2026-09-11, 11:57
Medlem
Ja, det är tydligen det. Polarisering även där. Men det är tur att de flesta talar om hedersvåld nu. Det är betydligt viktigare än att någon blir kränkt för att kallas sur. Och hur många gånger har Åkesson kallats för rasist och annat? Känn på jämförelsen att bli kallad sur eller rasist.
Citera
2026-09-11, 11:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Inhuman och sur är olika saker.

Du kan tex föra en inhuman politik men knappast en sur politik.

I min värld är det väl 100 ggr värre att kalla någon inhuman jämfört med sur!!!

Fast i din värld är ju det viktigaste inte vad som sägs utan av vem och till vem.
Citera
2026-09-11, 11:58
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför kan du inte svara istället? Varför tänker du att det Maggan hävt ur sig om Jimmy under alla åren för att få honom ur balans, göra honom osäker, göra honom till paria, persona non grata inte är en härskarteknik?
Då får du ta fram filmklipp på vart och ett tillfälle.

Man behöver se och höra kontext för att bedöma om det är härskartekniker du syftar på eller inte.
Citera
2026-09-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det är väl även en härskarteknik att bemöta all diskussion på ett argt och surt sätt? Testa det mot små barn och se hur de reagerar.

Eller att brunsmeta och använda reductio ad Hitlerum.
Eller att rapa ur sig att ni sänkt skatten för er själva med 6k I månaden osv?

Sossarna har svart bälte i härskartekniker och skyr inga medel för att nå makten.

Carl Oscar Bohlin belyser det på sitt gråa och byråkratiska sätt som man måste älska under många intervjuer han ger.
Citera
2026-09-11, 12:01
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det är väl även en härskarteknik att bemöta all diskussion på ett argt och surt sätt? Testa det mot små barn och se hur de reagerar.
Hur menar du att Maggan uppträdde på ett argt och surt sätt igår?

Är en kvinna som är bestämd som en man arg och sur?

Varför kunde inte Åkesson le och vara söt istället?
Citera
2026-09-11, 12:02
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Hon har kallat honom för inhuman, nazist, rasist m.m. Varför skulle inte det vara en härskarteknik?
Jag har bett dig ta fram klipp så vi kan se och höra varje tillfälle. Man måste ha kontexten för att kunna bedöma om det är härskartekniker eller inte.
Citera
2026-09-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag vill bara kolla tempen lite - i kvällens debatt frågade nämligen Jimmie Åkesson Magdalena Andersson varför hon är så sur hela tiden.

Nu har det omedelbart blivit ramaskri i etablerad media om detta, och till och med Ebba Busch har varit ute och sagt att det var fult av Jimmie att kalla Magda för sur och att "hon hatar när kvinnor kallas sura och att han inte borde göra sådant." Alltså så illa att en egen Tidökollega valde att ta strid om detta precis innan valet. Magdalena har sagt att hon "trodde jämställdheten kommit längre" än att kvinnor kan kallas sura.

Är det sexism att kalla en kvinna sur? Eller fråga varför hon ser sur ut? Är detta status på feminismen år 2026? Befogat, eller inte? Får man kalla kvinnor sura längre, eller får man bara säga detta om män i Sverige? Får man bara kalla män sura?

Vad anser ni? Diskutera!

Det är det nog men jag anser att kvinnor i allmänhet är surare än män. Tom bland barn.
Citera
2026-09-11, 12:03
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggen
Ja, det är tydligen det. Polarisering även där. Men det är tur att de flesta talar om hedersvåld nu. Det är betydligt viktigare än att någon blir kränkt för att kallas sur. Och hur många gånger har Åkesson kallats för rasist och annat? Känn på jämförelsen att bli kallad sur eller rasist.
Du kan föra en rasistisk politik men knappast en sur politik.
Citera
2026-09-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Nej. Eftersom man aldrig säger det om män som grupp eller kopplat till kön, trots att män är JÄVLIGT sura och otrevliga. Se Ulf Kristersson, Jimmie Åkesson själv osv.
(Som jag dock skrivit, jag gillar inte heller Magdalena Andersson och tycker både hon, Nooshi, Ida Gabrielsson osv. är otäcka människor).

Nja man säger väl ändå tex nu är du gubbsur osv..
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Hur menar du att Maggan uppträdde på ett argt och surt sätt igår?

Är en kvinna som är bestämd som en man arg och sur?

Varför kunde inte Åkesson le och vara söt istället?
Jag såg inte gårdagens show, jag bara reagerade på ditt påstående.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Igår stod haggan och hånlog åt Jimmie (när skolan debatterades).

Nej, jag är inte SD. Bara noterade.

Men nu är det skandal när Jimmie undrar varför hon är så sur.

Det är alltid skandal när SD gör något. Mer legitimt för andra partier. Av nån anledning behövs hackkycklingar
Citera
2026-09-11, 12:05
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
I min värld är det väl 100 ggr värre att kalla någon inhuman jämfört med sur!!!

Fast i din värld är ju det viktigaste inte vad som sägs utan av vem och till vem.
Nej.

Läs på om härskartekniker Guzman. Då kan du peka ut det direkt du blir utsatt för det och avväpna personen direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in