2026-09-11, 10:26
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Klart det finns en vinst med att studenter examineras, tar sig någon tex bara igenom en halv ingenjörsutbildning är ju det inget värt och pengar i sjön för lärosäten och samhället.
Men färstår du verkligen inte hur illa det är när högskolan/universitetet får betalt efter hur många som får ett G.

Du måste väl ändå förstå att det finns alltså en kalkyl på att så många måste få ett G för att skolan skall gå runt.
Citera
2026-09-11, 10:34
Medlem
Om elever fick en lön baserad på närvaro, skötsamhet, kunskap och engagemang samt testresultat så skulle det nog kunna hända saker rent PISA-mässigt.
Sedan så klart skolmiljö, lärartäthet, läromaterial också centralt.
Citera
2026-09-11, 10:41
Medlem
Allt bottnar i den ansvarslösa slapphänta invandring Sossarna ligger bakom från tredje världen framförallt som bara vill läsa en bok med konstiga tecken.
Citera
2026-09-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Samma tendens märks i alla OECD-länder.

Beror det på invandringen?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pisa-resultaten-presenteras/

Givetvis. Kusingifte är inte främjande för IQ nivå.
Citera
2026-09-11, 10:56
Medlem
Det stora problemet är för hög invandring, oengagerade föräldrar och för lite bokläsning.

Det borde alla politiker ta sig en fundering på.
Citera
2026-09-11, 11:28
Medlem
Public Enemys avatar
Det skulle vara intressant att se om det är någon skillnad på pisa testet mellan friskoleelever och de som gått i kommunala skolor.
Citera
2026-09-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Håller med, det är en del av problemet att man tjäna grova pengar på att locka till sig elever.
Detta gör att mycket pengar går åt till reklam, volket skulle kunna användas till lärare etc.
Dessutom lockar det till glädje betyg, de har visat sig tydligt att vissa skolor har elever som klarar sig sämre jämfört med elever från andra skolor med samma betyg när de går vidare i utbildningssystemet.
Tillsamans med fler otrygga elever med stora kulturskillnader och den almänna trenden att inte läsa och att hämta allt med AI, gör att kunskapsnivån hos dagens ungdommar faller drastiskt.

Ärligt talat tror jag resultaten beror på skitdåliga lärare i Sverige, även utomlands. Inte för att de historiskt har varit några pedagogiska genier, men dagens lärare verkar mest låta ChatGpt ta fram hela lektionen, ha 75 i IQ och hata barn och ungdomar.
Skärmtiden är ännu en negativ grej, att barn inte läser böcker för att föräldrarna inte har böcker hemma och läser själva.
Det spelar ingen roll om man anställer fler lärare om man anställer folk som är dumma i huvudet, direkt olämpliga och är allmänt ointresserade av kunskap. Vad ligger HP-snittet på för lärarutbildningen?
Ett grundkrav för att få bli lärare borde ju vara kunskapstörst, att den som själv vill bli lärare älskar att lära sig saker och är allmänbildad, läser på fritiden, deltar i kurser osv.
Det verkar ju många gånger vara rena idioter det handlar om, som blivit lärare för att de vill ha så hög lön de kan få med den hjärna de har, samt en trygg anställning och långa ledigheter.
Citera
2026-09-11, 12:14
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Allt bottnar i den ansvarslösa slapphänta invandring Sossarna ligger bakom från tredje världen framförallt som bara vill läsa en bok med konstiga tecken.
Nedgången fanns i de flesta skolor runt landet, även de utan invandrare. Och nedgången finns över hela världen där man släppt in mobilerna i skolan och där man tagit från auktoriteten och autonomin( du får gärna googla dessa begrepp) att undervisa och sätta betyg.
Citera
2026-09-11, 12:16
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Ärligt talat tror jag resultaten beror på skitdåliga lärare i Sverige, även utomlands. Inte för att de historiskt har varit några pedagogiska genier, men dagens lärare verkar mest låta ChatGpt ta fram hela lektionen, ha 75 i IQ och hata barn och ungdomar.
Skärmtiden är ännu en negativ grej, att barn inte läser böcker för att föräldrarna inte har böcker hemma och läser själva.
Det spelar ingen roll om man anställer fler lärare om man anställer folk som är dumma i huvudet, direkt olämpliga och är allmänt ointresserade av kunskap. Vad ligger HP-snittet på för lärarutbildningen?
Ett grundkrav för att få bli lärare borde ju vara kunskapstörst, att den som själv vill bli lärare älskar att lära sig saker och är allmänbildad, läser på fritiden, deltar i kurser osv.
Det verkar ju många gånger vara rena idioter det handlar om, som blivit lärare för att de vill ha så hög lön de kan få med den hjärna de har, samt en trygg anställning och långa ledigheter.
Det låter som ett jobb för dig, lätt och säkert. Sök in!
Citera
2026-09-11, 12:36
Medlem
Nu har jag inte kollat just PISA-mätningen men om man försöker göra en analys av resultaten för nationella proven för årskurs 9 kan man tyda en del saker. Jag gissar mig till att samma tendenser visas även i PISA.

Botkyrka har 15,5 i engelska, 11,2 i matematik och 13,3 i svenska i genomsnittlig betygspoäng.
Danderyd har 18,3 i engelska, 15,4 i matematik och 16,4 i svenska i genomsnittlig betygspoäng.
Lidingö har 17,7 i engelska, 16,4 i matematik och 15,1 i svenska i genomsnittlig betygspoäng.
Källa: skolverket.se

Botkyrka har 52,8% elever med utländsk bakgrund och kostnaden per elev uppgår till 146 747kr.
Danderyd har 20,3% elever med utländsk bakgrund och kostnaden per elev uppgår till 135 411kr.
Lidingö har 17,4% elever med utländsk bakgrund och kostnaden per elev uppgår till 130 348kr.
Källa: skolkoll.se

Botkyrka har lägre betyg på de nationella proven i samtliga ämnen.
Botkyrka har större andel elever med utländsk bakgrund.
Botkyrka har högre kostnad per elev.

Någon som vill dra några slutsatser?
Citera
2026-09-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det låter som ett jobb för dig, lätt och säkert. Sök in!

Man ska väl vara intresserad? Det är ju just lätt och säkert som är anledningen till att PISA-resultaten ser ut som de gör. Jag har inte utbildat mig till lärare för att jag inte vill jobba som lärare. Problemet är ju att de som utbildar sig till lärare inte heller vill jobba som lärare, utan gör det för att de inte kan bli något annat.
Citera
2026-09-11, 15:39
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Man ska väl vara intresserad? Det är ju just lätt och säkert som är anledningen till att PISA-resultaten ser ut som de gör. Jag har inte utbildat mig till lärare för att jag inte vill jobba som lärare. Problemet är ju att de som utbildar sig till lärare inte heller vill jobba som lärare, utan gör det för att de inte kan bli något annat.
Tur att du inte ägnar dig åt generaliseringar i ditt argumenterande, för då hade man nog inte tagit dig på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in