2026-09-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
De vet förstås själva vad de är födda som. Annars skulle de inte vilja byta till det andra könet. Finns nog inte många som är mer medvetna om vad kön är än dem.

ja, de flesta transmänniskor eller queer uttrycker att de är ett kön som blivit född i "fel kropp" alt. de känner sig inte som nått av könen utan är en mix eller neutrala, hur man nu väljer uttrycka det.
Med andra ord DE VET vad de är. Problemet de har är att andra kräver rätten att avgöra deras kön via yttre attribut.

och tyvärr vi lever ju fortsatt i ett samhälle som lägger enorm vikt vid människors könstillhörighet, ingen ände på vad någons kön eller antagna könstillhörighet avgjort och fortfarande avgör en människas möjligheter i livet. ganska horribelt om man tar en djup fundering på det.
Citera
2026-09-09, 12:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja, de flesta transmänniskor eller queer uttrycker att de är ett kön som blivit född i "fel kropp" alt. de känner sig inte som nått av könen utan är en mix eller neutrala, hur man nu väljer uttrycka det.
Med andra ord DE VET vad de är. Problemet de har är att andra kräver rätten att avgöra deras kön via yttre attribut.

och tyvärr vi lever ju fortsatt i ett samhälle som lägger enorm vikt vid människors könstillhörighet, ingen ände på vad någons kön eller antagna könstillhörighet avgjort och fortfarande avgör en människas möjligheter i livet. ganska horribelt om man tar en djup fundering på det.
Tramsfia. Det här har man gått igenom 100 gånger, att de känner sig som något annat kön innebär inte att de är det. Bara idioti och verklighetsförnekande.

Sen säger hon som pratat mest om könstillhörighet av alla, att man pratar så mycket om könstillhörighet. Det är väl det enda du pratar om.
Citera
2026-09-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Första påsåtendet: Du har ingen aning om du känner dig som en kvinna eller inte för du vet inte hur andra kvinnor känner sig. Du känner dig som x och eftersom att du har en biologiskt kvinnlig kropp så drar du slutsatsen att det är så det känns att vara kvinna.

Om du genom ett mirakel hade kunnat hoppa in i en manlig kropp och sedan tillbaka igen till din egen kropp så hade du vetat vad skillnaden i känsla är mellan en manlig och en kvinnlig kropp. Men eftersom du är fast i en kvinnokropp så har du ingen aning. Om du påstår att du känner dig som en man så gissar du bara.

Påståendet transförespråkare gör är ju att könsidentiteten är oberoende av yttre attribut. Så även om du en gång var 50cm lång och nu är 150cm lång så betyder det bara att du vet hur det känns att ha olika kroppslängd.

Om du är 150cm lång och påstår att du "har en längdidentitet som 50cm lång" så är det inte alls lika ologiskt som att påstå att man har en könsidentitet.

Måste alla känna exakt samma? för att känna sig som kvinnor ex?
Och är detta ens "en känsla", kan det vara något annat? typ som ett inre kompass....du är född med nålen pekandes uppåt, alltså inget som är så flyktigt som en känsla utan mer en fast struktur i din hjärna. Det är nämligen vad jag mer lutar åt.

och nej det transpersoner hävdar är att de fötts i fel kropp...och det expertis på detta hävdar är att det finns fler saker än enkom könskromosomer som styr vårt biologiska kön.
Könskromsomerna finns med från början, sen har du hormoner som bidrar till att vi ser ut som vi gör..sen har du könsidentitetn som tar form i vår hjärna under senare delen av fosterutvecklingen och en bit efter att du är född..till det har du även social interaktion som utvecklar våra hjärnor. Kontentan: en rejält komplex procedur som alltså inte i 100% av fallen fungerar så att där poppar ut enkom 2 kön.
Citera
2026-09-09, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Tramsfia. Det här har man gått igenom 100 gånger, att de känner sig som något annat kön innebär inte att de är det. Bara idioti och verklighetsförnekande.

Sen säger hon som pratat mest om könstillhörighet av alla, att man pratar så mycket om könstillhörighet. Det är väl det enda du pratar om.

vem är det som är tramsig här?

