2026-09-10, 14:40
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Nej, det första man måste förstå är att du lägger oerhört mycket energi på att problematisera ukrainarnas motstånd, snarare än att kritisera den diktatur som invaderat deras land?

Sedan har man inte rätt att tänka i en diktatur. De som lever under rysk ockupation lever under en regim där oliktänkande tystas med diverse olika handlingar.

Är du medveten om detta?

Varför ska man sitta här och "kritisera diktaturen" nu? Vem får ut nåt av det?

Frågan är delvis retorisk, men ändå ärligt menad.
Citera
2026-09-10, 14:41
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
rubel=0.0099 euro
yuan =0.13 euro
renminbi 0.017 euro
birr=0.0053 euro
rupie=0.0091 euro
etc. etc.
Fyllde på:
Brasiliansk Real = 0,168 €
Egyptisk Pund = 0,0168 €
Indonesisk Rupiah = 0,000049 €
Irans Rial = 0,000000627 €
Sydafrikansk Rand = 0,053 €
Emiratisk Dirhan = 0,235 €
Citera
2026-09-10, 14:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Men hur tolkar du en Gallup (eller var det KIIS?) som säger :
Ja, till förhandling. 66% tror jag det var.
Nej på Putins villkor. ca 80% tror jag det var.

Hur tolkar du detta?

Jag förstår att du tänker på ukrainarnas bästa. Så den delen kan vi hoppa över.
Kanske omsorg om alla ryska soldater som offrar sina liv?

För det första är de där 5-7 miljonerna som jag nämnde inte med i Gallup-undersökningen.

Jag tolkar undersökningen som att Gallup är "fega"/inte vill vara för politiska. De definierar inte Putins villkor, och ofta i "landöverträdelser" så är de ospecifika. Betyder det Krim men inget annat, eller betyder det 4 oblasts , de jure?

Sen finns det en viss "jag vill ha kakan och äta den"-problematik i ukrainska befolkningen. De vill förhandla men inte ge bort något. Det skulle vara spännande med fokusgruppintervjuer för att höra hur de resonerar.

Det finns även en annan aktör som vill ha kakan och äta den. Putin, diktatorn som vi bör kritisera dagen lång här inne. Han vill förhandla men han ska ha allt han begär. Jag tror Putin gör så som en förhandlingstaktik, samt möjligen att det säger något om hur han tror kriget går. Men en ukrainier som svarar i telefon har inte samma rationale.
Citera
2026-09-10, 14:47
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
USA:s president Donald John Trump tog initiativet till samtalet och ringde upp Rysslands president Vladimir Vladimirovich Putin i tisdags den 8 september 2026.

Den ledare som ringer upp anses ofta vara den som är mest intresserad av att få till stånd en förändring eller ett möte.
Donald Trump har flera gånger öppet sagt att han ska ringa Putin för att försöka driva på i frågor som kriget i Ukraina.

Då har jag missuppfattat det hela.
Trump är i behov av en framgång inrikes i USA. Eftersom han har ett val som kan ställa till det för honom och hans förmåga att genomföra sin politik.
Det är troligen förklaring till varför han ringer så snabbt inpå den stund hans team har träffat folk från bägge grupperna.

Fann nu denna artikel om samtalet.
https://www.commonspace.eu/news/putin-and-trump-discuss-ukraine-russian-strikes-continue

Citat:
Rysslands president Vladimir Putin och USA: s president Donald Trump höll ett telefonsamtal på tisdag (8 september), med fokus på ansträngningar för att avsluta kriget i Ukraina, enligt Kreml. Samtalet ägde rum när Ryssland inledde en stor nattlig spärr mot Kiev och andra ukrainska regioner, dödade minst fem personer och skadade 25.

Kreml-medhjälparen Yuri Ushakov beskrev diskussionen som ”extremt uppriktig” och ”konstruktiv”.
Putin sade också till Trump att Ryssland inte hade några "aggressiva planer" mot Europa.
Vita huset hade inte släppt sin egen redogörelse för konversationen vid tidpunkten för rapporterna.

Moskva fortsatte att uttrycka sitt stöd för förhandlingarna. Kremls talesman Dmitrij Peskov sade att Ryssland förblev "öppet för en fredlig lösning", samtidigt som man motsatte sig deltagandet av franska, brittiska och tyska säkerhetsrådgivare i trilaterala samtal.

Men betydande skillnader kvarstår. Ryssland fortsätter att kräva ukrainska territoriella eftergifter och ett slut på västerländskt militärt stöd, villkor som Kiev har avvisat som oacceptabla. Samtidigt har Zelenskyj krävt ytterligare västerländska luftförsvarssystem, med Storbritannien och Tyskland som tillkännager planer på att tillhandahålla ytterligare Patriot-missiler.

