2026-09-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Det stora problemet är för hög invandring, oengagerade föräldrar och för lite bokläsning.

Det borde alla politiker ta sig en fundering på.
Hur fan ska dom kunna läsa Dom kör ju med kilskrift, klottern, bokmärken å sånt fortfarande!
Citera
2026-09-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Nedgången fanns i de flesta skolor runt landet, även de utan invandrare. Och nedgången finns över hela världen där man släppt in mobilerna i skolan och där man tagit från auktoriteten och autonomin( du får gärna googla dessa begrepp) att undervisa och sätta betyg.
Du får gärna berätta vilka de skolor som är invandrar fria finns dom IRL ?
Citera
2026-09-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSaInteJag
Nu har jag inte kollat just PISA-mätningen men om man försöker göra en analys av resultaten för nationella proven för årskurs 9 kan man tyda en del saker. Jag gissar mig till att samma tendenser visas även i PISA.

Botkyrka har 15,5 i engelska, 11,2 i matematik och 13,3 i svenska i genomsnittlig betygspoäng.
Danderyd har 18,3 i engelska, 15,4 i matematik och 16,4 i svenska i genomsnittlig betygspoäng.
Lidingö har 17,7 i engelska, 16,4 i matematik och 15,1 i svenska i genomsnittlig betygspoäng.
Källa: skolverket.se

Botkyrka har 52,8% elever med utländsk bakgrund och kostnaden per elev uppgår till 146 747kr.
Danderyd har 20,3% elever med utländsk bakgrund och kostnaden per elev uppgår till 135 411kr.
Lidingö har 17,4% elever med utländsk bakgrund och kostnaden per elev uppgår till 130 348kr.
Källa: skolkoll.se

Botkyrka har lägre betyg på de nationella proven i samtliga ämnen.
Botkyrka har större andel elever med utländsk bakgrund.
Botkyrka har högre kostnad per elev.

Någon som vill dra några slutsatser?
Är det bögarna eller Såzzarnas fel attman byggt bostäder för röstboskap ?
Citera
2026-09-11, 18:18
Medlem
Citat:
Tur att du inte ägnar dig åt generaliseringar i ditt argumenterande, för då hade man nog inte tagit dig på allvar.

Så du tror att det är annorlunda? Vad ligger HP-snittet på för lärarutbildningen?
Hur många som blir lärare kunde välja bort att bli läkare?
Hur många sitter sen på Reddit och diverse sociala medier och skriver att de hatar sitt jobb?
Att de förväntat sig att barn ska vara självgående robotar som sitter tyst och tindrar åt deras ChatGpt-lektioner?
Citera
2026-09-11, 18:36
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturkrieg365
Wutt.. facket??? Som sagt jag har jobbat länge inom privat sektor, aldrig ens hört talas om att nån av våra nyanställda ens andas nåt om facket...

Jobbar på ett börsnoterat företag som har 10k + anställda

Haha du är rolig du kompis.

Är det du vill ha sagt att du hellre anställer en människa med högre lönekrav bara för att den har utbildning även fast utbildningen är helt irrellevant/utdaterad för uppgiften, trots att produktiviteten blivit densamma (eller t.om högre) om du valt en människa utan utbildning men som insett att det går snabbare o såga ner ett träd med maskin än för hand eller vad är det egentligen du argumenterar för?

Min grundargumentation består fortfarande i att sjunkande pisa-resultat inte nödvändigtvis behöver vara någonting negativt. Mycket på grund av att datorer/chatbotar/ai redan sprungit förbi människan inom många områden och att den inom några år är oss överlägsen inom i princip allt.

Jag förstår däremot såklart din grundtanke om att en utbildning är ett bevis på att du faktiskt slutför saker osv men det kommer naturligtvis också förändras. Vem i sitt sinnes fulla bruk lägger värde i att någon lagt flera år på o memorera t.ex hela Sveriges rikes lagbok när en högstadieungdom med en mobiltelefon löser juridiska ärenden lika snabbt?

Vad ska en ungdom idag satsa på att utbilda sig till, eller drömma om när i princip alla yrken som kräver "högre" utbildning förmodligen kommer vara ersatta (till stor del) av datorer inom några få år? Många verkar tänka att arbetarna bara blir effektivare men vad det innebär är i slutändan att det krävs färre på varje arbetsplats. Jämför ett skogsbruk idag med ett för 100 år sen så kanske man får ett hum om förändringen som sker inom 10 år.

Lägg därtill på oron i omvärlden som ungar/ungdomar matas med i betydligt högre grad idag än för säg 10-år sen med klimathotet, världskrig, pandemier osv.
Man kan försöka ignorera eller motverka AI/maskininlärning om man vill och låtsas som det regnar men är man inte snabb på bollen i denna "AIstruella revolutionen" står man snart med byxorna nere oavsett vilken bransch man är inom.

Som jag skrev i tidigare inlägg så behöver utbildningen utvecklas och ta detta i rejäl beaktning, vad kommer vara värdefullt och behövas när ren "faktakunskap" blir i praktiken värdelös?
Senast redigerad av GanjaFarfar 2026-09-11 kl. 19:05.
Citera
2026-09-11, 19:28
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Du får gärna berätta vilka de skolor som är invandrar fria finns dom IRL ?
Jag talar om när det började. Tror du att det började i år?
Citera
2026-09-11, 19:30
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Så du tror att det är annorlunda? Vad ligger HP-snittet på för lärarutbildningen?
Hur många som blir lärare kunde välja bort att bli läkare?
Hur många sitter sen på Reddit och diverse sociala medier och skriver att de hatar sitt jobb?
Att de förväntat sig att barn ska vara självgående robotar som sitter tyst och tindrar åt deras ChatGpt-lektioner?
Många lärare i skolan har jobbat mer än tjugo år. Långt in på nittiotalet var det lika svårt att komma in på ämneslärarutbildningar som det var på läkarutbildningar.
Citera
2026-09-11, 20:08
Medlem
Det borde väl finnas statistik per skola...

