Citat:
Ursprungligen postat av
Graavarg
Mängdrabatten har ju inte slopats. Det enda man fattat är ett beslut om att kanske göra det i framtiden, om möjligt.
I skrivande stund får alla brottslingar fortsättningsvis mängdrabatt, precis som förr.
Politiskt har man satt ett "måldatum" för att faktiskt slopa mängdrabatten till 2029, men Kriminalvården säger att det blir tidigast på 2040-talet om Sverige inte i rask takt bygger ut fängelserna.
Jag är 150% FÖR att mängdrabatten ska slopas, jag anser mängdrabatten vara helt vansinnig ur ett rättsperspektiv (att man får lägre straff om man begår FLER brott är rena vansinnet, det borde vara tvärtom).
Men hela Kristerssons och Tidös "mängdrabatt"-beslut är i praktiken bara ett principiellt ställningstagande, det är till 100% en LÖGN att mängdrabatten skulle ha avslutats. Inget har hänt, och OM nåt händer så är det tidigast 2029, möjligen först på 40-talet. Och under tiden hinner hur många regeringar som helst ändra på det ur praktisk synvinkel i stort sett värdelösa principbeslutet.
Som alltså är helt korrekt i sak, men som INTE leder till att mängdrabatten tas bort, överhuvudtaget. Det kräver nämligen ett HELT NYTT regeringsbeslut om att PÅ RIKTIGT avsluta mängdrabatten. Och det beslutet tas nån gång i framtiden, kanske.
Lyssna på vad Kristersson säger och jämför det med sanningen ovan. Hur fan kan man anse att en sån lögnaktig pellejöns är lämplig som statsminister för Sverige. Om man är frisk i huvudet.
Jag förstår att många vill ha en högerregering, och det är helt okej. Men jag förstår inte överhuvudtaget hur det kan finnas så många idioter här på FB som anser att Kristersson är "bra". Han är en omoralisk, lögnaktig, innehållslös, visionslös ränksmidare, utan ryggrad och beredd att säga och göra vad som helst för att själv få makten. Plockar man någon från gatan skulle Sverige med stor sannolikhet få en bättre statsminister än Kristersson. Åkesson skulle vara bättre och Busch skulle vara bättre.
Så man kan rösta på Tidö hur mycket man vill, men att påstå att Kristersson skulle vara en bra statsminister för Sverige är en fuckin' lögn.
Ja det är så dumt att man storknar. Att folk inte ser igenom denna billiga populism som leder till noll förändring i praktiken.
S och regeringen var ju överens om att mängdrabatten skulle slopas för våldtäkter och grova brott. Men då satte sig M på tvären, de ville att mängdrabatten skulle slopas för alla brott. Något som inte är genomförbart då de inte ens planerat att bygga ut fängelserna trots Kriminalvårdens larm.
Så nu blir resultatet att mängdrabatten istället KVARSTÅR för alla brott i minst 15 år! Fyfan!