Ser inte bra ut.
Citera
2026-09-10, 14:50
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför ska man sitta här och "kritisera diktaturen" nu? Vem får ut nåt av det?

Frågan är delvis retorisk, men ändå ärligt menad.

Jösses människa! Så det är bättre att kritisera Ukraina? Vad får du ut av det?
Citera
2026-09-10, 14:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jösses människa! Så det är bättre att kritisera Ukraina? Vad får du ut av det?

Att vi omprövar vår hållning. Människoliv, skattepengar, samt minskad risk för kärnvapenkrig är de viktigaste delarna. Dock är det ett defensivt krig från min sida, Sverige går åt fel håll.

F ö ser jag inte det som att jag kritiserar Ukraina. Jag kritiserar framför allt eliten i väst och dess kretiner, samt till viss del eliten inne i Ukraina. Jag betraktar mig som pro-ukrainska folket och vill inte att de ska bli ryssar.

Att sitta och säga att Putin är Hitler är däremot mest produktivt för ett syfte; att du ska sitta och reproducera bubblan att du är en bra människa. Putin läser inte här inne, vi skickar inte pengar till Putin som vi behöver ha kvalitetskontroll över, och det mesta av Putin-kritiken är redan känt eftersom det i vilket fall som helst tjatas i svensk media.
Citera
2026-09-10, 14:59
Medlem
Area55s avatar
Citat:
För det första är de där 5-7 miljonerna som jag nämnde inte med i Gallup-undersökningen.

Jag tolkar undersökningen som att Gallup är "fega"/inte vill vara för politiska. De definierar inte Putins villkor, och ofta i "landöverträdelser" så är de ospecifika. Betyder det Krim men inget annat, eller betyder det 4 oblasts , de jure?

Sen finns det en viss "jag vill ha kakan och äta den"-problematik i ukrainska befolkningen. De vill förhandla men inte ge bort något. Det skulle vara spännande med fokusgruppintervjuer för att höra hur de resonerar.

Det finns även en annan aktör som vill ha kakan och äta den. Putin, diktatorn som vi bör kritisera dagen lång här inne. Han vill förhandla men han ska ha allt han begär. Jag tror Putin gör så som en förhandlingstaktik, samt möjligen att det säger något om hur han tror kriget går. Men en ukrainier som svarar i telefon har inte samma rationale.

Putin: Kan mycket väl vara en klassisk rysk förhandlingstaktik. Men det ger små öppningar till kompromisser. Uppenbarligen har hans team inte heller några mandat, då de inte kommer någonstans i sina egna möten.
Troligen läser ryska gruppen de olika opinionsundersökningarna och ser själva vilka möjligheter som finns.

Rysk "Gallup"

Citat:
Fred, men på Rysslands villkor

En av de mest anmärkningsvärda förändringarna under det senaste året har skett i ryssarnas svar på frågor om den ryska armén.
I juli 2025 registrerade Levada Center stöd för ryska styrkor i Ukraina på 78%.
I juli 2026 hade siffran sjunkit med 12 procentenheter till 66 procent, den lägsta siffran sedan februari 2022.
Den statliga VTsIOM har också registrerat minskande stöd för den ryska armén i Ukraina: stödet för militären som institution uppgick till 76% i juli 2025 innan det sjönk till 65% ett år senare.

De senaste ukrainska drönarattackerna djupt inne i Ryssland kan ha drivit förändringen.
Minns att under våren och sommaren har ukrainska drönare upprepade gånger attackerat Moskva, Moskvaregionen och oljeraffinaderier över hela Ryssland, vilket orsakar allvarliga störningar i bensin- och dieselförsörjningen. Redan i maj noterade Levada en växande oro över hotet om bomber och terrorism.

Enligt Levada Center-data ökade andelen ryssar som vill ha fred snarare än en fortsättning av kriget gradvis under de första åren av Rysslands fullskaliga krig mot Ukraina och har varit stabil under det senaste året.
Sommaren 2025 sade ungefär två tredjedelar att Ryssland borde gå över till fredsförhandlingar. Andelen var ungefär desamma sommaren 2026, med förhandlingar som stöddes av 62% jämfört med 28% som gynnade fortsatta militära operationer.
De flesta respondenter stöder dock inte att göra eftergifter för att uppnå fred. Levada Center-data indikerar att endast ungefär en fjärdedel av ryssarna är villiga att acceptera eftergifter som gjorts till Ukraina och väst för att ingå ett fredsavtal, medan en majoritet tror att om konflikten inte kan lösas genom samtal, bör attacker mot Ukraina ökas.

