2026-09-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om han hade tagit hem besök till sin lägenhet hade hen nog blivit lite fundersam över just de motiven.

I den åldern har man typiskt sett vänner med barn. Så även om man själv tycker det är coolt så får man tänka lite. Själv har jag behövt städat bort en hel del grejer över åren.
Citera
2026-09-09, 20:35
Medlem
JJ är missnöjd med domen och advokaten säger att de ska överklaga (vet inte om det redan skrivits här), enligt Lokala Nyheter Västernorrland.
Citera
2026-09-09, 20:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag förklarar skoavtrycken med att JJ inte var ensam i dådet: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Jag tror INTE några som inte hade med mordet att göra har genomsökt huset. Och om det var tjuvar: varför tog de ingenting av värde? Bara lagfarter, en handväska och ett pass?
Passet hittades senare och var inte stulet.

När det gäller lagfarter finns det en intressant sak som inträffar just 2005:

Chatgpt:
– lagfartsuppgifterna var digitaliserade i Sverige 2005, men det är viktigt att skilja på det digitala registret och den digitala ansökan.

Lagfartsregistret/fastighetsregistrets inskrivningsdel var redan ett IT-baserat system. Lantmäteriverket ansvarade för IT-stödet som inskrivningsmyndigheterna använde för att handlägga lagfarter och andra inskrivningsärenden. Myndigheterna kunde också skriva ut lagfartsbevis från systemet.

Själva ansökan var däremot normalt på papper 2005. Regeringen lade i december 2005 fram ett förslag om att göra det möjligt att lämna in inskrivningsansökningar elektroniskt. Lagändringarna föreslogs träda i kraft 1 april 2006.
Den elektroniska hanteringen var alltså något annat än att själva ägandet blev ”digitalt”. Köpehandlingen skulle fortfarande vara ett fysiskt dokument.

Det finns en intressant tidsmässig detalj: 2005 var alltså ett brytningsår. Registret var digitalt, medan det rättsliga ansökningsförfarandet fortfarande i huvudsak var analogt. Regeringens proposition från 2005/06 beskriver uttryckligen att inskrivningsmyndigheterna redan använde Lantmäteriverkets IT-stöd, men att man ville införa elektronisk ansökan.
På något vis kunde man således år 2005 stjäla lagfarter fysiskt?

Tuggumipapperet och de små skorna och de stora skorna kan ha tillhört några som ville åt något papper i hemarkivet?

JJ är kanske inte helt ensam om detta dubbelmord, men har så klart fått ett rättvist straff om det nu håller sig i HR.
Citera
2026-09-09, 20:38
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
I den åldern har man typiskt sett vänner med barn. Så även om man själv tycker det är coolt så får man tänka lite. Själv har jag behövt städat bort en hel del grejer över åren.

Men han ska inte ha haft några vänner. Hans lägenhet var hans lilla värld. Så jag tror inte han brydde sig nämnvärt om det. Lex: Hans Playboy-chassi till datorn.

Jag tror inte han varken förväntade sig eller ville ha besökare.

Jag tror för övrigt inte han varit så oskyldig på internet. "Inga sociala medier, inga spår, ingenting".
Om man inreder med en sådan datorplats i sitt hem (där han förmodligen spenderar större delen av sin tid) och skaffar ett rosa Playboy-chassi till datorn, tror jag snarare han är hyfsat teknisk och påläst och har kunnat dölja sina digitala spår väl. Han bodde väl på 20-30 kvadrat? Datorplatsen tar upp 1/3 av rummet i alla fall.

Massor av fritid, autistiska drag.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-09-09 kl. 20:53.
Citera
2026-09-09, 20:58
Medlem
Utredningen visar ju tydligt att han är ensamvarg och har noll socialt intresse av andra och bygga relationer med andra. Att då tro att han gjort detta med någon annan är orealistiskt.
Citera
2026-09-09, 21:10
Medlem
Ljudupptagningar från rättegången finns upplagda på svenska rättegångs kanalen på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=6Z4StVjkAj4
Citera
2026-09-09, 21:20
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon-hitlerson
Ljudupptagningar från rättegången finns upplagda på svenska rättegångs kanalen på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=6Z4StVjkAj4

Har bara lyssnat fem-tio minuter, men hans användande av "väl" i nästa varje påstående besvärar mig.

"Det var väl... 30-40 meter"
"Det var väl runt lunch"
"De springer väl mot bilen"
Hur vet du att det var två män? - "De var väl mörkt klädda."
Hinner du uppfatta att det är två män? - "De såg väl ut som två män".
Var stod bilen? - "Den stod väl där vid huset".
Hur kände du när du såg att kvinnan låg där? - "Jag får VÄL panik, blir chockad".
Hur gör du när du drar in henne? - "Jag går VÄL baklänges".

Han kastade in handduken i ladan för han ville inte kasta in den i huset. Jisses.

"Sen går jag väl hem".

EDIT: Det kan var hans norrländska syntax eller hans advokat som instruerat honom. Runt 21:10 minuter säger också advokaten "Han har svarat att han inte mindes det... väl". Det lämnar frågan öppen.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-09-09 kl. 21:34.
Citera
2026-09-09, 21:26
Medlem
Citat:
Har bara lyssnat fem-tio minuter, men hans användande av "väl" i nästa varje påstående besvärar mig.

"Det var väl... 30-40 meter"
"Det var väl runt lunch"
"De springer väl mot bilen"
Hur vet du att det var två män? - "De var väl mörkt klädda."
Hinner du uppfatta att det är två män? - "De såg väl ut som två män".
Var stod bilen? - "Den stod väl där vid huset".
Hur kände du när du såg att kvinnan låg där? - "Jag får VÄL panik, blir chockad".
Hur gör du när du drar in henne? - "Jag går VÄL baklänges".

Han kastade in handduken i ladan för han ville inte kasta in den i huset. Jisses.

"Sen går jag väl hem".

Ja, det framstår som väldigt tydligt att han inte berättar hela sanningen och att han varit delaktig i morden. Det känns också som att det kan ha funnits fler gärningsmän som han inte vill nämna, personer som han sannolikt känner väl.
Citera
2026-09-09, 21:44
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon-hitlerson
Ja, det framstår som väldigt tydligt att han inte berättar hela sanningen och att han varit delaktig i morden. Det känns också som att det kan ha funnits fler gärningsmän som han inte vill nämna, personer som han sannolikt känner väl.

Ja, "sen gick jag väl hem". Det minns man om man varit med om det här. Gick du hem eller inte?

Det kan vara ett norrländskt syntax också.
Citera
2026-09-09, 21:52
Medlem
Åklagaren drog det andra kortet hon hade.
Bra att få till det angående Tors död också, trodde det var chanslöst där.

Bättfe än jag trodde. Men sedan vet man inte.
Citera
2026-09-09, 22:08
Medlem
Vad han ljuger...
Hans röst är mörkare och hårdare än jag föreställde mig den. Han svarar undvikande. Han vill inte hjälpa till. Han "tänkte inte på det" (att det kunde vara en telefon inne i huset) och han kunde inte ringa polisen när han kom hem "för då var det försent" och inte på plats "för han hade ingen telefon med sig". Väl.
Senast redigerad av honn 2026-09-09 kl. 22:11.
Citera
2026-09-09, 22:09
Medlem
Harry_s avatar
måste kännas j***vligt surt att dömas efter så många år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in