2026-09-11, 11:29
Medlem
autostoperkas avatar
Att påstå att människor som tar sitt liv saknar empati tycker jag är fel.

En bekant till mig kastade sig framför ett tunnelbanetåg efter att ha kämpat med djup depression under många år. Hon var snäll, hjälpsam och försynt person. Depressionen var en sjukdom som plågade henne svårt, men den förändrade inte den fina människa hon egentligen var.

Vi kan nog aldrig fullt ut förstå vad som pågår i huvudet hos någon som lider så djupt. Det är en oerhörd tragedi när en människa förlorar hoppet och inte längre orkar leva.

Därför tycker jag att det känns empatilöst när fokus hamnar på att människor blev sena eller missade något viktigt. I ett sådant läge har en människa förlorat sitt liv efter ett långt lidande. Det förtjänar åtminstone eftertanke, respekt och medkänsla.
Citera
2026-09-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Att påstå att människor som tar sitt liv saknar empati tycker jag är fel.

En bekant till mig kastade sig framför ett tunnelbanetåg efter att ha kämpat med djup depression under många år. Hon var snäll, hjälpsam och försynt person. Depressionen var en sjukdom som plågade henne svårt, men den förändrade inte den fina människa hon egentligen var.

Vi kan nog aldrig fullt ut förstå vad som pågår i huvudet hos någon som lider så djupt. Det är en oerhörd tragedi när en människa förlorar hoppet och inte längre orkar leva.

Därför tycker jag att det känns empatilöst när fokus hamnar på att människor blev sena eller missade något viktigt. I ett sådant läge har en människa förlorat sitt liv efter ett långt lidande. Det förtjänar åtminstone eftertanke, respekt och medkänsla.

Det är klart känsligt. Men visst empatistörd blir man väl om man är så pass sjuk att man kastar sig framför en lokförare. Den som kör får ju i allra värsta fall de allra värsta minnesbilderna någonsin om den inte hinner blunda och börja skrika för att dämpa ljudet. Finns viss risk att denna föraren inte har hunnit blunda om det var ett genomfartståg som har upp till 160 km/h. (kan vara 100 med)
Min största medkänsla går till lokföraren i sådana fall. (även om jag tycker de är synd att folk mår dåligt)

Men de bevisar gång på gång att stationerna behöver skyddsväggar med dörrar som sthlms pendeln och metron i cph
Citera
2026-09-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elakostmacka
Jag litar mer på mig själv som satt på tåget där olyckan skedde med poliser, räddningstjänst, kamratstödjare till lokförare och ambulanspersonal på plats.. Att känna hur tåget träffar någon och hur det känns när det rullar över någon önskar jag ingen. Men vad vet jag.. kanske var det ett X2000 tåg som identifierade sig som ett öresundståg 🤦🏽‍♀️

https://www.skd.se/eslov/de-rycker-ut-nar-olyckan-sker-kamratstodjare-stottar-vid-tagolyckor/

Du minns väl om du satt på ett ö tåg eller x2000?
Citera
2026-09-11, 12:49
Medlem
greenlungss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag blir arg över sådan hänsynslöshet. Men då får man genast höra att de mår så dåligt och kan inte tänka sig för. Skitsnack, säger jag.

Då det kan konstateras att han tog sitt liv genom att slänga sig framför ett tåg så är min bedömning att han mådde rätt dåligt ändå. 👀
En rationell människa hade kanske tänkt annorlunda.

Jag utgår från att det var en impulsiv handling och inte något planerat för vem fan planerar att ta sitt liv på det sättet...
Citera
2026-09-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fborgstrom
Du minns väl om du satt på ett ö tåg eller x2000?

Absolut men trollmamman påstod att det var Öresundståget som körde på den som hoppat vilket inte var fallet. Jag har full koll på vilket tåg jag satt på
Citera
2026-09-11, 14:59
Medlem
Mikaelias avatar
Människor hoppar framför tågen flera gånger i veckan och det drabbar ofta tusentals resenärer med förseningar och strul eftersom järnvägen är komplex så sprider sig förseningar på flera andra sträckor också. Sen är det nog inte speciellt trevligt för lokförare att se någon dö mitt framför en.

Det finns så otroligt många sätt att avsluta sitt liv om man vill det så sluta för fan hoppa framför tågen om du vill dö.
Citera
2026-09-11, 15:09
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Usch va hemskt.

Säkerligen barn närvarande då också.

Vid den tiden borde barnen ha varit i skolan. Skolkande barn?
Citera
2026-09-11, 15:13
Medlem
Varför inte bara vänta?
Vi ska alla dö.

Känns lite väl drastiskt att hoppa framför ett tåg.

Hade han väntar 10-20-40-60 år så hade tiden gjort jobbet
Citera
2026-09-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Vid den tiden borde barnen ha varit i skolan. Skolkande barn?
Det beror på hur gamla de är, men förhoppningsvis var det inga barn närvarande.
Citera
2026-09-11, 15:28
Medlem
Skinnbanjomajorens avatar
Shit vilket sorgligt slut. Och vad tråkigt för människorna som bara råkade vara där i sin vardag som fick se detta. Det är inget skämt när psykiatrin säger att suicidförsöken ökar. RIP
Citera
2026-09-11, 19:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Var det en hon eller han som mördade sig själv? Förekommer olika uppgifter i tråden...
Citera
2026-09-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Var det en hon eller han som mördade sig själv? Förekommer olika uppgifter i tråden...
Det var en 17 årig tjej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in