2026-09-09, 16:19
Medlem
Tja, har suttit och pillat lite med en sajt för oss som av någon anledning tycker det är kul att nörda ner sig lite för mycket i Allsvenskan-tabellen.

Tanken är typ att försöka visa vad tabellen faktiskt betyder just nu, vilka som är matematiskt säkra, vilka som riskerar kval/nedflyttning, lite sannolikheter och vad som händer vid olika scenarier framåt.

https://lagetiallsvenskan.se

Har mest byggt den för att jag själv tyckte att det saknades något sånt här. Finns säkert en del kvar att slipa på, men tycker ändå den börjar bli rätt trevlig.

Om någon orkar klicka runt lite får ni gärna säga vad ni tycker, vad som funkar, vad som saknas eller vad ni hade velat se mer av. Tar gärna emot både ris och ros.
Citera
2026-09-09, 16:33
Medlem
MossadNewss avatar
Jag spyr galla på att du använder google analytics.. Därför kommer jag aldrig återvända till sidan, i övrigt såg den snygg ut.
Citera
2026-09-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Jag spyr galla på att du använder google analytics.. Därför kommer jag aldrig återvända till sidan, i övrigt såg den snygg ut.

Haha okej, jag är helt färsk på det här och satte upp Analytics för att överhuvudtaget fatta om någon använder sidan..
Har försökt göra det så snällt som möjligt dock, inget skickas om man väljer nej tack, såklart. Men tar med mig det, kanske borde köra något mindre Googleigt framöver. Tack för att du ändå kikade!
Citera
2026-09-09, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leopold1
Laget/läget - ordet i webbadressen blir två olika innebörd men har båda koppling till fotboll och behöver därför inte vara en nackdel.
Citera
2026-09-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giacomina
Laget/läget - ordet i webbadressen blir två olika innebörd men har båda koppling till fotboll och behöver därför inte vara en nackdel.

Stämmer! Har också funderat lite på det nu i efterhand. Men nu fick det bli såhär...
Citera
2026-09-09, 19:38
Avslutad
Citat:
Stämmer! Har också funderat lite på det nu i efterhand. Men nu fick det bli såhär...
Man kan stirra sig blind, ser dock ut som att du fått ihop det du eftersträvade.
Citera
2026-09-09, 22:57
Medlem
Lite svårt att se vad det här tillför jämfört med att kasta ett snabbt öga på tabellen.
Citera
2026-09-10, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Lite svårt att se vad det här tillför jämfört med att kasta ett snabbt öga på tabellen.

Tanken är väl just att försöka visa det som inte syns direkt i tabellen. Typ vad som faktiskt krävs för att bli säker, hur kval-/nedflyttningsrisken förändras och vad olika resultat gör med läget framåt.

Men jag köper poängen, om man inte fattar det direkt så behöver jag nog bli tydligare med varför sajten finns.
Citera
2026-09-10, 11:39
Medlem
Citat:
Tja, har suttit och pillat lite med en sajt för oss som av någon anledning tycker det är kul att nörda ner sig lite för mycket i Allsvenskan-tabellen.

Tanken är typ att försöka visa vad tabellen faktiskt betyder just nu, vilka som är matematiskt säkra, vilka som riskerar kval/nedflyttning, lite sannolikheter och vad som händer vid olika scenarier framåt.

Har mest byggt den för att jag själv tyckte att det saknades något sånt här. Finns säkert en del kvar att slipa på, men tycker ändå den börjar bli rätt trevlig.

Om någon orkar klicka runt lite får ni gärna säga vad ni tycker, vad som funkar, vad som saknas eller vad ni hade velat se mer av. Tar gärna emot både ris och ros.

Alltid kul med tabellnördar! :-)
Är själv en gammal inbiten tabell och resultatsnörd, som följer tabeller från Allsvenskan ned till mina lokala division 4-5 lag (!)

Extra intressant nu när det börjar dra ihop sig på riktigt i de olika divisionerna. En del lag håller man inte på men de spelar en bra och underhållande fotboll som gör att de trots allt borde hänga kvar i respektive division :-)

Vilka lag brinner du själv för i nuläget?
Citera
2026-09-10, 12:14
Medlem
Keldons avatar
Intressant. Inte för att de behövdes en till sajt med vanliga tabellen. Men nuggets som att Sirius endast behöver ett poäng till för att säkra kontraktet oavsett andra resultat eller beräkningar som att Degerfors i nuläget har 49% att klara kontraktet är jätteroliga. Verkligen en poäng med att återkomma och se hur saker ändras omgång efter omgång.
Liknande fanns på https://fivethirtyeight.com/ förr, men de verkar inte täcka allsvenskan eller fotboll alls för den delen längre.

Cookies och tekniken är jag för kass för att kommentera på.
Citera
2026-09-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Alltid kul med tabellnördar! :-)
Är själv en gammal inbiten tabell och resultatsnörd, som följer tabeller från Allsvenskan ned till mina lokala division 4-5 lag (!)

Extra intressant nu när det börjar dra ihop sig på riktigt i de olika divisionerna. En del lag håller man inte på men de spelar en bra och underhållande fotboll som gör att de trots allt borde hänga kvar i respektive division :-)

Vilka lag brinner du själv för i nuläget?

Haha, då är vi två! Idén kom faktiskt när jag satt och följde Västerås och ville förstå hur stor chans de egentligen hade att klara sig och hur nära eller långt ifrån de var.

Från början skulle det bara bli en simpel tabell, men det blev roligare och roligare ju mer statistik och scenarier jag kunde få in. Så det spårade ur lite helt enkelt =)
Citera
2026-09-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Intressant. Inte för att de behövdes en till sajt med vanliga tabellen. Men nuggets som att Sirius endast behöver ett poäng till för att säkra kontraktet oavsett andra resultat eller beräkningar som att Degerfors i nuläget har 49% att klara kontraktet är jätteroliga. Verkligen en poäng med att återkomma och se hur saker ändras omgång efter omgång.
Liknande fanns på https://fivethirtyeight.com/ förr, men de verkar inte täcka allsvenskan eller fotboll alls för den delen längre.

Cookies och tekniken är jag för kass för att kommentera på.

Tack, kul att höra! Det är precis de där små grejerna jag själv fastnade för när jag började bygga den. Från början skulle det bokstavligen bara vara en vanlig tabell. Sen började jag räkna på kontraktsläget och sannolikheter och då spårade det ur lite.

FiveThirtyEight hade jag faktiskt inte tänkt på, men ska definitivt kika på hur de gjorde!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in