Vad, vem ska man mest tro på?
faktumet att det EXISTERAT och fortsatt EXISTERAR människor i alla tider och platser som uttryckt detta, och gör det helt oberoende av varandra i samhällen som vägrar acceptera dem? tom som mycket små varelser utan minsta möjlighet att snappa upp denna idé utifrån?
OCH de vetenskapsmän, utbildade experter inom medicin, biologi, hjärna etc etc som hävdar att detta finns.

eller din sort som bara blånekar att dessa människor finns och vad de uttrycker?
för att.......DET BARA ÄR SÅ! för det har JAG bestämt.

say no more.
Citera
2026-09-09, 13:27
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Måste alla känna exakt samma? för att känna sig som kvinnor ex?
Och är detta ens "en känsla", kan det vara något annat? typ som ett inre kompass....du är född med nålen pekandes uppåt, alltså inget som är så flyktigt som en känsla utan mer en fast struktur i din hjärna. Det är nämligen vad jag mer lutar åt.

och nej det transpersoner hävdar är att de fötts i fel kropp...och det expertis på detta hävdar är att det finns fler saker än enkom könskromosomer som styr vårt biologiska kön.
Könskromsomerna finns med från början, sen har du hormoner som bidrar till att vi ser ut som vi gör..sen har du könsidentitetn som tar form i vår hjärna under senare delen av fosterutvecklingen och en bit efter att du är född..till det har du även social interaktion som utvecklar våra hjärnor. Kontentan: en rejält komplex procedur som alltså inte i 100% av fallen fungerar så att där poppar ut enkom 2 kön.

Det finns 5 miljarder kvinnor och de enda känslor de har gemensamt som män inte har är direkt kopplade till biologiskt kön. Mensvärk till exempel. Det finns ingen "kvinnlig" eller "manlig" hjärna.

Men det går inte att känna sig som en kvinna, och det går inte att känna sig som en man. Även om en man känner att han blivit född i fel kropp så kan han inte med fog hävda att han känner sig som en kvinna, för han kan omöjligen ha en aning om hur det känns, det är omöjligt. Bara gissningar.
Citera
2026-09-09, 13:47
Medlem
Citat:
Det finns 5 miljarder kvinnor och de enda känslor de har gemensamt som män inte har är direkt kopplade till biologiskt kön. Mensvärk till exempel. Det finns ingen "kvinnlig" eller "manlig" hjärna.

Men det går inte att känna sig som en kvinna, och det går inte att känna sig som en man. Även om en man känner att han blivit född i fel kropp så kan han inte med fog hävda att han känner sig som en kvinna, för han kan omöjligen ha en aning om hur det känns, det är omöjligt. Bara gissningar.

?

mensvärk är en fysisk smärta. har inget med känslor att göra.
Och jo, det finns faktiskt en "kvinnlig" respektive "manlig" hjärna...rör oftast hur hjärnan är kopplad.
dvs det ändrar i regel itne funktionerna mest HUR den gör saker...

Och verkar ju gå alldeles utmärkt att identifiera sig som antigen man eller kvinna...sker hela tiden.
Citera
2026-09-09, 15:16
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
?

mensvärk är en fysisk smärta. har inget med känslor att göra.
Och jo, det finns faktiskt en "kvinnlig" respektive "manlig" hjärna...rör oftast hur hjärnan är kopplad.
dvs det ändrar i regel itne funktionerna mest HUR den gör saker...

Och verkar ju gå alldeles utmärkt att identifiera sig som antigen man eller kvinna...sker hela tiden.

Det går utmärkt att identifiera sig som kanin också, men det betyder inget.

Kan du förklara för mig varför du har en kvinnlig könsidentitet? Och hur du vet att du har det? Utan att referera till din kropp.
Citera
2026-09-09, 18:29
Medlem
psaks avatar
Wow, 'Vad är en kvinna' är tillbaks 😎 Ni har väl popcornen redo.
Citera
2026-09-09, 18:34
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
De inom hbtq m.m är livrädda för att faktiskt ta ställning och uttrycka kvantifierbara åsikter. De sociala kostnaderna är så stora. Den rörelsen genomsyras av samma rädsla folk bakom järnridån troligen kände vad gäller att tala fritt. Hbtq och pride rörelsen drivs av exakt samma motivation och mekanism som sovjetstaterna. De har sitt eget statsi och kostnad för genuina åsikter.

Det låter som hur socialdemokraterna arbetar för att göra vansinne till obligatoriskt tankegods.

Det vill säga utan att kunna nyttja sanning eller logik som säljargument.
Citera
2026-09-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Wow, 'Vad är en kvinna' är tillbaks 😎 Ni har väl popcornen redo.
Du har inget mer att tillföra än det? ditt inlägg bär ingen substans för denna tråden har var i min mening helt meningslös.
Citera
2026-09-09, 18:42
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Du har inget mer att tillföra än det? ditt inlägg bär ingen substans för denna tråden har var i min mening helt meningslös.
Har din tråd varit helt meningslös? Du bjuder på ännu mer underhållning ser jag.
Citera
2026-09-10, 09:03
Medlem
Citat:
Det går utmärkt att identifiera sig som kanin också, men det betyder inget.

Kan du förklara för mig varför du har en kvinnlig könsidentitet? Och hur du vet att du har det? Utan att referera till din kropp.
jag vet att jag har det för att jag identifierar mig med andra kvinnor omkring mig.
Hur jag visste att jag hade det då jag var ex 3 år, kan jag däremot inte svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in