Då kunde man visa skillnaden mellan de vinstdrivna friskolorna (som är så hatade) och de kommunala skolorna och till slut se vilken modell som presterar bäst...

Finns det någon sådan statistik?
Citera
2026-09-11, 20:43
Medlem
Citat:
Jag talar om när det började. Tror du att det började i år?
Det började med massinvandring i Såssarnas regi & laga regler som var helt åt hellvete...osv
SD kom in och började få fason på det, Men det kan vara för sent på Söndag!
MP & VPK Är samma skrot bara en uppdelning med samma agenda för att vinna fler mandat under dom korkade Såssarna för att förininta Sverige & Svenskarna och ta över med sin slogan "allt åt alla" man undrar bara vem som ska betala då dom inte drar ihop ett skit själva?
Senast redigerad av Bajsolle2 2026-09-11 kl. 20:55.
Citera
2026-09-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingen75
Det borde väl finnas statistik per skola...

Då kunde man visa skillnaden mellan de vinstdrivna friskolorna (som är så hatade) och de kommunala skolorna och till slut se vilken modell som presterar bäst...

Finns det någon sådan statistik?

Statistik finns men jag har inte lyckats hitta något som verkligen kan hjälpa mig att räkna fram snittet. Däremot snittet på snittet där jag inte tar hänsyn till hur många elever som går i skolan per ort utan bara tittar på det genomsnittliga resultatet för enskild respektive kommunal skola per ort och sedan snittet av dem.
Det finns därmed en viss osäkerhet i siffran men jämför man enskilda och kommunala skolor så är snittet för senaste nationella proven för niondeklassare enligt nedan:

Engelska
Enskild skola: 16,4
Kommunal skola: 15,1

Matematik
Enskild skola: 12,0
Kommunal skola: 10,3

Svenska
Enskild skola: 13,6
Kommunal skola: 12,3

Citera
2026-09-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Är det du vill ha sagt att du hellre anställer en människa med högre lönekrav bara för att den har utbildning även fast utbildningen är helt irrellevant/utdaterad för uppgiften, trots att produktiviteten blivit densamma (eller t.om högre) om du valt en människa utan utbildning men som insett att det går snabbare o såga ner ett träd med maskin än för hand eller vad är det egentligen du argumenterar för?

Min grundargumentation består fortfarande i att sjunkande pisa-resultat inte nödvändigtvis behöver vara någonting negativt. Mycket på grund av att datorer/chatbotar/ai redan sprungit förbi människan inom många områden och att den inom några år är oss överlägsen inom i princip allt.

Jag förstår däremot såklart din grundtanke om att en utbildning är ett bevis på att du faktiskt slutför saker osv men det kommer naturligtvis också förändras. Vem i sitt sinnes fulla bruk lägger värde i att någon lagt flera år på o memorera t.ex hela Sveriges rikes lagbok när en högstadieungdom med en mobiltelefon löser juridiska ärenden lika snabbt?

Vad ska en ungdom idag satsa på att utbilda sig till, eller drömma om när i princip alla yrken som kräver "högre" utbildning förmodligen kommer vara ersatta (till stor del) av datorer inom några få år? Många verkar tänka att arbetarna bara blir effektivare men vad det innebär är i slutändan att det krävs färre på varje arbetsplats. Jämför ett skogsbruk idag med ett för 100 år sen så kanske man får ett hum om förändringen som sker inom 10 år.

Lägg därtill på oron i omvärlden som ungar/ungdomar matas med i betydligt högre grad idag än för säg 10-år sen med klimathotet, världskrig, pandemier osv.
Man kan försöka ignorera eller motverka AI/maskininlärning om man vill och låtsas som det regnar men är man inte snabb på bollen i denna "AIstruella revolutionen" står man snart med byxorna nere oavsett vilken bransch man är inom.

Som jag skrev i tidigare inlägg så behöver utbildningen utvecklas och ta detta i rejäl beaktning, vad kommer vara värdefullt och behövas när ren "faktakunskap" blir i praktiken värdelös?

Detta borde vårt val handla om, det ger jag dig. Googla AGI och ASi..
Citera
2026-09-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSaInteJag
Statistik finns men jag har inte lyckats hitta något som verkligen kan hjälpa mig att räkna fram snittet. Däremot snittet på snittet där jag inte tar hänsyn till hur många elever som går i skolan per ort utan bara tittar på det genomsnittliga resultatet för enskild respektive kommunal skola per ort och sedan snittet av dem.
Det finns därmed en viss osäkerhet i siffran men jämför man enskilda och kommunala skolor så är snittet för senaste nationella proven för niondeklassare enligt nedan:

Engelska
Enskild skola: 16,4
Kommunal skola: 15,1

Matematik
Enskild skola: 12,0
Kommunal skola: 10,3

Svenska
Enskild skola: 13,6
Kommunal skola: 12,3

Orsaken till att det finns Friskolor t.o.m Allah skoler är att Svenskarna flytt invandrarna så gått det går och att t.ex Muhamedanerna inte vill integrera sig i den slappa stadskolan Såssarna skapat där läraren har noll pondus och inte får ryta till eller omplacera buset i s.k Obs klasser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in