Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Ja, du är rolig du.
Och var står det att de kontrollmätte proportionerna?
Och att de skriver "majority of physicians agrees" bevisar ju att det inte alls är något helt fastslaget.
Vad de faktiskt tittade på och skriver om var huruvida de skador som anges såg riktiga ut för någon som hade korsfästs. Det är en stor skillnad som du väljer att blåsa upp till något helt annat än vad de faktiskt hävdar.
Du skickar en massa länkar och säger att det är rena rama sanningen när jag redan har visat att inte allt de skriver är sant, än mindre att dina tolkningar av vad de faktiskt hävdar är sanna.
Så, var skriver de om att de räknat ut att underarmens och fingrarnas längd är rimlig för den vinkeln?
När de skriver "majority of physicians agrees" så tolkar jag det som att denna information finns och att de flesta "physicians" menar att det är en riktig kropp som korsfästs. Om de nämnt eller mätt specifika proportioner i de ursprungliga studierna som citatet refererar till vet jag inte men antagligen så har de det eftersom annars skulle de inte göra dessa påståenden.
Sen så står det ju
"The image was found to be anatomically flawless down to minor details. On this point all medical opinion since the time of Delage has been unanimous"
Hade proportionerna varit fel så hade de inte skrivit "anatomically flawless" eftersom en kropp med fel proportioner uppenbarligen inte är det.
Jag kan inte säga exakt vad de menar med "anatomically flawless", men enligt mig så låter det som att påståendet går mycket längre än att skadorna såg riktiga ut. Jag vet inte riktigt varför man skulle tolka det annorlunda än exakt vad det verkar antyda, att kroppen är perfekt och en kropp med fel proportioner är inte perfekt.
När du skriver
"var skriver de om att de räknat ut att underarmens och fingrarnas längd är rimlig för den vinkeln?", så tror jag att du missförstått lite. Det är du som hävdar att detta är ett problem, inte dom. Det är din uppgift att visa att det är ett problem, det är inte så att du kan hävda saker hur som helst och om inte ett specifikt citat dyker upp i samma sekund så är ditt resonemang bevisat.
Jag skulle ju i princip enligt samma logik kunna skriva
"jag såg tjugotvå ekorrar igår, och det motbevisar studien. Vart nämns detta? Om det inte nämns så är studien fel". Det är din sak att bevisa att din invändning ens är relevant, inte deras sak att förutse varje felaktigt påstående på förhand och inkludera det.
Sen så har vi ju faktumet om serumringarna, 'exudate', 'blood clots' och allt det där. Det är helt omöjligt för en konstnär att skapa dessa saker artificiellt, så vad är din teori ens? Vad är det ens som du förespråkar ska ha hänt? Du har inte ens en alternativ förklaring som du försöker ge argument för, så jag förstår inte ens vart du vill komma. Vilken teori argumenterar du för?
edit:
https://academicjournals.org/journal/sre/article-full-text-pdf/080a92329177there is a general agreement to conclude beyond any doubt that the TSM image is that of a real human body that died after having suffered from Roman crucifixion
"Real human body", "beyond any doubt". Jag vet inte hur man skulle kunna tolka detta som något annat än exakt vad det står.