Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Jag vill bara kolla tempen lite - i kvällens debatt frågade nämligen Jimmie Åkesson Magdalena Andersson varför hon är så sur hela tiden.
Nu har det omedelbart blivit ramaskri i etablerad media om detta, och till och med Ebba Busch har varit ute och sagt att det var fult av Jimmie att kalla Magda för sur och att "hon hatar när kvinnor kallas sura och att han inte borde göra sådant." Alltså så illa att en egen Tidökollega valde att ta strid om detta precis innan valet. Magdalena har sagt att hon "trodde jämställdheten kommit längre" än att kvinnor kan kallas sura.
Är det sexism att kalla en kvinna sur? Eller fråga varför hon ser sur ut? Är detta status på feminismen år 2026? Befogat, eller inte? Får man kalla kvinnor sura längre, eller får man bara säga detta om män i Sverige? Får man bara kalla män sura?
Vad anser ni? Diskutera!
Kan vi börja med att bestämma vad "sexism" betyder? För det används ju i flera helt olika betydelser!
Tänkbara svar:
1. Som "rasism" (rashat) fast med sex, t ex när man hatar ett visst kön, förmodligen kvinna av nån anledning.
2. När man ska prata om sex hela tiden även om det inte passar sig. Exempel: "Jag vill inte se reklam för snygga behåar när jag åker buss, jag tycker den reklamen är sexism".
Svaret beror väl hursomhelst på om det som personen sa var avsett att handla om kön. Menar sossarna att Arga Anderssons ilska bottnar i att hon är kvinna? Sannolikt var det inte så Åkesson menade.
Eller menar de att en kvinna uppfattas som argare än hur en man uppfattas i samma situation, eftersom folk i största allmänhet hatar kvinnor? Isåfall vill jag fråga hur feministerna ska ha det, för halva tiden klagar de ju på att män dreglar över och ropar komplimanger efter kvinnor, och halva tiden påstår de tvärtom att de hatar kvinnor? Snacka om motsägelse.
Jag föreslår att feministerna löser detta problem med att börja ropa komplimanger åt oss män!