2026-09-10, 13:37
Medlem
Beställde en vara från granngården som jag sedan avbeställde dagen efter.
De vögrar nu häva ordern och hänvisar till deras köpvillkor.

"Hur ändrar jag eller avbeställer min order?
När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen."

Är detta förenligt med konsumentköplagen?
Som jag förstått har kag rätt att avbeställa varan innan leverans och lagen är tvingande till konsumentens fördel?
Den är inte packad eller skickad

De har endast rätt att ta ut en skälig avgift.

Har jag förstått rätt?
Citera
2026-09-10, 13:44
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14

När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen."

Som jag förstått har kag rätt att avbeställa varan innan leverans och lagen är tvingande till konsumentens fördel?

Har jag förstått rätt?

Där har du svaret .. Läs det och sen fundera på vem som inte gjort rätt.
Citera
2026-09-10, 14:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Har jag förstått rätt?
Citat:
Du har i regel ångerrätt i 14 dagar när du köper något på distans, till exempel på nätet. Det står i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Reglerna ser likadana ut om du vill ångra köp inom EU, Norge, Island och Storbritannien. Här får du veta när ångerrätten gäller, hur du ångrar ditt köp och vilka undantag som finns.
Hänvisa till detta.

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/angerratt/
Citera
2026-09-10, 14:24
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Där har du svaret .. Läs det och sen fundera på vem som inte gjort rätt.

Delvis korrekt. Ett avtal (köpvillkor) är bindande MEN det är inte möjligt att avtala bort en lagtext.

Det här kokar ner i vad som står i LKL, vad som står i villkoren och huruvida de är förenliga med varandra.
Min gissning är att TS behöver berätta mer om VAD som beställts och HUR det beställts för att en oberoende part ska kunna avgöra huruvida butiken handlar korrekt eller ej
Citera
2026-09-10, 14:25
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Har jag förstått rätt?
Svaret beror på om säljaren har tagit emot beställningen eller ej. Om du får en orderbekräftelse per mejl, eller om det på annat sätt framkommer att din order är registrerad, så har de tagit emot beställningen. Då gäller följande:

”Har företaget hunnit ta del av din beställning när du ångrar dig behöver inte företaget avbryta din beställning. Då ses din beställning som bindande och du kan behöva stå för returfrakten. Vid ångerrätt behöver du betala för returfrakten om företaget uppgett det i sina villkor.”

Om inte, gäller detta:

”Har företaget inte hunnit ta del av din beställning innan du ångrar dig? Då kan du ha rätt att ta tillbaka din beställning. I sånt fall bör inte företaget skicka varan. Och du bör därför inte heller behöva betala för returfrakt. Be företaget visa att de tagit del av din beställning innan du meddelade dem att du ångrade dig. Anser du att företaget gör fel får du argumentera för det. Kontakta företaget, gärna skriftligen och spara en kopia.”

https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/2863100/kan-jag-angra-kopet-innan-leverans
Citera
2026-09-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Delvis korrekt. Ett avtal (köpvillkor) är bindande MEN det är inte möjligt att avtala bort en lagtext.

Det här kokar ner i vad som står i LKL, vad som står i villkoren och huruvida de är förenliga med varandra.
Min gissning är att TS behöver berätta mer om VAD som beställts och HUR det beställts för att en oberoende part ska kunna avgöra huruvida butiken handlar korrekt eller ej

I detta fall pellets.
Jag fick bekräftelsemail på att beställningen var mottagen och att levereranstid är 10-12 dagar.
Upptäckte dagen efter att jag beställdt fel sort och mailades dom att jag ville avbryta ordern.
De hänvisade till sina villkor och skrev att det inte gick
Inget var ännu packat eller utkörnt.
Citera
2026-09-10, 14:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hänvisa till detta.

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/angerratt/

Det betyder bara att att TS har rätt att returnera varan inom 14 dagar från att han mottagit den, precis som Granngården skriver. Inte att de är skyldiga att makulera ordern innan den är skickad.
Citera
2026-09-10, 14:42
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det betyder bara att att TS har rätt att returnera varan inom 14 dagar från att han mottagit den, precis som Granngården skriver. Inte att de är skyldiga att makulera ordern innan den är skickad.

Men det är ju det vederbörande vill; avbeställa.
Tyvärr trilska butiken (som många gör). Men det är bara att använda ångerrätten.
Citera
2026-09-10, 14:42
Medlem
Citat:
I detta fall pellets.
Jag fick bekräftelsemail på att beställningen var mottagen och att levereranstid är 10-12 dagar.
Upptäckte dagen efter att jag beställdt fel sort och mailades dom att jag ville avbryta ordern.
De hänvisade till sina villkor och skrev att det inte gick
Inget var ännu packat eller utkörnt.

Då gäller detta, som föregående postare redan meddelat:
Har företaget hunnit ta del av din beställning när du ångrar dig behöver inte företaget avbryta din beställning.
Då ses din beställning som bindande och du kan behöva stå för returfrakten. Vid ångerrätt behöver du betala för returfrakten om företaget uppgett det i sina villkor
Citera
2026-09-10, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Men det är ju det vederbörande vill; avbeställa.
Tyvärr trilska butiken (som många gör). Men det är bara att använda ångerrätten.

Ångerrätten på två pallar pellets är dock inte så rolig. 🙂
Citera
2026-09-10, 14:47
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Har jag förstått rätt?

Du kan ju börja med att citera vad lagen säger?

Eller varifrån har du fått din uppfattning? Om du inte ens har läst eller kan citera lagen du hänvisar till?

Enligt Distansavtalslagen har du 14 dagars returrätt. Du har tydligen, enligt konsumentverket, rätt att få tillbaka frakten du betalat för leverans till dig. Däremot behöver du antagligen själv bekosta leverans av varan tillbaka till säljaren.

https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/3260559/har-jag-ratt-att-fa-tillbaka-frakten-nar-jag-angrar-mitt-kop/
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-09-10 kl. 14:50.
Citera
2026-09-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du kan ju börja med att citera vad lagen säger?

Eller varifrån har du fått din uppfattning? Om du inte ens har läst eller kan citera lagen du hänvisar till?

Därav jag frågar här. För att jag inte kan.
Vad tänker du är forumet s syfte?

Men eftersom du verkar kunnig.

Hur ska jag tolka detta?7 kap. Konsumentens betalningsskyldighet och dröjsmål

Priset för varan

1 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet och omständigheterna i övrigt.

Tidpunkten för betalningen

2 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet, ska konsumenten betala när näringsidkaren kräver det, dock inte förrän varan hålls konsumenten tillhanda.

Avbeställning

3 § Om konsumenten avbeställer varan innan den har avlämnats, har näringsidkaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället får näringsidkaren kräva skadestånd enligt 7 och 8 §§.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in