruk lägger värde i att någon lagt flera år på o memorera t.ex hela Sveriges rikes lagbok när en högstadieungdom med en mobiltelefon löser juridiska ärenden lika snabbt?
Vad ska en ungdom idag satsa på att utbilda sig till, eller drömma om när i princip alla yrken som kräver "högre" utbildning förmodligen kommer vara ersatta (till stor del) av datorer inom några få år? Många verkar tänka att arbetarna bara blir effektivare men vad det innebär är i slutändan att det krävs färre på varje arbetsplats. Jämför ett skogsbruk idag med ett för 100 år sen så kanske man får ett hum om förändringen som sker inom 10 år.
Lägg därtill på oron i omvärlden som ungar/ungdomar matas med i betydligt högre grad idag än för säg 10-år sen med klimathotet, världskrig, pandemier osv.
Man kan försöka ignorera eller motverka AI/maskininlärning om man vill och låtsas som det regnar men är man inte snabb på bollen i denna "AIstruella revolutionen" står man snart med byxorna nere oavsett vilken bransch man är inom.
Som jag skrev i tidigare inlägg så behöver utbildningen utvecklas och ta detta i rejäl beaktning, vad kommer vara värdefullt och behövas när ren "faktakunskap" blir i praktiken värdelös?