2026-09-07, 00:29
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Hittade en äldre källa än Ola Liljedahls bok. I Salmings självbiografi, skriven tillsammans med Gerhard Karlsson, Blood, Sweat and Hockey från 1991 beskrivs händelsen, på s 100:

På s 101:

Boken finns även utgiven på svenska med namnet Blod, svett och hockey (1991) men har ej kollat den. Båda versionerna har trycks i flera upplagor.
Intressant fynd.

"When I skated out to face Canada"? Hmm.. Börje verkar minnas fel där alltså, om han inte menar typ "face the Canadian audience" eller nåt i den stilen men då är det ett konstigt sätt att uttrycka sig. När de mötte Kanada har vi ju klipp på och då var det inte ens en minuts stående ovation.

Aja nu kommer jag vara borta från flashback nån dag. Ni andra får gärna gräva vidare så återkommer jag.
Citera
2026-09-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Fattar ingenting av den sidan. Kan du ta en screenshot och ladda upp eller bara citera vad som står?

https://ibb.co/qLw9G0CZ
Citera
2026-09-07, 12:02
Medlem
Bret-Harts avatar
En annan mytbildning är från samma händelse där folk påstår att "hela taket lyfte", jo tjenare bild bevis på det tack!
Citera
2026-09-07, 16:11
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Är detta vm i autism?
Man kan ju tolka "applåden varade i fem minuter" som att den faktiskt varade i fem minuter, noll sekunder,noll tiondelar och absolut inga hundradelar.
Man kan också tolka det som att det var en rejäl applåd långt utöver det vanliga, väl värt att minnas.
Citera
2026-09-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Är detta vm i autism?
Man kan ju tolka "applåden varade i fem minuter" som att den faktiskt varade i fem minuter, noll sekunder,noll tiondelar och absolut inga hundradelar.
Man kan också tolka det som att det var en rejäl applåd långt utöver det vanliga, väl värt att minnas.

Jag är otroligt trött på folk som gör sig lustiga över den som är noga med betydelsen av ord, och kallar det autism. Det är snarare inställningen att "läsa mellan raderna", "förstå andemeningen", "se till helheten" som skapar problem. För då hittar man på egna innebörder av det som sagts eller skrivits. Det sker överallt hela tiden, både avsiktligt och oavsiktligt och det är rena skiten.

När det gäller just siffror så finns det faktiskt matematiker som tänkt efter länge och väl för att vi ska kunna prata om storheter och förstå med vilken precision de anges. Läs gärna på om det, om du vill förstå vad "fem minuter" kan betyda.
Citera
2026-09-08, 00:26
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag är otroligt trött på folk som gör sig lustiga över den som är noga med betydelsen av ord, och kallar det autism. Det är snarare inställningen att "läsa mellan raderna", "förstå andemeningen", "se till helheten" som skapar problem. För då hittar man på egna innebörder av det som sagts eller skrivits. Det sker överallt hela tiden, både avsiktligt och oavsiktligt och det är rena skiten.

När det gäller just siffror så finns det faktiskt matematiker som tänkt efter länge och väl för att vi ska kunna prata om storheter och förstå med vilken precision de anges. Läs gärna på om det, om du vill förstå vad "fem minuter" kan betyda.
Precis så. Och som jag redan skrivit har jag en släkting med autism och är därför utredd för det och uppfyller inte ett enda kriterie. Att skriva att det rör sig om autism är nåt slags skällsord för att fakta sårar ens känslor.
Citera
2026-09-10, 09:39
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Varför tar du till skällsord?

"Jag såg det med egna ögon" Ja precis som folk skriver i tråden om Kameruns avbytarbänk.

Återigen: kolla upp Mandelaeffekten. Du verkar ha en del att lära om psykologi när du tror att man vinner ett argument genom att kalla någon "mongo"
Jag vinner debatten genom att jag satt framför TVn när det skedde i direktsändning.

T ex. Jag säger att din mamma inte existerat! När du säger emot så hävdar jag bara mandelaeffekten hehe

Du förstår... när flera säger att dom sett det du tar upp så får du nog ge dig, i annat fall kanske dom tar ifrån dig datorn på boendet.

Man oroas hur många det finns som mår oändligt dåligt i samhället. Hoppas du får hjälp snart.
Citera
2026-09-10, 11:08
Medlem
Bartman777s avatar
Det intressanta här är väl egentligen om Canada Cup 1976 egentligen spelades överhuvudtaget?
Citera
2026-09-10, 22:51
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Jag vinner debatten genom att jag satt framför TVn när det skedde i direktsändning.

T ex. Jag säger att din mamma inte existerat! När du säger emot så hävdar jag bara mandelaeffekten hehe

Du förstår... när flera säger att dom sett det du tar upp så får du nog ge dig, i annat fall kanske dom tar ifrån dig datorn på boendet.

Man oroas hur många det finns som mår oändligt dåligt i samhället. Hoppas du får hjälp snart.
Sämsta "argument" jag någonsin läst på flashback. Och återigen, försök till personpåhopp gör bara att det är du som gör bort dig. Kom med bevis eller knip käft.
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det intressanta här är väl egentligen om Canada Cup 1976 egentligen spelades överhuvudtaget?
Varför tror du inte det? Litar du inte på klippet jag lagt upp i trådstarten? Finns dessutom hela natten i stort sett mot USA på youtube men den har inte med spelarpresentationen.
Citera
2026-09-11, 05:10
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Varför tror du inte det? Litar du inte på klippet jag lagt upp i trådstarten? Finns dessutom hela natten i stort sett mot USA på youtube men den har inte med spelarpresentationen.
Tror du på månlandningen och Konspiration58 också?
Citera
2026-09-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang

Är du helt väck?

För det första är det helt omöjligt att med precision minns något sådant efter 50 år.

För det andra, du kanske har läst tråden om citatet "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"? Det är väldigt många som säger att de såg matchen när den sändes och hörde citatet, trots att det aldrig sades.

Det här är ingen debatt, men om det hade varit det, så hade du definitivt inte vunnit med det där.
Citera
2026-09-11, 14:04
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Tror du på månlandningen och Konspiration58 också?
Månlandningarna tror jag på ja. Konspiration 58 är en mockumentär om du inte visste det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in