2026-09-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag tycker lotsens advokat var riktigt vass, betydligt smartare än både kaptenens advokat och åklagaren tillsammans..

Ja, han var helt klart flera snäpp över de andra två, utan tvekan.

Han visste också att lägga tyngden i sitt försvar på precis rätt punkt, att väcka tvivel. Där kunde han väl iofs gjort en del mer, men helt klart är han den som gjort bäst ifrån sig i den här rättegången hittills, han får i alla fall godkänt
Senast redigerad av Veridictores 2026-09-11 kl. 17:37.
Citera
2026-09-11, 17:14
Medlem
Citat:
Du kan läsa mitt svar till Veri istället, du inkluderas i den skaran

Jag läser alla inlägg i tråden och är till skillnad från andra behäftad med enkel slutledning.
Så du behöver inte anstränga dig för att förklara dig.
Citera
2026-09-11, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, han var helt klart flera snäpp över de andra två, utan tvekan.

Att visste också att lägga tyngden i sitt försvar på precis rätt punkt, att väcka tvivel. Där kunde han väl iofs gjort en del mer, men helt klart är han den som gjort bäst ifrån sig i den här rättegången hittills, han får i alla fall godkänt

Kaptens advokat får inte godkänt, han kunde gjort mer. Von Reis är Von Reis...
Citera
2026-09-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Inte oväntat givet det korta fängelsestraff han ev står inför och redan häktats en tid.
Tyder på att det kanske inte ses som grovt.
Men fällande dom ringa mycket möjligt.
Återstår att se om några veckor.

Ps. Mitt svammel inte hälften så mycket som ditt under trådens liv.
Ringa brott. Frågan är om det är bra eller dåligt för lotsen? För båda lär inte gå fria.
Citera
2026-09-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ringa brott. Frågan är om det är bra eller dåligt för lotsen? För båda lär inte gå fria.

Det är väl jättedåligt för lotsen, och unikt.
Många verkar ta ut någon sorts seger här, och tja. På sätt och vis kan man väl göra det om man varit emot grovt brott.
Det lär det ju inte bli, åtminstone inte för kaptenen. Sannolikt då ej heller för lotsen.

Men ringa såklart fullt möjligt.
Att bli dömd i en rättegång för oaktsamhet i sitt arbete kan aldrig vara bra tänker jag?
Citera
2026-09-11, 17:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Du verkar ha rört till det rejält
Nåväl kaptenen är släppt nu och en advokat ville att åtalet skulle ogillas.

På vilket sätt då?
Citera
2026-09-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ja Veridictores. Nog för att du kan uttrycka dig plumpt ibland - men det har man all rätt att göra med tanke på alla påhopp du fått.

Men om jag ska utse EN person som förstår sig på både fartygsjuridik och juridik i allmänhet så blir det Du

Säkerligen blir jag hatad i tråden av detta, men jag är deras motpart - för dom kräken som hoppat på dig som fegisar bakom sina skärmar - dom har ingen stake, ingen kuk och heller ingen ryggrad! Och Von Reis saknar dom första två han med för övrigt, det märkte rättens ordförande av och hon verkar ha svårt för män som saknar bollar....

Tack! Jag bemöter andra så som dom bemöter mig. Åsså kallar jag spadar för spadar. Konstigare än så är det inte

"Plumpt", det var snällt sagt

Ja, den där åklagaren har passerat sitt bäst-före-datum för länge sedan, det är helt klart. Ett riktigt pinsamt uppträdande i rätten för honom själv. Men men, har han inte bevisen så får han försöka argumentera istället. När en åklagaren får rättens domare att förklara vad en misstänkt inte sagt och avfärdar åklagarens "fråga" som egentligen är ett påstående, då har vet man att man har gått alldeles för långt. Eller ja, alla processaktörer med lite sunt förnuft förstår det, kanske jag ska säga.

Eftersom kapten nu försattes på fri fot, så är det så att säga lite extra öppet huruvida han kommer att fällas eller inte.

Det är nu rättens arbete sätter igång på allvar. Nu har de spenderat ett par dagar med att lyssna på åklagare, försvarare, misstänkta och vittnen. Nu ska de gå igenom allt detta och den bevisning som finns och avgöra om det är bevisat bortom rimligt tvivel om någon eller bägge åtalade har begått de gärningar som åklagaren åtalat dem för.

Vi får vänta dryga två veckor på domen.
Citera
2026-09-11, 17:35
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Han är i sak målsägande och behöver som sagt inte befinna sig alls i rättegångssalen.
Det är starkt att han är där, givet att hans familj blivit överkörd av de två som nu står åtalade.
Vad just du tycker är moraliskt eller inte är inte relevant.
Det här är inte mer annorlunda än något annat rättsfall när det finns målsägare och misstänkta.

Dödspappans familj är till stor del döda på grund av att han inte "ville" hålla uppsikt bakåt. Dödspappan hade kunnat undvika att behöva förlora sin fru och dotter genom att se sig om var tionde minut eller ännu mer sällan. Men åklagaren har från första stund frikänt dödspappan från allt ansvar och istället drivit FU utan iakttagande av objektivitet.

Det är detta som gör det moraliskt tveksamt att dödspappan ska åtnjuta en målsägares alla privilegier.

Dödspappan borde skämmas över sin insats den kvällen.
Citera
2026-09-11, 17:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Rederiet har med all säkerhet följt minibemanningsbeslutet från tillsynsmyndigheten. Obegripligt att detta inte finns med i FUP:en! Vill du ändra något får du vända dig till politikerna.

Det är i så fall konstigt att de förväntar sig en vakthavande och en besättningsman som utkik i vissa situationer. Men visst.

Ja, lagarna i Sverige är dåliga på att utkräva ansvar för olyckor. Det visste vi sedan innan och det understryks nu av att kaptenen av allt att döma får ett mycket lågt straff eller frias helt.

Ja, jag ser gärna att politikerna skärper lagarna, som de gjort på andra områden.
Citera
2026-09-11, 17:37
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydtoppens
Jaså, nu ändrades förutsättningarna.

Var det inte du själv som gick in i en diskussion och började rätta angående att 5 sekunder från upptäckt till undkommande skulle vara tillräckligt?

Sedan är det ingen som har hävdat att att snipan reagerade i tid utan det var en hypotetisk diskussion vad som skulle krävts för att undkomma.

Det är du som inte kan läsa innantill.
Citera
2026-09-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Dödspappans familj är till stor del döda på grund av att han inte "ville" hålla uppsikt bakåt. Dödspappan hade kunnat undvika att behöva förlora sin fru och dotter genom att se sig om var tionde minut eller ännu mer sällan. Men åklagaren har från första stund frikänt dödspappan från allt ansvar och istället drivit FU utan iakttagande av objektivitet.

Det är detta som gör det moraliskt tveksamt att dödspappan ska åtnjuta en målsägares alla privilegier.

Dödspappan borde skämmas över sin insats den kvällen.

Exakt så.

Må dödspappan för alltid leva i skam.
Citera
2026-09-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Oj, ville en advokat att klienten skulle frias? Det var ovanligt. Bra uppmärksammat!
Nja åtalet är ju inte styrkt på nå vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in