Statsvetaren Margarita Zavadskaya föreslår att se denna uppenbara motsägelse som ett krav på "fred, men på Rysslands villkor". Ett undersökningsexperiment som genomfördes av Helsingfors universitets forskare sommaren 2025 visade att ryssarna är mer villiga att stödja ett fredsavtal om Ryssland får behålla de territorier som det har beslagtagit och Ukraina avstår från sina ambitioner för Nato-medlemskap. Med andra ord, för en betydande del av den ryska befolkningen, innebär deras önskan att avsluta kriget inte en beredskap att erkänna nederlag eller avstå från vinster från kriget.

Det är lustigt, hur lika de olika undersökningarna ligger varandra.
Det verkar också vara en framgångstaktik av Ukraina, att attackera inne i Ryssland. Om de gjort detta tidigare, hade vi kanske haft fredssamtal redan idag.
Citera
2026-09-10, 15:08
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Att vi omprövar vår hållning. Människoliv, skattepengar, samt minskad risk för kärnvapenkrig är de viktigaste delarna. Dock är det ett defensivt krig från min sida, Sverige går åt fel håll.

F ö ser jag inte det som att jag kritiserar Ukraina. Jag kritiserar framför allt eliten i väst och dess kretiner, samt till viss del eliten inne i Ukraina. Jag betraktar mig som pro-ukrainska folket och vill inte att de ska bli ryssar.

Att sitta och säga att Putin är Hitler är däremot mest produktivt för ett syfte; att du ska sitta och reproducera bubblan att du är en bra människa. Putin läser inte här inne, vi skickar inte pengar till Putin som vi behöver ha kvalitetskontroll över, och det mesta av Putin-kritiken är redan känt eftersom det i vilket fall som helst tjatas i svensk media.

Varför?
Idén om "kvalitetskontroll" är en omskrivning av att du vill sluta stödja Ukraina, vilket i praktiken skulle kunna leda till just det du inte vill – att det ukrainska folket tvingas bli ryska medborgare under ockupation.
Det finns flera som önskar detta, så du är inte unik. Putin ex talade om detta för Trump i deras samtal. Ganska givet.

Man kan också argumentera för att fördömandet av Putin handlar om att upprätthålla en internationell rättsordning, inte bara "godhetssignalering".
Själv är jag stark anhängare av att man inte ska starta krig och använda våld.
Man får få anhängare i det angripna landet och därmed borde syftet från början vara borta.
Citera
2026-09-10, 15:09
Medlem
Silfverryggs avatar
Återigen har lillskiten puttefnask ändrat sitt deadline gällande Donetsk. Nu är det kring slutet av februari som gäller. Det är det 16:e ändringen sedan putte öppnade sitt skitiga käft.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/758b4ebc-823a-4c47-9079-e5f67b44633b
Citera
2026-09-10, 15:14
Medlem
Silfverryggs avatar
Och så gnäller ryska mil.bloggers om att ryssen är tvungen att röra sig tillbaka mot hemlandet kring Lyman.
Ryska militärkanaler som rapporterar om kriget i Ukraina har medgett att Ukraina har genomfört framgångsrika motanfall i riktning mot Lyman i Donetsk-regionen.
På onsdagen beskrev militärbloggare hur situationen för de ryska styrkorna nära Lyman stadigt förvärras, och noterade att de har tvingats dra sig tillbaka från sina positioner.
Samtidigt möts Rysslands militärledning av hård kritik för att ha mörkat läget vid fronten.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012208431.html
Citera
2026-09-10, 15:26
Avstängd
Citat:
Läste du ens artikeln?

"Det är där granskningen står i dag. Den centrala frågan till Swebbtv är därför mycket enkel: Vem stod bakom den exceptionellt stora donationen – och kan Swebbtv garantera att pengarna inte hade någon direkt eller indirekt koppling till ryska intressen? Till dess att den frågan är besvarad ska ingen påstå att Ryssland betalade Swebbtv tio miljoner kronor. Men med tanke på de dokumenterade kontakterna och den ryska statens egen användning av Swebbtvs material finns det goda journalistiska skäl att fortsätta fråga var pengarna kom ifrån."

Stolle
Tror du på allvar att utgivaren för Swebbtv skulle vara okunnig om EUs sanktionsregler?
Jag tror att det mest är frågan om att du vill misskreditera källor som inte har samma åsikter som du har eller som inte följer det "officiella narrativet ".
Än så länge har vi fortfarande en viss yttrandefrihet i Sverige.
I Tyskland försöker man förbjuda ett parti som är "oliktänkande".
Citera
2026-09-10, 15:28
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

Du lever i en paradox värld uppenbarligen. Är du medveten om det?

Jag vill inte att min granne ska bli rånad, men jag vill inte att polisen eller "eliten" ska ingripa.

Nästa stycke... du drog till med vad en (ukrainsk) nasse skrek härom dagen. Vad säger det? Att du är en bra människa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in