2026-09-11, 12:34
Medlem
Graavargs avatar
Jag är ingen Jimmie-boy, men också jag tyckte att det var litet roligt när han drog till med det första gången. Men sen upprepade han det flera gånger, det tyckte jag drog undan mattan för hela grejen.

I det skedet tänkte jag att det nog kommer att dyka upp i media idag, och det kommer att ältas av diverse "Jimmie-boys" i all oändlighet. Jag tyckte att Andersson fumlade med sitt svar (hon borde ha sag "nej, ...") och jag missade HELT att det kunde tolkas som sexism.

Så döm om min förvåning när jag kollar media nu på lunch och det är den stora snackisen (från en i sig medioker "debatt"). Det jag hade noterat som en liten SD-vinst har plötsligt blivit en massiv SD-förlust. Det enda jag kan skylla på är att jag är man, och att "I did not see this one coming...".

Men, men, men... det är förstås otvetydigt en miss av Åkesson. Eller fyra missar egentligen. Att kläcka det ur sig, att upprepa det för att en del i publiken skrattar (sannolikt en valturné-instinkt) och att sen inte snabbt be om ursäkt eller åtminstone förklara att det enda han gjorde var att försöka vara "litet rolig". Och att sen ännu gå till motattack, och det mot Ebba Busch (som såg sin chans till att sno litet kvinnliga röster från SD).

Hans egna anhängare gillar det säkert hur som helst, men de röstar ju redan på SD. Däremot finns det nu säkert ett antal väljare i Sverige som väljer att INTE rösta på SD, pga det lilla "skämtet".
Citera
2026-09-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Nu drar du till med en halmgubbe. Menar du att bara sexister och rasister anser att lagboken gäller?
Sveriges lagar är vårt kontrakt och den som befinner sig innanför våra gränser ska följa lagen.

Att sd hatar bögar, invandrare och kvinnor är inte kontroversiellt - det är partiets ideologiska grund och det är helt okej.
Man får hata kvinnor och bögar, man får bara inte slå och hota dem.
Det sista du skrev stämmer ju såklart inte.
Vad menar du med halmgubbe?
Jag drar till med sanningen som den är. Du kan inte förneka förfallet. Hur mycket du än försöker
Citera
2026-09-11, 12:47
Medlem
otellos avatar
Givetvis inte.
Citera
2026-09-11, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Så kan man tycka. Och Magdalena hade kunnat kalla Jimmie tjock, för det är också korrekt. Det är väl mer om vi vill ha politiker som kallar varandra såna saker.
Med tanke på allt Hönan magda kallat SD för tidigare så: Börja gråta!
Citera
2026-09-11, 13:23
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Ja hon försvarar magda.
Rent specifikt för att hon blev kallad sur eller i något annat sammanhang?
Citera
2026-09-11, 13:24
Medlem
Smegmas avatar
Hon är ju en surfitta som vurmar för sitt importerade VALBOSKAP! Vad är fel?
Citera
2026-09-11, 13:39
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Rent specifikt för att hon blev kallad sur eller i något annat sammanhang?
Ebba försvarar Maggan pga att det Åkesson sysslar med är en härskarteknik. Det hör inte hemma i debatter.
Citera
2026-09-11, 13:40
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Hon är ju en surfitta som vurmar för sitt importerade VALBOSKAP! Vad är fel?
Varför var Åkesson så sur?

Varför ler han inte och ser söt ut?
Citera
2026-09-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Det finns ett antal negativa ord och uttryck som företrädesvis används av män om kvinnor, och oftast då på ett nedlåtande sätt.

Sur, förbittrad, rabiat, hysterisk, "lilla vännen" med flera.

Orden i sig är könsneutrala, men används som sagt ofta av män om kvinnor på ett nedlåtande sätt, och då blir det faktiskt lite av en härskarteknik och ganska osmakligt.
Kan en kvinna inte vara något av dessa ord då?
Citera
2026-09-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, varför ler inte alla SD:are när Tidö nu har lyckat så bra som dom säger?

Helt klart en härskarteknik som han inte skulle pröva mot män. Han är en liten fegis som så många av oss...

Finns ingen sverigedemokrat som jag tycker verkar nice att umgås med, men Jimmie verkar ha mjuknat upp och nyanserat sin världsbild och människosyn mycket. Jag tror inte det är fejk eller teater som paranoida vänsterväljare försökt framställa det som att SD ändrat politik från rötterna på 90-talet till det högst ordinära parti de är idag. I takt med den resan har många lämnat partiet och tex startat/gått med i AFS istället. Mååånga fd SD-väljare är missnöjda med att Åkesson inte är den rasist de hoppades på.

Med det sagt så har han långt kvar till att helt vara av med den bitterhet han verkar ha haft inom sig, jag ser inte honom som en glad och vänligt inställd person heller.
Samtidigt, Magdalena Andersson tycker jag är helt dum i huvudet som är partiledare för ett parti som är syskonparti med antisemitiska terrorpartiet Fatah och alla fruktansvärda brott mot mänskligheten de begått och begår.
Som låter gängkriminella göra reklam för dem i sociala medier.
Som snackar mer om Gaza och att invandrare ska känna sig välkomna än de bryr sig om äldre som torteras av vårdpersonal i hemtjänsten och på äldreboende.
Citera
2026-09-11, 13:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag vill bara kolla tempen lite - i kvällens debatt frågade nämligen Jimmie Åkesson Magdalena Andersson varför hon är så sur hela tiden.

Nu har det omedelbart blivit ramaskri i etablerad media om detta, och till och med Ebba Busch har varit ute och sagt att det var fult av Jimmie att kalla Magda för sur och att "hon hatar när kvinnor kallas sura och att han inte borde göra sådant." Alltså så illa att en egen Tidökollega valde att ta strid om detta precis innan valet. Magdalena har sagt att hon "trodde jämställdheten kommit längre" än att kvinnor kan kallas sura.

Är det sexism att kalla en kvinna sur? Eller fråga varför hon ser sur ut? Är detta status på feminismen år 2026? Befogat, eller inte? Får man kalla kvinnor sura längre, eller får man bara säga detta om män i Sverige? Får man bara kalla män sura?

Vad anser ni? Diskutera!

Vad man än tycker om det så kommer detta knappast att locka fler kvinnliga röster till Tidö.
Citera
2026-09-11, 13:56
Medlem
.nattramn.s avatar
Är det sexistiskt att kalla en kvinna snarstucken eller irriterad?

Tydligen går det helt fint när Expressen gör det.

Citat från expressen:
Andersson är inte alls lika bekväm – hon stakar sig och framstår som snarstucken och irriterad. 
https://www.expressen.se/ledare/magdalena-anderssons--mardromskvall-i-gavle/

Det är en beskrivning hur en specifik person uppför sig.

Samtidigt har Magdalena använt ordet ovärdig både till Jimmy och ulf.

Det är väl upp till var och en av oss att tycka att Magdalena varit sur/irriterad eller Ulf och Jimmy varit ovärdig. Men har det verkligen att göra att de är män eller kvinna. Det här väl med hur de uppfattats att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in